"Odla" mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    "Odla" mygglarver

    Det är och har varit torrt i markerna här i mina trakter, så att fångst av mygglarver har varit lika med noll så gott som.

    Men har man möjlighet så är det "ganska enkelt" att "odla" sina mygglarver, så att en del fiskar kan få en portion levande mygglarver varje dag.

    Jag har ett antal hinkar i olika storlekar ståendes lite här o var på tomten och det blir en hel del mygglarver av olika sorter. I en tunna har jag vanliga mygglarver av stickmyggan och i några hinkar har jag pyttesmå larver av nån sorts mygga jag inte vet vad den heter. Det finns ju en hel del olika arter.

    Den enda nackdelen är att man får några myggbett, och då gäller det att inte slå ihjäl myggan, för då blir det inte fler larver!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Det är och har varit torrt i markerna här i mina trakter, så att fångst av mygglarver har varit lika med noll så gott som.

    Men har man möjlighet så är det "ganska enkelt" att "odla" sina mygglarver, så att en del fiskar kan få en portion levande mygglarver varje dag.

    Jag har ett antal hinkar i olika storlekar ståendes lite här o var på tomten och det blir en hel del mygglarver av olika sorter. I en tunna har jag vanliga mygglarver av stickmyggan och i några hinkar har jag pyttesmå larver av nån sorts mygga jag inte vet vad den heter. Det finns ju en hel del olika arter.

    Den enda nackdelen är att man får några myggbett, och då gäller det att inte slå ihjäl myggan, för då blir det inte fler larver!
    Jodu Wilhelm - det är ju förståss en variant. Och med de mängderna vatten blir det ju inte heller nån större svärmning på tomten - annars undrar jag vad folket i mina fisketrakter i Norge skulle säga om att odla mygglarver på tomten - där saknas inte varan, jag lovar. Skulle kanske ha importerat några "avelsdjur" när jag var där!

    Ska ställa ut några hinkar härhemma och se om det blir nåt - återkommer!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      .

      Den enda nackdelen är att man får några myggbett, och då gäller det att inte slå ihjäl myggan, för då blir det inte fler larver!
      Hej!
      Myggen går aldrig ( nästan ) på mig, men desto girigare på de andra.
      Jag har försökt med metoden någon gång, men tyvärr fått så myckenhet
      med ovett, att jag har slutat.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det är och har varit torrt i markerna här i mina trakter, så att fångst av mygglarver har varit lika med noll så gott som.

        Men har man möjlighet så är det "ganska enkelt" att "odla" sina mygglarver, så att en del fiskar kan få en portion levande mygglarver varje dag.

        Jag har ett antal hinkar i olika storlekar ståendes lite här o var på tomten och det blir en hel del mygglarver av olika sorter. I en tunna har jag vanliga mygglarver av stickmyggan och i några hinkar har jag pyttesmå larver av nån sorts mygga jag inte vet vad den heter. Det finns ju en hel del olika arter.

        Den enda nackdelen är att man får några myggbett, och då gäller det att inte slå ihjäl myggan, för då blir det inte fler larver!
        ja vad ska man säga, vissa tycker att det är grymt jobbigt med myggor, och en del är faktiskt allergiska mot myggor, det vill säga om dom får för många myggbett så kan dom dö i anafylaktisk chock.
        Så snälla Wilhelm gå inte ut och rekommendera att vi ska sätta ut spänner i trädgården bara för att ciklidnördar ska ha tillgång till levande föda till våra älskade husdjur.
        Man får ju hoppas att du själv, bor långt ifrån andra människor.Janne

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #5
          [QUOTE=malawijanne;739 rekommendera att vi ska sätta ut spänner i trädgården bara för att ciklidnördar ska ha tillgång till levande föda till våra älskade husdjur.
          Man får ju hoppas att du själv, bor långt ifrån andra människor.Janne[/QUOTE]

          Hej!
          Trots mina mothugg, tycker jag detta vara utmärkt!
          De, som tål måttligt med mygg, kan gärna ha det.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av nils42
            Hej!
            Trots mina mothugg, tycker jag detta vara utmärkt!
            De, som tål måttligt med mygg, kan gärna ha det.
            Hälsn Nils
            Och, om inte grannen tycker samma sak, tycker du fortfarande att man ska fortsätta odla myggor.Janne

            Kommentar

            • malawialex
              Användare
              • januari 2007
              • 125

              #7
              jag har själv gjort mig på detta tipset.


              tills grannarna köpte en speciel myggdödare för 15000tusen



              då ville jag inte göra de mer om dom kom på mig och bleev förbannade
              375l : malawi
              253l : tomt
              222l : yngel malawi

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Det spelar väl ingen roll hur många mygglarver som läggs i hans tunnor? Om man utgår ifrån att han matar upp rubbet så gör han ju grannarna en tjänst eftersom de annars skulle lagts i en pöl där de kläckts och blivit myggor.

                Ut med hinkarna för grannens skull, men mata bums!
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Här i Östergötland finns inte många mygg, och de flesta mygglarver jag "odlar" blir aldrig mygg, utan gott levande foder till mina fiskar.
                  Man får ju se till att larverna äts upp, annars är det ju meningslöst att "odla" mygglarver.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Det spelar väl ingen roll hur många mygglarver som läggs i hans tunnor? Om man utgår ifrån att han matar upp rubbet så gör han ju grannarna en tjänst eftersom de annars skulle lagts i en pöl där de kläckts och blivit myggor.

                    Ut med hinkarna för grannens skull, men mata bums!
                    Hej!
                    Mina mygg har ju inte namn på sig. Grannarna vet inte varifrån de kommer, men familjen har en stark misstanke och jag kan inte motbevisa detta.
                    Hälsn Nils

                    Kommentar

                    • johnnie69
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av nils42
                      Hej!
                      Mina mygg har ju inte namn på sig. Grannarna vet inte varifrån de kommer, men familjen har en stark misstanke och jag kan inte motbevisa detta.
                      Hälsn Nils
                      Dresserade myggor är den värsta sorten..

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ursprungligen postat av nils42
                        Hej!
                        Mina mygg har ju inte namn på sig. Grannarna vet inte varifrån de kommer, men familjen har en stark misstanke och jag kan inte motbevisa detta.
                        Hälsn Nils
                        Det är väl bara att se till att ta med din okunniga familj till "hinken" varje gång du tömmer den och visa att det inte finns några tomma skal utan bara levande larver och att du håvar upp alla så är den saken bevisad.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...