Kloramin och kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av LN
    Växjö simhall har en s k "Vildfors", Vattnet pumpas och rinner i en snabb fors för att slutligen gå i ett vattenfall så att landningsbassängen är helt vit av skum.

    Totalmängden klor har ingen mätbar förändring före/efter forsen.
    O då snackar vi 1.8 miljoner liter vatten i timmen i pumpad volym eller 30 kbm i minuten.
    Men det är ju en stor skillnad på detta och ett vatten som transporteras flera mil i vattenledningar.
    I vattenledningarna finns organiska ämnen som gör att kloret oxideras på vägen, bla.

    Jag ska ta en diskussion med han jag pratade med för något år sedan, eller om det va två år sedan... jag återkommer.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #17
      Ursprungligen postat av LN
      Hur mycke klor det är per liter säger egentligen inte så mycket utan det är i samband med ph värdet klormängden blir viktigt. Vet inte riktigt vad ditt vattenverk menar med kloröverskott men det kan vara det frïa kloret man menar.
      0,2 mg/l är halva gränsvärdet.
      0,2 mg/l totalt(fritt + bundet) klorvärde är lågt o bra värde om du har ph på 8,3-8,5 i kranen. Har du något som håller upp ph-värdet i ditt akvarium så kan du i lugn o ro göra 20%iga vattenbyte.

      Har du däremot ett ph värde runt 7 så hade jag filtrerat ala Göran Å eller använt vattenberdningsmedel (det är ganska lätt att oxidera kloraminet) ihop med ett UV.

      Ett bra tips är att pluppa i lite bikarbonat i akvariet när du gör vattenbytena. Så håller sig kloret relativt lugnt och irriterar inte fisken så mycke.

      Precis som Kjell säger så luftas inte kloraminet ur kranvattnet på samma sätt som klorgas. O p.g av just den egenskapen så inför vattenverken det. Då kan man mycket lättare avdöda hela VA nätet. Tyvärr så är det helt vardelöst ur akvariesynpunkt.

      Något som är populärt bland många av oss är att köpa försäkringar för att skydda våra kapitalvaror mot skador.

      Men jag tycker det snackas alldeles för lite om att försäkra sig om att akvarievattnet som vi häller i våra kar är av bra kvalitet. Det verkar som de flesta av oss akvarister förlitar sig på att vattenverket ska lev förstklassigt vatten som passar fiskarna vilket inte är fallet i många fall.

      Sedan håller vi på och labbar med olika produkter fram och tillbaka för att fixa till vattnet i efterhand.

      Att det skiljer sig åt i bland de olika komunerna på vattenkvaliteten har jag förstått. Men även den bästa komunen kan ibland få fel på sina tekniska prylar, som gör att vattnet kan bli av sämre kvalitet.

      Varför inte skaffa sig en försäkring för fiskarna, iform av ett enkelt kolfilter som jag tidigare redogjort för eller ett UV-ljus som Larry säger på vårt ingående vatten till akvariet.

      Tänk på vad mycket bättre våra fiskar skulle må av att bli försäkrade mot dåligt kranvatten.

      Försäkringskostnad: Ett enkelt Callidus kolfilter set kostar totalt knappt 1.000 kr.
      Förbrukningsmatrl: Kolfilterpatron Tc-block byte 1 ggr/år, pris ca 175 kr.


      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        Ursprungligen postat av Göran Å
        Något som är populärt bland många av oss är att köpa försäkringar för att skydda våra kapitalvaror mot skador.

        Men jag tycker det snackas alldeles för lite om att försäkra sig om att akvarievattnet som vi häller i våra kar är av bra kvalitet. Det verkar som de flesta av oss akvarister förlitar sig på att vattenverket ska lev förstklassigt vatten som passar fiskarna vilket inte är fallet i många fall.

        Sedan håller vi på och labbar med olika produkter fram och tillbaka för att fixa till vattnet i efterhand.

        Att det skiljer sig åt i bland de olika komunerna på vattenkvaliteten har jag förstått. Men även den bästa komunen kan ibland få fel på sina tekniska prylar, som gör att vattnet kan bli av sämre kvalitet.

        Varför inte skaffa sig en försäkring för fiskarna, iform av ett enkelt kolfilter som jag tidigare redogjort för eller ett UV-ljus som Larry säger på vårt ingående vatten till akvariet.

        Tänk på vad mycket bättre våra fiskar skulle må av att bli försäkrade mot dåligt kranvatten.

        Försäkringskostnad: Ett enkelt Callidus kolfilter set kostar totalt knappt 1.000 kr.
        Förbrukningsmatrl: Kolfilterpatron Tc-block byte 1 ggr/år, pris ca 175 kr.


        Mvh Göran


        Jag håller helt klart med.

        /Jocke

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #19
          Jag har några frågor om kolfiltrer som verkar vara det ni rekommenderar (Callidus GF med TC-block):

          Hur stor är det? Svårt att montera?

          Om man använder filtret i en lokal sitter det väl på för jämnan, men om man som jag, tar vattnet från dricksvattenkranen i köket - kan man koppla av och på filtret på ett smidigt sätt?

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #20
            Ursprungligen postat av Johan W
            Jag har några frågor om kolfiltrer som verkar vara det ni rekommenderar (Callidus GF med TC-block):

            Hur stor är det? Svårt att montera?

            Om man använder filtret i en lokal sitter det väl på för jämnan, men om man som jag, tar vattnet från dricksvattenkranen i köket - kan man koppla av och på filtret på ett smidigt sätt?
            Se denna länk : https://www.callidus.nu/bildbank/PDF...ter_04_low.pdf

            Det är mycket enkelt att mont. Jag anv Gardenakopplingar och en slangbit för att koppla till min vattenkran.

            Mitt filter driver ca 1900L akvarievatten. Större anl kanske behöver byta filterpatron oftare.

            Mvh Göran
            Senast redigerad av Göran Å; 31 juli 2008, 09:40.
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • maj 2004
              • 266

              #21
              Då blir det en tur till Runes Rör, som min lokale vvs-handlare heter. 1000 kr i engångskostnad och knappt 200 per år är ju peanuts om man jämför med övriga kostnader för ens akvariehobby.

              Kommentar

              • JohanP
                Användare
                • september 2006
                • 118

                #22
                Mycket intressant tråd på alla sätt och vis.

                Jag ringde till Hässleholms vatten idag för att kontrollera hur mitt kranvatten är. Det var ett tag sedan jag kollade och denna tråd påminnde mig.
                Här tillsätts ingenting alls för att klorera vattnet innan det går ut i ledningsnätet
                Däremot blev jag lite förvånad när jag såg halterna av nitrat i just Hässleholm, 19,8 mg/l. På vattenverkets hemsida står det förklarat varför.

                Å andra sidan verkar det inte ha någon betydelse för alla mina fiskar mår bra och leker som man kan förvänta sig. Yngel och ungdjur växer på väldigt bra så vårt vatten borde vara bra.

                Jag byter generellt 25-30% per vecka och fiskarna verkar bara vara glada.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Göran Å
                  Något som är populärt bland många av oss är att köpa försäkringar för att skydda våra kapitalvaror mot skador.

                  Men jag tycker det snackas alldeles för lite om att försäkra sig om att akvarievattnet som vi häller i våra kar är av bra kvalitet. Det verkar som de flesta av oss akvarister förlitar sig på att vattenverket ska lev förstklassigt vatten som passar fiskarna vilket inte är fallet i många fall.

                  Sedan håller vi på och labbar med olika produkter fram och tillbaka för att fixa till vattnet i efterhand.

                  Att det skiljer sig åt i bland de olika komunerna på vattenkvaliteten har jag förstått. Men även den bästa komunen kan ibland få fel på sina tekniska prylar, som gör att vattnet kan bli av sämre kvalitet.

                  Varför inte skaffa sig en försäkring för fiskarna, iform av ett enkelt kolfilter som jag tidigare redogjort för eller ett UV-ljus som Larry säger på vårt ingående vatten till akvariet.

                  Tänk på vad mycket bättre våra fiskar skulle må av att bli försäkrade mot dåligt kranvatten.

                  Försäkringskostnad: Ett enkelt Callidus kolfilter set kostar totalt knappt 1.000 kr.
                  Förbrukningsmatrl: Kolfilterpatron Tc-block byte 1 ggr/år, pris ca 175 kr.


                  Mvh Göran
                  Kan bara hålla med Göran, lägger ut lite bilder på mina kolfiter jag har haft.
                  Det första var ett litet mindre från Callidius, det tog bort det giftiga från vattnet. (giftigt för mina fiskar). Nackdelen med det filtret det var att trycket blev för dåligt i inkommande vatten, så det tog för lång tid att byta på mina 27000 liter vatten. så jag köpte ett större filter, så att jag fick ut tillräckligt med inkommande vatten
                  Det andra Är ett vatten filter med backspolning var 6 dar, det rymde ca 200 liter kol, jag använde det väl i en ca 7 år utan att byta kolet, det fungerade utmärkt hela tiden, det är som Göran skriver en bra försäkring mot dåligt vatten.
                  Men för min del så var jag tvungen att göra något eftersom dom flesta av mina fiskar dog när jag bytte vatten, och jag hade testat allt innan jag kom på detta med kolfilter.
                  Plus att dom fiskarna som gick i mina fiskar på den tiden, dom blandade med sig helt oförklarigt och att dom ynglen jag fick var ca 90% missbildade.
                  Ja det var ingen rolig tid, men som sagt var det var löst med ett enkelt kolfilter.Janne

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Något som är populärt bland många av oss är att köpa försäkringar för att skydda våra kapitalvaror mot skador.

                    Men jag tycker det snackas alldeles för lite om att försäkra sig om att akvarievattnet som vi häller i våra kar är av bra kvalitet. Det verkar som de flesta av oss akvarister förlitar sig på att vattenverket ska lev förstklassigt vatten som passar fiskarna vilket inte är fallet i många fall.

                    Sedan håller vi på och labbar med olika produkter fram och tillbaka för att fixa till vattnet i efterhand.

                    Att det skiljer sig åt i bland de olika komunerna på vattenkvaliteten har jag förstått. Men även den bästa komunen kan ibland få fel på sina tekniska prylar, som gör att vattnet kan bli av sämre kvalitet.

                    Varför inte skaffa sig en försäkring för fiskarna, iform av ett enkelt kolfilter som jag tidigare redogjort för eller ett UV-ljus som Larry säger på vårt ingående vatten till akvariet.

                    Tänk på vad mycket bättre våra fiskar skulle må av att bli försäkrade mot dåligt kranvatten.

                    Försäkringskostnad: Ett enkelt Callidus kolfilter set kostar totalt knappt 1.000 kr.
                    Förbrukningsmatrl: Kolfilterpatron Tc-block byte 1 ggr/år, pris ca 175 kr.


                    Mvh Göran
                    Men tar detta bort kloramin? Är det någon som testat här?

                    Sedan verkar ju flera här blanda ihop klor med kloramin - som jag (och LN) skrev ovan så är ju vanligt klor rätt lätt att lufta bort, men det funkar inte med kloramin.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Men tar detta bort kloramin? Är det någon som testat här?

                      Sedan verkar ju flera här blanda ihop klor med kloramin - som jag (och LN) skrev ovan så är ju vanligt klor rätt lätt att lufta bort, men det funkar inte med kloramin.
                      Ja kjell i mitt fall så är nästan säker på att det var något vattenverket tillsatte.
                      Ja var nästan övertygad att det var kopparn i röret,eftersom huset var nybyggt med nya kopparrör men det var det inte.
                      För att jag hade en balja uppe i huset, förövrigt den baljan som är med på din avatar, och när jag bytte vatten där utan att koppla på mitt vattenfiter,så hade jag samma problem med fiskarn som innan och det var efter 7 år.
                      Och då borde väl inte kopparn fälla ut så mycket, och det hade runnit en del vatten genom dom rören på dom 7 åren.Janne

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 266

                        #26

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja kjell i mitt fall så är nästan säker på att det var något vattenverket tillsatte.
                          Ja var nästan övertygad att det var kopparn i röret,eftersom huset var nybyggt med nya kopparrör men det var det inte.
                          För att jag hade en balja uppe i huset, förövrigt den baljan som är med på din avatar, och när jag bytte vatten där utan att koppla på mitt vattenfiter,så hade jag samma problem med fiskarn som innan och det var efter 7 år.
                          Och då borde väl inte kopparn fälla ut så mycket, och det hade runnit en del vatten genom dom rören på dom 7 åren.Janne
                          Ja vi har ju diskuterat detta tidigare och vi var ju då inte riktigt överens om vad det var som var fel på ditt vatten
                          Men oavsett vilket - vad jag vet så har jag aldrig hört talas om att något vattenverk i Göteborg eller dess närhet tillsätter ammoniumsulfat (som bildar kloramin i akvariet) så problem i ditt fall beror nog antagligen på något annat.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan W
                            Intressant och där skiljs ju också mellan kloramin och klor och det står att kloramin är skadligt för djur, men jag kan inte hitta var det står att ett aktivt kolfilter skulle funka mot kloramin, eller?

                            Chloramine can be removed from tap water by treatment with superchlorination (10 ppm or more of free chlorine, such as from a dose of sodium hypochlorite bleach or pool sanitizer) while maintaining a pH of about 7 (such as from a dose of hydrochloric acid).

                            Men jag är definitivt ingen kemist - så någon kan gärna övesätta för mig vad "superchlorination" och "sodium hypochlorite leach" är för något.

                            Det står ju också

                            Aquarium owners must remove the chloramine from their tap water because it is toxic to fish. Aging the water for a few days removes chlorine but not the more stable chloramine, which can be neutralised using products available at pet stores.

                            Dvs de rekommnederar efter vad jag kan förstå vattenberedningspreparat som jag nämnde ovan. Detta tycker jag dock bara mildrar effekten av kloraminet men inte helt löser problemet

                            Kommentar

                            • Johan W
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 266

                              #29
                              sodium hypochlorite bleach = natriumhypoklorid dvs NaOCl. Vilket är det samma som den aktiva ingridiensen i vanligt Klorin som man köper i affären.

                              Hypoklorid-jonen OCl- reagerar med ammoniak (NH3) och bildar NH2Cl = kloramin.

                              "Superchlorination" kan jag tänka mig att det betyder att man har ett mycket stort överskott av klor, samtidigt som man förhindrar pH att höjas (surgör med t ex saltsyra, som i texten från Wikipedia). Då bildas ammoniak och klorgas, skulle jag tro. Detta är ju inget alternativ för att behandla akvarievatten direkt.

                              Angående kolfiltrets verkan:
                              Som jag har förstått det så kan kolfiltret hjälpa mot kloramin på följande sätt. Kloraminet binder in till det aktiva kolet. Kloratomen byts mot ett väte och man får ammoniak. Kloret sitter kvar bundet på kolet och ammoniaken kommer med till akvarievattnet, men mängden är såpass liten att det inte är skadligt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ursprungligen postat av Johan W
                                Angående kolfiltrets verkan:
                                Som jag har förstått det så kan kolfiltret hjälpa mot kloramin på följande sätt. Kloraminet binder in till det aktiva kolet. Kloratomen byts mot ett väte och man får ammoniak. Kloret sitter kvar bundet på kolet och ammoniaken kommer med till akvarievattnet, men mängden är såpass liten att det inte är skadligt.
                                Men det är ju inte kloramin som vattenverket tillsätter utan ammoniumsulfat och kloramin bildas ju först i akvariet - så har jag i alla fall fattat det (men jag kan säkert ha fattat fel).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...