Lek eller bråk mellan botior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Lek eller bråk mellan botior?

    Skaffade i fjol en praktbotia och senare även en pakistanbotia för att käka lite snäckor.

    De har alltid simmat efter varandra, men idag har det tagit en radikalare form. De verkar nafsa varandra på sidan eller under buken och så simmar de ibland sida vid sida och knuffas så sanden virvlar. Någon som är expert på botior som vet vad de pysslar med?

    Kan förövrigt olika arter av botior korsa sig?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • spazm
    Användare
    • februari 2007
    • 38

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Skaffade i fjol en praktbotia och senare även en pakistanbotia för att käka lite snäckor.

    De har alltid simmat efter varandra, men idag har det tagit en radikalare form. De verkar nafsa varandra på sidan eller under buken och så simmar de ibland sida vid sida och knuffas så sanden virvlar. Någon som är expert på botior som vet vad de pysslar med?

    Kan förövrigt olika arter av botior korsa sig?

    Vad jag vet finns där ingen som lyckats med att odla praktbotia i akvarium så risken att det är lek mellan 2 olika botia arter är nog obefintlig. Tror bara det är lite bråk.

    Jens

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av spazm
      Vad jag vet finns där ingen som lyckats med att odla praktbotia i akvarium så risken att det är lek mellan 2 olika botia arter är nog obefintlig. Tror bara det är lite bråk.

      Jens
      Hej!

      Botior uppvisar när dom trivs parallellsim likt ex fjärilsciklid. Med utspännda fenor mäter kraften med varandra. Ett imponerande skådespel i färg och fart.
      Själv var jag ägare till en grupp praktbotior under slutet av 1970 talet som faktiskt lekte vid ett tillfälle. Äggen lades på sugpropparna till Eheim ytterfilter
      på insuget men när äggen inte hade kläckt efter 3 veckor så valde dom att äta upp rommen. Intressant var att dom skydda romen likt ciklider och vifta friskt vatten och putsa på romkakorna (2 st). När jag efter 2 veckor genomlös ett par ägg så var det obefruktat och troligtvis så funka inte hanen alt det var 2 honor som lekt.
      Angående odling av två olika botior så är detta inte troligt. Men fortsätt sköta dina fiskar väl för häftigare fiskar får man leta efter.

      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Jag är lite förbryllad över beteendet, men ärligt talat så tror jag att jag ska byta bort dem mot några fjärilsciklider eller några andra mindre stökiga fiskar för de rör om för mycket bland apistogrammorna.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Jag är lite förbryllad över beteendet, men ärligt talat så tror jag att jag ska byta bort dem mot några fjärilsciklider eller några andra mindre stökiga fiskar för de rör om för mycket bland apistogrammorna.
          Ja att dom är tuffa och bökiga kan jag hålla med om. En praktbotia blir 15-20 cm i längd så problemet blir kanske värre med tiden.
          Dessutom så är botior nattaktiva så när övriga firrar vill ta det lugnt så är botiorna som aktivast.


          Mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Hej!
            Äggen lades på sugpropparna till Eheim ytterfilter
            på insuget men när äggen inte hade kläckt efter 3 veckor så valde dom att äta upp rommen. Intressant var att dom skydda romen likt ciklider och vifta friskt vatten och putsa på romkakorna (2 st).
            Intressant. Väldigt intressant! Tog du bilder?

            Enligt en tysk akvarietidskrift "Aquaristik Fachmagazin Nr. 181, januari 2005" så är romkornen pelagiska, dvs svävar fritt över botten. I den artikeln så skulle det skrivas om hur botiorna leker, men tydligen så fattades just det kapitlet

            Nu betyder det ju inte att de har rätt.

            Andra skriver att botiorna leker i grottor och andra att de sprider rommen i bland växtsnår. Tyvärr är det hittills ingen så vitt jag vet, som kunnat dokumentera leken med bilder och att ingen konstgjord befruktning skett eller med hjälp av hormonspruta.

            Intressant vore det om några har erfarenheter av eventuell lek, samt bilder.

            Mitt försök http://botia.blogspirit.com/
            Senast redigerad av Wilhelm; 07 juli 2008, 14:57.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Intressant. Väldigt intressant! Tog du bilder?

              Enligt en tysk akvarietidskrift "Aquaristik Fachmagazin Nr. 181, januari 2005" så är romkornen pelagiska, dvs svävar fritt över botten. I den artikeln så skulle det skrivas om hur botiorna leker, men tydligen så fattades just det kapitlet

              Nu betyder det ju inte att de har rätt.

              Andra skriver att botiorna leker i grottor och andra att de sprider rommen i bland växtsnår. Tyvärr är det hittills ingen så vitt jag vet, som kunnat dokumentera leken med bilder och att ingen konstgjord befruktning skett eller med hjälp av hormonspruta.

              Intressant vore det om några har erfarenheter av eventuell lek, samt bilder.

              Mitt försök http://botia.blogspirit.com/
              Nej tyvärr finns inga bilder.
              Detta inträffade 1979 och spänningen och förväntningarna var stora då.
              Min far som förövrigt hade firma i samma industriområde som Hans Muller Scantrop (fiskgrossist i Gbg) berättade att grabben hade lek av praktbotia
              och det tog inte många minuter förrän Hans var hemma och kollade romkakan.
              Det var då vi konstaterade att äggen var obefruktade.
              Informationsflödet på den tiden var begränsat ijämförelse med idag men visst jag visste att praktbotian aldrig varit odlad i akvarium förut.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Intressant. Väldigt intressant! Tog du bilder?

                Enligt en tysk akvarietidskrift "Aquaristik Fachmagazin Nr. 181, januari 2005" så är romkornen pelagiska, dvs svävar fritt över botten. I den artikeln så skulle det skrivas om hur botiorna leker, men tydligen så fattades just det kapitlet

                Nu betyder det ju inte att de har rätt.

                Andra skriver att botiorna leker i grottor och andra att de sprider rommen i bland växtsnår. Tyvärr är det hittills ingen så vitt jag vet, som kunnat dokumentera leken med bilder och att ingen konstgjord befruktning skett eller med hjälp av hormonspruta.

                Intressant vore det om några har erfarenheter av eventuell lek, samt bilder.

                Mitt försök http://botia.blogspirit.com/
                Nej tyvärr finns inga bilder.
                Detta inträffade 1979 och spänningen och förväntningarna var stora då.
                Min far som förövrigt hade firma i samma industriområde som Hans Muller Scantrop (fiskgrossist i Gbg) berättade att grabben hade lek av praktbotia
                och det tog inte många minuter förrän Hans var hemma och kollade romkakan.
                Det var då vi konstaterade att äggen var obefruktade.
                Informationsflödet på den tiden var begränsat i jämförelse med idag men visst jag visste att praktbotian aldrig varit odlad i akvarium förut.
                Tyvärr togs inga bilder.
                Vad jag har hört så skall praktbotian leka typ som laxen i/på grusbottnar i strömmande vatten. Kan kanske förklara varför dom valde att sätta rommen på sugskopparna till insuget på Eheimfiltret.
                Botiorna var uppskattningsvis 4-5 år och runt 15 cm stora. Åt gorde dom som hästar och totalt orädda för all yttre påverkan.
                Vattnet var lätt surt runt 6,5 ph och mjukt . På den tiden hade vi i Gbg ett kanon vatten för regnskogsbiotop.

                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Nåt för dig att testa i ditt strömkar då Wilhelm. I med ett stim stora baddare så får vi se

                  För egendel bytte jag nyss in mina botior mot två par fjärilsciklider.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Det slog mig en sak som är viktig och det är troligtvis därför som vi akvarister gått bet på botiorna än så länge.
                    Botior och i synnerhet dom stora arterna vandrar. Botiorna söker föda på stora områden i floder och översvämmade do. När det sen är dax så vandras det igen till lekplatsen uppströms. Typ och inte alls dum jämförelse lax.
                    Fixa detta i ett akvarium med 2-3 biotoper på och säkert olika vatten kvaliteter mellan de olika biotoperna. Ett alternativ skulle vara att köra botiorna stenhårt med foder under regnperioden för att sen under torrperiod köra vila och avslutningsvis inför lekperioden öka foder och cirkulation för att se om man kan trigga igång dom. Mycket jobb men kanske en tanke.

                    Anders
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...