Mitt nya 720 liters med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #31
    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    25% tycker jag är i det minsta laget. Själv byter jag 50% varje vecka.
    Det är svårt att veta hur man skall göra eftersom det nästan finns lika många alternativ som akvarister... men ditt förslag är alltså att byta relativt mycket ganska ofta.

    Vad jag har förstått är ett 50% vatten byte mer effektivt än två 25%. Detta eftersom man byter lite av det utbyttna vattnet andra gången.

    Det är också en fördel att inte förändra vattenvärderna för mycket vilket talar för kortare intervaller.

    Jag har i det gamla akvariet haft i bikarbonat för att höja PH och KH samt lite salt. Men talade med en akvarist som jag köpte fisk av och han rekommenderade att inte göra något alls med vattnet så länge PH var över 7 (vilket det är) eftersom det blir svårare att hålla en jämn vattenkvalitet vid vattenbytena. Han tyckte också att det var bättre att inte använda salt i eftersom fiskarna vande sig vid saltet vilket gjorde det mindre effektivt när man väl använde det.

    --------------------
    Jag har därför valt att inte lägga i något extra i det nya akvariet. Min tanke var också att göra större vattenbyten varannan vecka men kanske skall ändra detta till varje vecka. (det är ju inte speciellt mycket jobb)

    Men frågan är också ifall det är bättre att inte byta vatten nu i början eller ifall det bör bytas ännu oftare?!
    Senast redigerad av Peter_A_F; 15 juli 2008, 23:05.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #32
      Jag skulle börja med att byta vatten nu från början. Det har jag i alla fall gjort i mina nystartade kar. Pesonligen tycker jag at du skalll ha i bikarbonat för att höja pH-värdet. Du kommer att få fler lekar och mer välmående fiskar då enligt min egen erfarenhet. Snyggt kar förresten
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #33
        Vande sig vid salt? Det låter mer som religiös tro än vetenskap. Det spelar ju ingen roll vad fiskarna tycker om man säger så. Det är ju parasiter och gifter som ska drivas ur fisken av det osmotiska trycket, eller har jag helt fel?
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #34
          Ursprungligen postat av Olorin
          Vande sig vid salt? Det låter mer som religiös tro än vetenskap. Det spelar ju ingen roll vad fiskarna tycker om man säger så. Det är ju parasiter och gifter som ska drivas ur fisken av det osmotiska trycket, eller har jag helt fel?
          Det är väl vad jag har hört också... att en låg salthalt skulle verka avstressande och förebyggande. Men rimligtvis måste man öka halten salt mera om det redan är salt i akvariet ifall man vill försöka "medicinera" med salt.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #35
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Det är svårt att veta hur man skall göra eftersom det nästan finns lika många alternativ som akvarister... men ditt förslag är alltså att byta relativt mycket ganska ofta.

            Vad jag har förstått är ett 50% vatten byte mer effektivt än två 25%. Detta eftersom man byter lite av det utbyttna vattnet andra gången.


            Det är också en fördel att inte förändra vattenvärderna för mycket vilket talar för kortare intervaller.

            Jag har i det gamla akvariet haft i bikarbonat för att höja PH och KH samt lite salt. Men talade med en akvarist som jag köpte fisk av och han rekommenderade att inte göra något alls med vattnet så länge PH var över 7 (vilket det är) eftersom det blir svårare att hålla en jämn vattenkvalitet vid vattenbytena. Han tyckte också att det var bättre att inte använda salt i eftersom fiskarna vande sig vid saltet vilket gjorde det mindre effektivt när man väl använde det.

            --------------------
            Jag har därför valt att inte lägga i något extra i det nya akvariet. Min tanke var också att göra större vattenbyten varannan vecka men kanske skall ändra detta till varje vecka. (det är ju inte speciellt mycket jobb)

            Men frågan är också ifall det är bättre att inte byta vatten nu i början eller ifall det bör bytas ännu oftare?!
            Hej Peter!

            Jo det finns många alternativ, men det gäller och finna det som fungerar bäst för dig och för fiskarna hos dig.

            Gör ett vattenbyte varje vecka, omkring 30-50% lite beronde vilken mängd mat som tillförs.

            Bikarbonat och salt - Jag använder inget men det utesluter inte för den delen att du inte skall använda något. Så lyssna på dom som bor nära dig och har liknande vattenvärden/förhållande så tror jag det blir rätt.

            Lycka till nu med nya 720:an!

            Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #36
              Ursprungligen postat av Johan F
              Hej Peter!

              Jo det finns många alternativ, men det gäller och finna det som fungerar bäst för dig och för fiskarna hos dig.

              Gör ett vattenbyte varje vecka, omkring 30-50% lite beronde vilken mängd mat som tillförs.

              Bikarbonat och salt - Jag använder inget men det utesluter inte för den delen att du inte skall använda något. Så lyssna på dom som bor nära dig och har liknande vattenvärden/förhållande så tror jag det blir rätt.

              Lycka till nu med nya 720:an!

              Johan
              Det är gott... ytterligare stabila råd från dig!


              Jag skall kolla lite med ciklidhuset här i Lerum... men annars, är det någon här på forumet som också har lerumsvatten i sitt kar?
              Senast redigerad av Peter_A_F; 16 juli 2008, 14:21.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #37
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Det är gott... ytterligare stabila råd från dig!


                Jag skall kolla lite med ciklidhuset här i Lerum... men annars, är det någon här på forumet som också har lerumsvatten i sitt kar?
                hej på dig.. ja ser fint du har ny där akvarium med fiskar där malawi.. men ser ut sjukdom en del fiskar.. men byter så ofta den vatten runt 30-50 procent varje 6-8 dagar så fiskar mår bra.. och lite ge havsalt där oxå.. hoppas den skall bli bättre senare.. den mår bra med över 8.0 ph vatten för den malawi..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #38
                  Nu har jag gjort ett 45-50% vattenbyte.

                  Sköljde ur ett av fluval 4rna som var helt igensatt... använde akvarievatten. Det låg någon form av blå ull som filtermaterial, ungefär samma material som blå filtermatta men i trådform... borde man byta ut det till blå filtermatta istället?

                  Jag har mätt och kranvattnet är nära PH 7,5 med ett KH på 2. Akvariet som innehåller mest nytt vatten hade innan vattenbytet PH 7,5 och KH 3-4 samt knapp mätbar NO2 0-0,015 samt NO3 0. Innan vattenbytet tillsatte jag 2,5 dl kvarnsalt (utan jod). Och nu efter vattenbytet lite bikarbonat ca 0,25 dl. Jag tänkte att jag skulle dutta i lite åt gången eftersom det väl kan utlösa nitrit... (Har också bara ca 1 dl kvar så måste köpa nytt ifall jag skall fortsätta ha i bikarbonat.)
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    [Q


                    Jag skall kolla lite med ciklidhuset här i Lerum... men annars, är det någon här på forumet som också har lerumsvatten i sitt kar?[/QUOTE]

                    Ja kolla du med Göran på ciklidhuset, kan inte han hjälpa dig, för det han inte kan om ciklider, det är inte värt att veta. Och han brukar ta sig tid för akvaristerna.
                    Sedan kan jag lägga in min personliga kommentar, du behöver inte använda salt. och du behöver inte använda bikarbonat om du har lerums kommunala vatten, se bara till att du byter 50% av vattnet varje vecka, och fiskarna leker inte sämre för det.Janne

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja kolla du med Göran på ciklidhuset, kan inte han hjälpa dig, för det han inte kan om ciklider, det är inte värt att veta. Och han brukar ta sig tid för akvaristerna.
                      Sedan kan jag lägga in min personliga kommentar, du behöver inte använda salt. och du behöver inte använda bikarbonat om du har lerums kommunala vatten, se bara till att du byter 50% av vattnet varje vecka, och fiskarna leker inte sämre för det.Janne
                      Men det låter väl som ett bra råd... får se vad Göran har att säga också.

                      Min grundtankte var att köra utan både salt och bikarbonat. Men anledningen till att ha i salt nu var att det skulle vara något avstressande nu i början eftersom det är tre populationer som nu går i samma kar och eventuella skador/infektioner skulle klaras bättre. Att ha i lite bikarbonat nu skulle också ge ett lite bättre buffervärde.

                      Får se hur jag gör längre fram men det är onekligen enklare att inte hålla på att hälla i något extra utan bara se till att byta vatten ofta.

                      (Slänger in en panormabild som är sammanfogad av 5st bilder...)
                      Senast redigerad av Peter_A_F; 17 juli 2008, 20:50.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #41
                        OK, gissa fisken igen...

                        OK, men här kommer några bilder till...

                        Bild 1. Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga"
                        Senast redigerad av Peter_A_F; 18 juli 2008, 00:31.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #42
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          OK, men här kommer några bilder till...

                          Bild 1. Borde vara en Cynotilapia afra
                          Eller kanske en elongatus, typ från mphanga eller linganjale.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #43
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Eller kanske en elongatus, typ från mphanga eller linganjale.
                            Här är en annan bild... tror på samma fiskart fast mindre färgad.

                            Då är detta troligtvis en: Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga"
                            Senast redigerad av Peter_A_F; 18 juli 2008, 00:30.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #44
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Här är en annan bild... tror på samma fiskart fast mindre färgad.
                              Jag tykcer det ser ut att vara elongatus, är det en afra så är det någon variant jag alldrig sett =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 809

                                #45
                                Ursprungligen postat av deelay
                                Jag tykcer det ser ut att vara elongatus, är det en afra så är det någon variant jag alldrig sett =)
                                Nä, har också insett detta...

                                Men är detta en Afra? Liknar mer de andra jag har fast ljusare.
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...