Sjuk pemba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • juni 2002
    • 42

    Sjuk pemba

    Hej!

    En av mina pemba var idag helt sönderbiten i stjärtfenan. Den verkar nästan "lam" i bakdelen.
    Ja tog upp den och lade den i ett bad med "baktopur direkt" i drygt en halvtimme. Nu är den tillbaka i det vanliga akvariet dock instängd i ett flytande yngelkar så att de andra inte kommer åt den.
    Vad kan ha hänt? Är den bara attakerad eller är den sjuk? Kan jag göra mer för att försöka rädda den?

    Tacksam för svar!

    Mvh

    Per T
    Per T
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det där har hänt mig också med en duboisi. Jag misstänker att det var en av mina N. Hecqui som bet av hela stjärten på den. I mitt fall så gick det bra och fenan växte ut igen utan att jag gjorde något alls.

    Det som kan vara lite knivigt i situationen är att en grupp Tropheus ibland inte accepterar avvikande beteende och en fenlös fisk beter sig ju inte direkt normalt. Jag tvivlar dock på att avskiljdhet är det rätta. Det kan bli svårt för den att komma in i gruppbeteendet igen då den ska släppas tillbaks. Om jag vore du så skulle jag släppa ut den och hoppas på det bästa.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Per T
      Användare
      • juni 2002
      • 42

      #3
      Hej!
      Tack för svaret.

      Du skrev att jag skulle släppa tillbaka den, men den är ju i samma kar bara i ett flytande yngelkar. Den är ju "med" i gruppen ändå luktar likadant och så. Bara att de andra inte kommer åt att bita på den. Kan inte det vara bra?

      Mvh


      Per T
      Per T

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Eftersom jag inte provat det så kan jag inte vara helt säker men min uppfattning om vad Tropheus-grupptillhörighet innebär är att den är helt och hållet baserad på rörelsemönster. Alltså på hur en gruppmedlem förhåller sig gentemot ledaren. Hur han/hon placerar kroppen i vinkel mot hans anfall och även betende mot övriga i gruppen, då främst de som står över individen i fråga. Jag är rädd att det kan vara svårt för den att återta en plats i gruppen.

        Men om den var tydligt illa utsatt redan innan, och den förlorade fenan inte bara är resultatet av ett enda enskilt bråk, så kanske det är lika bra att försöka vila upp den för att se om det kan hjälpa. Jag tror ändå att frånvaro från gruppen kan vara lika allvarligt som den ursprungliga mobbingen.

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          här har Fredrik helt rätt ,jag har testat det du gjort Per T och när jag släppte ut fisken efter ca 2 veckor i yngel flytburk så såg den likadan ut igen efter bara ett par timmar ,jag lät den gå kvar i karet med dom andra efter ca3-4 dagar till så var den acepterad igen och blev så småningom helt återställd...

          Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          Arbetssätt...