Hjälp mig till något nytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken

    Hjälp mig till något nytt!

    Hej alla glada!

    Här sitter man mitt i den svenska sommaren och funderar på hur man i hela friden ska bära sig åt med mitt stora kar. Karet är på 980 liter med måtten 200x70x70cm. Som det är idag sitter det en hemmagjord bakgrund som jag inte är så värst nöjd med. Det är en salig blandning av olika Malawis i det idag. Karet står i vardagsrummet och pga det så vill jag att det ska vara vackert att titta på.

    Det jag skulle vilja ha hjälp med är en dos inspiration. Tänk fritt! Vad skulle du ha gjort med ett sådant kar om du fick fria tyglar?? Ta i vet ja! Inga begränsningar förutom själva måtten på karet.

    Tack på förhand för alla bra och kreativa svar!!

    // Jim!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle slänga ut (ge bort) alla malawis och i med Tanganyika eller sydamerika!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Martin Jansson
      Användare
      • september 2006
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av slusken
      Hej alla glada!

      Här sitter man mitt i den svenska sommaren och funderar på hur man i hela friden ska bära sig åt med mitt stora kar. Karet är på 980 liter med måtten 200x70x70cm. Som det är idag sitter det en hemmagjord bakgrund som jag inte är så värst nöjd med. Det är en salig blandning av olika Malawis i det idag. Karet står i vardagsrummet och pga det så vill jag att det ska vara vackert att titta på.

      Det jag skulle vilja ha hjälp med är en dos inspiration. Tänk fritt! Vad skulle du ha gjort med ett sådant kar om du fick fria tyglar?? Ta i vet ja! Inga begränsningar förutom själva måtten på karet.

      Tack på förhand för alla bra och kreativa svar!!

      // Jim!
      Skulle satsa på en stor grupp med Lethrinops Red Cap Itungi 4+8, samt Nyssachromis Papparazzi 3+5 Aulonocara Chilumba eller Cobue 2+4 samt en frisimmande Copadichromis typ Virginalis Gold eller Jacksoni gärna även dessa i en större grupp. Naturligtvis med sand som bottenmaterial. Till dessa går det även att köra en del växter då de inte är så stygga mot växterna.

      Kör själv denna typ av grupp i 2 stycken 400 liters. Om 2 veckor kommer samtliga att flytta in i mitt nya 1460 liters. Skall bli hur häftigt som helst.

      MVH
      Martin

      Kommentar

      • slusken

        #4
        Ursprungligen postat av Martin Jansson
        Skulle satsa på en stor grupp med Lethrinops Red Cap Itungi 4+8, samt Nyssachromis Papparazzi 3+5 Aulonocara Chilumba eller Cobue 2+4 samt en frisimmande Copadichromis typ Virginalis Gold eller Jacksoni gärna även dessa i en större grupp. Naturligtvis med sand som bottenmaterial. Till dessa går det även att köra en del växter då de inte är så stygga mot växterna.

        Kör själv denna typ av grupp i 2 stycken 400 liters. Om 2 veckor kommer samtliga att flytta in i mitt nya 1460 liters. Skall bli hur häftigt som helst.

        MVH
        Martin
        Tackar för era förslag. Har själv funderat i banorna om att skippa Malawi i det stora karet men vet inte riktigt.
        Annars låter det inte helt fel med den konstallationen du föreslår Martin. dock skulle jag nog byta ut dina förslag på Aulonocara till korneliae i stället. Har en lite förkärlek till just den varianten. Otroligt fina när hanen färgat ut riktigt!

        Skaplig balja du väntar hem! Någon dag när jag blir ekonomiskt oberoende ska jag göra något i stil med det projekt LN har gjort och beskrivit här på forumet.

        Fler kreativa förslag tack!! Var inte blyg med olika inredningsförlag heller!

        // Jim!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Jag är själv lagd åt det lilla formatet. Just nu har jag lite dvärgciklider i mitt 600 liters och tänker själv hela tiden på hur jag skulle kunna släppa i fler. Med det känns lite slösaktigt med bottenfirrar i ett så högt kar. Jag skulle nog försöka riva ut den gamla bakgrunden och sen försöka bygga en helt ny inredning med klippor både på botten och i ytan som överhäng så att det blir tre sektioner i karet som avdelas med en slags valv liksom. Sen skulle jag nog ösa i fin sand och en massa snäcklekare och små andra arter typ julidochromis eller Leleupi så det myllrar i varenda skreva och snäcka.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • malawialex
            Användare
            • januari 2007
            • 125

            #6
            i med 8jätte diskusar , några härliga stora växter samt 50pansarmalar 1par med dvärgciklider och några spännande malar så har du det fräckaste!!!



            eller vrf inte göra en tanganiyka kretslopp, blanda cirka 40multisar med några rovtangayika och några större fredliga som alla äter andra och se efter några generationer hur allt har gått, om nån art har blivit mindre eller något,

            släpp i nån julle också och kanske några prinsessor.
            375l : malawi
            253l : tomt
            222l : yngel malawi

            Kommentar

            Arbetssätt...