få sebra ciklider till lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    Användare
    • januari 2007
    • 272

    få sebra ciklider till lek

    har haft ett par sebraciklider nu i ca 6mån och dom har växt till sig ganska bra tkr jag, men nu vill jag ha dem till att leka! hanen har "jagat" honan av och till i ca 1mån, kan det vara tecken på lek?? dom går i ett 112l kar med 6st små rödzebror (ska över till 160l), 2st synodontis malar (ca 6-11cm), 1 sebrafisk o 1 liiiten gibbiceps. kan det hjälpa att jag flyttar på rödzebrorna??
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av drenner
    har haft ett par sebraciklider nu i ca 6mån och dom har växt till sig ganska bra tkr jag, men nu vill jag ha dem till att leka! hanen har "jagat" honan av och till i ca 1mån, kan det vara tecken på lek?? dom går i ett 112l kar med 6st små rödzebror (ska över till 160l), 2st synodontis malar (ca 6-11cm), 1 sebrafisk o 1 liiiten gibbiceps. kan det hjälpa att jag flyttar på rödzebrorna??
    Hmm och du är säker på att det är en hane o hona?
    Dom brukar leka ganska omedelbart när man köpt dom så där av frågan..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Jaggan
      Användare
      • november 2006
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av drenner
      har haft ett par sebraciklider nu i ca 6mån och dom har växt till sig ganska bra tkr jag, men nu vill jag ha dem till att leka! hanen har "jagat" honan av och till i ca 1mån, kan det vara tecken på lek?? dom går i ett 112l kar med 6st små rödzebror (ska över till 160l), 2st synodontis malar (ca 6-11cm), 1 sebrafisk o 1 liiiten gibbiceps. kan det hjälpa att jag flyttar på rödzebrorna??
      En hona som inte är redo och "sugen" på lek kan ju få sig en omgång och hannen kan jaga runt med henne, men det låter ju lite märkligt att zebraciklider inte skulle leka, för det gör dom ju hela tiden!
      Dom övriga fiskarna borde inte vara nå hinder och om dom vore ivägen så skulle dom få smaka på arg zebraciklid.
      Jag vet dom som fått zebror att leka i hink, så det kanske är så att det är två hanar? eller så kommer det att lugna ner sig och bråket utvecklar sig till kärlek! Hoppas det löser sig!
      /Uffe

      Kommentar

      • drenner
        Användare
        • januari 2007
        • 272

        #4
        jag är väldigt säker på att de e hane och hona. den ena är betydligt större än den andra och har mkt "finare" fenor, asså mkt mer utdragna, ganska fin om jag får säga det själv
        160l malawi
        112l sällskapskar/CA:D
        24l yngelkar:D

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Att se skillnad på hane och hona av Zebraciklid är mycket enkelt då honan har oranga markeringar på sidan som hanen saknar.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av drenner
            jag är väldigt säker på att de e hane och hona. den ena är betydligt större än den andra och har mkt "finare" fenor, asså mkt mer utdragna, ganska fin om jag får säga det själv
            Som Ove skriver så har honan orange buk, vilket hanarna inte har, det där med utdragna fenstrålar kan även honorna få o har du 2 hanar så blir den dominanta mycket finare i både fenor o storlek..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Jaggan
              Användare
              • november 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av Beast
              Som Ove skriver så har honan orange buk, vilket hanarna inte har, det där med utdragna fenstrålar kan även honorna få o har du 2 hanar så blir den dominanta mycket finare i både fenor o storlek..
              Precis, ska ju egentligen vara ganska enkelt att skilja honan och hanen. Hanarna blir ju mycket större och en stark dominant hane får en grann puckel, men framförallt så saknar ju hanen färgen som honan har på sidan/buken.
              /Uffe

              Kommentar

              • drenner
                Användare
                • januari 2007
                • 272

                #8
                Som Ove skriver så har honan orange buk, vilket hanarna inte har, det där med utdragna fenstrålar kan även honorna få o har du 2 hanar så blir den dominanta mycket finare i både fenor o storlek
                ok, asså dom har ju kommit bra överens ända tills då för ett par veckor sedan fast jag har alldrig sett ngn med orange buk?

                Precis, ska ju egentligen vara ganska enkelt att skilja honan och hanen. Hanarna blir ju mycket större och en stark dominant hane får en grann puckel, men framförallt så saknar ju hanen färgen som honan har på sidan/buken.
                /Uffe
                den ena har ingen puckel alls medans den andra har en klart synbar, men det är ju ingen "stor" puckel precis, den är oxå betydligt mer färgstark, kraftigare osv...
                160l malawi
                112l sällskapskar/CA:D
                24l yngelkar:D

                Kommentar

                • Svinö
                  Användare
                  • augusti 2007
                  • 12

                  #9
                  Kolla på artregistret

                  Där ser man tydligt skillnaden mellan hane och hona.

                  MVH

                  Jocke

                  Kommentar

                  • drenner
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 272

                    #10
                    Kolla på artregistret

                    Där ser man tydligt skillnaden mellan hane och hona.

                    MVH

                    Jocke
                    min "hona" ser ut som den överst fast utan puckeln o inte lika kraftg.
                    160l malawi
                    112l sällskapskar/CA:D
                    24l yngelkar:D

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av drenner
                      min "hona" ser ut som den överst fast utan puckeln o inte lika kraftg.
                      Då är det tyvärr ingen hona..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • drenner
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 272

                        #12
                        Då är det tyvärr ingen hona..
                        ok är det bara en tidsfråga då innan dom har ihjäl varandra eller?
                        160l malawi
                        112l sällskapskar/CA:D
                        24l yngelkar:D

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av drenner
                          ok är det bara en tidsfråga då innan dom har ihjäl varandra eller?
                          Byt den lilla mot en hona.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...