När kan man ta ut honan för att spotta?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    När kan man ta ut honan för att spotta?...

    Jag har en tuggande hona som tuggat i ca en vecka nu. När kan jag ta ut honan ur akvariet för att spotta i annat kar?

    Sedan vore det intressant att få veta t ex när ynglen blir frisimmande hos munruvande Malawiciklider. Vilka tider under munruvandet inträffar de olika stadierna på ynglets utveckling?

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Är det ingen som vet något om detta? Jag har sett att man kan plocka ut honan så hon får spotta efter ca 3 veckors munruvande..men jag befarar att jag väntar för länge då. Jag vill inte att dessa yngel blir foder för övriga invånare i Malawi-karet.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      När jag lägger märke till att en hona tuggar väntar jag till nästa gång jag ändå skall rota i akvariet (oftast vid nästa vattenbyte) och fångar henne och för över henne till yngelakvariet. Jag måste erkänna att jag inte har koll nog för att veta exakt på dagen när en hona börjat tugga. I början syns ju inte så mycket heller. Min gissning är att de flesta honor blir flyttade efter en till två veckors tuggande. Honan får sedan gå i en flytkasse tills dess att hon spottat. För att honan skall känna sig trygg stoppar jag ned lite växter i kassen.
      Jag har inte varit med om speciellt många olyckor, dvs att honorna spottat för tidigt eller käkat upp ynglen. De gånger det hänt har faktiskt varit då jag flyttat honorna sent.

      Kommentar

      • -Anton-
        Användare
        • januari 2003
        • 66

        #4
        Hej man kan göra som jag att man bygger ett yngel akvarium med ett litet luft flöde då kan man ta honan direkt när hon börja tugga med hjälp av en blixt på natten. Så har har jag kunnat få upp väldigt många yngel. Man måste ha ett lufflöde som gör att inga ägg ligger på booten och möglar. Ritning på ett sånt akvarie finn i Ciklid Boken ( alla akvaristers bibel).


        MVH:///Anton

        ////Anton

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Nu har jag låtit Röd Zebra-honan spotta ut ynglen med min hjälp. Jag släckte ned akvariet och väntade en stund. Absolut inga problem att plocka upp honan då hon kändes ganska tagen av sitt munruvande. Jag tömde honan på 16 yngel!! Inga problem alls att med hjälp av nagel öppna honans mun väldigt försiktigt.

          Denna sida hjälpte mig:




          Efter en stunds hjälpande för att få ut ynglen så stoppade jag in honan i karet igen...dock endast när jag såg att hon kunde simma iväg av egen kraft (chockrisk).

          Jag och min fru trodde nu att alla ynglen var samlade då vi inget såg när vi kikade snabbt i honans mun. Tyvärr (eller glädjande) så upptäckte vi igen på morgonen att honan fortfarande tuggade!!
          Vi bestämde oss för att göra om proceduren igen på kvällen efter att vi släckt karet i ca 30 min.
          Allt förlöpte väl och 8!!nya yngel poppade ut...*s*

          Honan har ätit bra och simmar runt full av energi igen och det känns glädjande att kunna få 23 yngel denna gång av den honan och inte bara 3 som blev kvar från förra tuggandet.

          Vad jag kunde se...av leken, när den skedde...så plockade jag ut honan för spottning efter 12dgr tuggande.

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 100L
          Malawi

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag tycker att tolv dagar låter väldigt tidigt för tömning. Din ursprungliga fråga var att separera henne för att låta henne spotta. Detta kan ju göras ganska tidigt även om jag föredrar att göra det sent. Att tömma tycker jag att man bör göra i allra sista stund.

            Hur såg 12 dagaras ynglen ut? Var de frisimmande?

            Det glädjer mig i alla fall att allt gick bra.

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag är inte 100% säker på att det var efter 12dgr...men troligtvis. Ynglen var/är frisimmande...men har dock inte börjat äta riktigt än...endast lite smått.
              Jag såg däremot att honan hade börjat ta lite foder och det var troligtvis för att ge föda åt ynglen. När jag såg detta så tyckte jag att det kunde vara läge.

              Storleken på ynglen är ca 4mm.

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              • Bjurs
                Användare
                • december 2002
                • 55

                #8
                Hej!
                Jag tycker inte att man ska tömma honan, utan jag tycker att man ska vänta ca 2 veckor efter lek, och sen flytta honan och låta henne spotta själv. Det är ingen kritik, men det är min åsikt. Lycka till med ynglen.

                Mikael P

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag vet att det finns många förespråkare för att honan skall få sköta yngelvården själv. Nu har jag gett henne den möjligheten första kullen och kommer säkerligen att göra det igen, men denna gång ville jag ha så många som möjligt att överleva från kullen.

                  Jag hade inte heller ett lämpligt akvarium att flytta över henne till och då gjorde jag valet att tömma henne istället.

                  Jag har inget emot någon av alternativen...förutsatt att man ger honan åtminstone möjlighet att få sköta minst en kull själv.

                  Ynglen äter bra nu och de är livliga trots sin första skygghet.

                  Stefan, Skövde

                  375L Malawi
                  2st 100L
                  Malawi

                  Kommentar

                  • Spooky
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 37

                    #10
                    citat:
                    Hej!
                    Jag tycker inte att man ska tömma honan, utan jag tycker att man ska vänta ca 2 veckor efter lek, och sen flytta honan och låta henne spotta själv. Det är ingen kritik, men det är min åsikt. Lycka till med ynglen.

                    Mikael P

                    Håller med dej fullständigt .
                    Tömmer man honan så lär sej ej ynglen heller .
                    Yngel som blivit tömda klarar själv inte av att föda upp sina egna yngel dom får i framtiden .
                    Tar väldugt lång tid innan dom lärt sej . Äter i regel upp rommen eller ynglen själva efter ett tag.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Spooky:
                      citat: Håller med dej fullständigt .
                      Tömmer man honan så lär sej ej ynglen heller .
                      Yngel som blivit tömda klarar själv inte av att föda upp sina egna yngel dom får i framtiden .
                      Tar väldugt lång tid innan dom lärt sej . Äter i regel upp rommen eller ynglen själva efter ett tag.
                      Vad har du för fakta och belägg för detta påstående?

                      Stefan, Skövde

                      375L Malawi
                      2st 100L
                      Malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...