Värmebölja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    #16
    Ang. temperaturchock: När jag hade en lokal fanns det bara kallvatten. Bytte ca 1/5 av vattnet och jag uppskattar att tempen sjönk från 28 till 23 och det var inga problem. När jag var yngre och nybörjare fick jag lära mig att det var extremt viktigt att utbytesvattnet var av samma temperatur och att det var anledningen till att man skulle "koppa in" fisk. Nu tror jag det är bullshit. Precis som nämst ovan tror jag att fisken tåg mer temperatursvängningar än man tror - mycket bättre än förändringar i vattnets kemi.

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #17
      Ursprungligen postat av Johan W
      Ang. temperaturchock: När jag hade en lokal fanns det bara kallvatten. Bytte ca 1/5 av vattnet och jag uppskattar att tempen sjönk från 28 till 23 och det var inga problem. När jag var yngre och nybörjare fick jag lära mig att det var extremt viktigt att utbytesvattnet var av samma temperatur och att det var anledningen till att man skulle "koppa in" fisk. Nu tror jag det är bullshit. Precis som nämst ovan tror jag att fisken tåg mer temperatursvängningar än man tror - mycket bättre än förändringar i vattnets kemi.
      Har med samma erfarenhet md kallvatten, jag byter ca 1/3 med hyfsat kallt vatten och då sjunker det från 28 ner till 23-24 och det verkar inte ha någon jätte stor inverkan på fiskarna förutom att dem blir lite slöa i 10min en kvart.
      Jag gör det dock för att förhindra kopparutfällningar och har mina kar i källaren så jag har aldrig haft några problem med hög temp på sommaren
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #18
        Ursprungligen postat av palleh
        Har med samma erfarenhet md kallvatten, jag byter ca 1/3 med hyfsat kallt vatten och då sjunker det från 28 ner till 23-24 och det verkar inte ha någon jätte stor inverkan på fiskarna förutom att dem blir lite slöa i 10min en kvart.
        Jag gör det dock för att förhindra kopparutfällningar och har mina kar i källaren så jag har aldrig haft några problem med hög temp på sommaren
        varför skulle det inte bli utfällning med kallvatten ?
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #19
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          varför skulle det inte bli utfällning med kallvatten ?
          Vårt värmesystem har kopparrör och det har inte kallvattenledningarna i lika stor mängd men det finns
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Det har nog mer att göra med materialet i behållaren där vattnet värms än själva rören.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Jag trodde att anledningen varför man har alkaliskt vatten var just för att kopparn ej skulle fälla ut

              och då spelar sträckan av kopparrör ingen större roll

              samt är sträckan av kopparrör längre i varmvatten ?
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av Olorin
                Akta dig för att sticka ut nosen så, det finns ganska många mal-talibaner i andra trådar
                Janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har en fundering om det verkligen är värmen fiskarna inte orkar med, utan det i stället är att syrehalten sjunker. Det Oden skriver köper jag därmed. Nu har jag lite tur med kolfilter på kranvattnet samt mycket bra syresättning i karen. Kan köra kallvatten dygnet runt, så går tempen ner ett par grader. Dessutom ligger ju lokalen i en källare där det går att ordna tvärdrag. Kyler också lite. Har ännu inte klättrat över 28 grader i systemet, men i mina översta kar ligger några på över 30 grader. Lite finurligt har jag satt fjärilscikliderna där, så de varvar upp med värmen i stället.

                  Hilsen,

                  P
                  Ja Patrik, det är ju lite trevligt att fler och fler börjar fatta det med kolfilter.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Johan W
                    Ang. temperaturchock: När jag hade en lokal fanns det bara kallvatten. Bytte ca 1/5 av vattnet och jag uppskattar att tempen sjönk från 28 till 23 och det var inga problem. När jag var yngre och nybörjare fick jag lära mig att det var extremt viktigt att utbytesvattnet var av samma temperatur och att det var anledningen till att man skulle "koppa in" fisk. Nu tror jag det är bullshit. Precis som nämst ovan tror jag att fisken tåg mer temperatursvängningar än man tror - mycket bättre än förändringar i vattnets kemi.
                    Ja då är det väl lite tur att vi har lärt oss lite mer.
                    FÖr att koppa in fisken har inte så mycket att göra med temperaturen , men däremot ph spelar större roll.
                    Så om fiskarna har legat i påsarna i 2 timmar eller kanske kanske 2 dygn.
                    Ju längre dom har legat ju längre inkoppningstid.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Jag trodde att anledningen varför man har alkaliskt vatten var just för att kopparn ej skulle fälla ut

                      och då spelar sträckan av kopparrör ingen större roll

                      samt är sträckan av kopparrör längre i varmvatten ?
                      Ja du har en poäng där Christer, för att vattenverken höjer ju upp ph till ca 8.3 bara för att spara rören, så vi akvarister brukar alltid skylla på kopparn när det går fel.
                      Men jag tror att det är kloraminet som ställer till med problemet.
                      Så ett gott råd när ni byter vatten och ser att fiskarna mår sämre av det. skaffa ett enkelt kolfilter.
                      Jag själv hade ett jätteproblem med mina fiskar när jag flyttade mina fiskar till min nya lokal, ifrån egen brunn till kommunalt vatten.
                      Det dog nog ungefär 80% av mina fiskar innan jag fattade vad problemet var.

                      Kommentar

                      • palleh
                        Användare
                        • december 2006
                        • 704

                        #26
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Det har nog mer att göra med materialet i behållaren där vattnet värms än själva rören.
                        Så kan det nog med vara ja
                        http://picasaweb.google.com/palleph

                        Nya bilder laddas upp hela tiden


                        Mvh Patrik

                        Kampfisk!

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #27
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Det har nog mer att göra med materialet i behållaren där vattnet värms än själva rören.
                          Jag är inte på något sätt någon expert på rör. Men det verkar vara ganska vanligt att akvarister får kraftiga problem när de byter just rör. Det måste väl betyda att de spelar ganska stor roll? Eller är jag ute och cyklar nu?

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • palleh
                            Användare
                            • december 2006
                            • 704

                            #28
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Jag är inte på något sätt någon expert på rör. Men det verkar vara ganska vanligt att akvarister får kraftiga problem när de byter just rör. Det måste väl betyda att de spelar ganska stor roll? Eller är jag ute och cyklar nu?

                            /Jocke
                            nya kopparrör fällar ut mer koppar pga att det inte hunnit bildats någon "hinna" eller "lager" som det finns på äldre koppar rör
                            http://picasaweb.google.com/palleph

                            Nya bilder laddas upp hela tiden


                            Mvh Patrik

                            Kampfisk!

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Ah, ok. Då gjorde jag med andra ord rätt när jag köpte ett kolfilter. Mina nya rör är väl 5-6 meter. Så de lär väl fälla en del kan man tänka sig.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • JohanP
                                Användare
                                • september 2006
                                • 118

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja Patrik, det är ju lite trevligt att fler och fler börjar fatta det med kolfilter.Janne
                                På vilket sätt har era fiskar uppfört sig vid vattenbyte, före och efter installationen av ett kolfilter??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...