Akvarierum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    Akvarierum!

    Kommer flytta in yngelakvarier samt tillväxtakvarier till ett litet rum 7 kvadratmeter. Men har ett problem det finns ingen golvbrunn i rummet. Finns det någon som har tips hur ska jag på ett smart sätt kunna göra vattenbytten?? Eller något allmänt att tänka på!!
  • malawialex
    Användare
    • januari 2007
    • 125

    #2
    ha ett badrum väldigt nära och leda ut vattnet genom avloppsrör till närmaste golvbrunn. kanske inte snyggast men man kan göra de snyggt.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Länspump

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #4
        hur skulle ni ställa burkarna

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          I en ställning! 3 våningars kanske?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hur ligger rummet i förhållande till möjlighet att komma till golvbrunn/kran?

            Kommentar

            • unger
              Användare
              • februari 2005
              • 216

              #7
              kran inga problem. Det är mer avlopp som är ett problem....har en stapel...med 3 st 275, varav två är uppdelade i två resp tre delar. Funderar på en stapel med två 340 l....

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Jag har visserligen toa vägg i vägg med akvariet men nu på sommaren tycker jag det är bättre att vattna med vattnet istället för att skicka det i avloppet...

                När jag idag skulle byta vatten på mitt 720 akvarie, vilket blir ca 300 liter, så tar det ett tag med hävertprincipen. Jag tog helt sonika och satte trädgårdsslangen på en av Fluval 4rnas utblås (passade perfekt). Det fungerade utmärkt och det var inga problem att trycka ut vattnet igenom 20 meter slang med hyfsad fart.

                Alternativet är att använda större diameter på slangen och kraftigare pumphuvud... om man har bråttom.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Jag har heller ingen golvbrunn, utan måste använda toalettskålen. Det fungerar utmärkt, dock något långsammare för de akvarier som står lägst i ställningen.

                  Ställ de lägsta akvarierna så högt, att lägsta nivå vid vattenbyte ligger högre än toalettkanten, så fungerar det. Måste Du tömma ett akvarium helt får Du sedan göra det med handhävert och en större balja (en plastså på 35-45 liter fungerar ganska bra.)
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...