Alla fiskarna vid ytan efter ett vattenbyte, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Alla fiskarna vid ytan efter ett vattenbyte, varför?

    Gjorde ett vattenbyte igår, dammsög och rev upp lite blad från svärdsplantorna.

    Efter någon timme så simma alla fiskarna vid ytan och sippa luft. Precis som om det är syrefattigt i akavariet. Hur det nu kanvara det efter ett rätt stort vattenbyte?

    Hur illa är det? Funderar på skaffa ett pumphuvud så jag får mer rörselse på ytan. Har bara ett ytterfilter till mitt 720l nu.
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Gjorde ett vattenbyte igår, dammsög och rev upp lite blad från svärdsplantorna.

    Efter någon timme så simma alla fiskarna vid ytan och sippa luft. Precis som om det är syrefattigt i akavariet. Hur det nu kanvara det efter ett rätt stort vattenbyte?

    Hur illa är det? Funderar på skaffa ett pumphuvud så jag får mer rörselse på ytan. Har bara ett ytterfilter till mitt 720l nu.
    Har du ytcirkulation, annars så se till att det rör sig ordentligt på ytan med ditt utblås från din ytterpump.Janne

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Kan vara så att fiskarna står i ytan för att det är varmare där. Det skiktar sig enormt i ett akvarium med lite cirkulation om man byter med kallvatten.

      Kommentar

      • ola.lindeberg
        Användare
        • oktober 2007
        • 180

        #4
        Utblåset från ytterfiltret går prrecis vid ytan. Känns som det har nåt med vattenbytet att göra.

        Har sänkt tempen i karet men börjat dra upp den igen för att försöka få igång mina malar

        Gjorde inget ovanligt med vattenbytat så det kan inte vara det heller.
        Säkte tempen från ca 28g till 24g. Men vattnet blir ju mer syrerikt när det är svalare?

        hum.. vvill ju inte att dem ska döö!
        Senast redigerad av ola.lindeberg; 15 juli 2008, 13:26.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Tja kan ev vara följande

          1. Pumpen har varit avstängd o när den kommit igång så har det som nedbrytits utan syre kommit in i akvariet
          2. En förgiftning har skett i samband med vattenbytet, något oönskat
          har råkat komma in
          3, Ph-värdet har ändrats kraftigt
          4. Det nya vattnet har hög halt av kloramin

          Kommentar

          • ola.lindeberg
            Användare
            • oktober 2007
            • 180

            #6
            Rätt säker på att det var nr4
            Gjorde ett litet vattenbyte idag för att se om det rätta till sig. Verkar som det gjort det nu iaf.

            Köpte en Aquaclear på 1500l/h med för att få lite mer fart på vattnet. Fiskarna har klarat av det de första 5min iaf

            Problemet verkar löst tackar!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Hur länge sedan var det du dammsög bottenmaterialet? Har du sand så kan det ha bildats gaser som du sedan virvlade upp vid din städning och som gav höga oönskade värden som gjorde att fiskarna gick upp mot ytan för att få syre samt friskare vatten.

              Kommentar

              • ola.lindeberg
                Användare
                • oktober 2007
                • 180

                #8
                dammsuger 1 gång i veckan. Men kan nog har varit som du säger, för jag tog långt in under växterna denna gången där det är svårt att komma åt.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Testa att byta någon gång utan att röra botten öht. Jag misstänker att det frigjordes en del saker från botten när du bytte. Vore intressant att höra om du får samma reaktion genom att bara byta vatten och låta botten vara orörd. Enligt min mening ska man hantera botten mycket varligt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...