Större artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Större artemia

    Har en kull yngel som óm allt går väl snart har växt ifrån nyckläckt artemia. Nån som vet vad man matar artmia med om man vill att den ska växa till sig lite så man får aning större artemia innan man går över på fullvuxen fryst artemia?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Mikrozell från Hobby funkar bra

    Senast redigerad av Wilhelm; 06 juli 2008, 14:31.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Lozer
      Användare
      • mars 2007
      • 54

      #3
      Provade EN gång att driva artemia lite större. Matade bara med flingfoder som jag smulade så smått som möjligt. Fick faktiskat fram stora artemia, men min erfarenhet var att dom börjar äta varandra efter ett tag. Kan självklart bero på dålig matning eller annat. Men har bara provat det en gång och har inga vetenskapliga fakta för mina belägg. Fick av ovan nämnda orsak inte fram några större mängder. Men skall ändå försöka igen i framtiden. Skriv gärna om du lyckas bra med det.
      "ALLT är värt ett försök"

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Flingfoder har jag ju lite... kan prova att smula lite. Nåt tips på hur man smular det finast. Mortel?
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Det brukar gå utmärkt att mata även lite större yngel med "små" artemia.
          Ett annat tips är att ta en kryddkvarn (pepparkvarn) och mala pellets med - fungerar utmärkt!

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas R.
            Det brukar gå utmärkt att mata även lite större yngel med "små" artemia.
            Ett annat tips är att ta en kryddkvarn (pepparkvarn) och mala pellets med - fungerar utmärkt!
            Precis, förstår inte behovet av något större nykläckt artemia då de kommer äta det en lång tid framöver.

            Variation behövs ju dock.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Jag tänkte att med lite större artemia växer de lite fortare och så blir det en naturligare övergång till fullstor fryst mat. De äter inte fullstor artemia just nu helt enkelt.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Hans Eklund
                Användare
                • februari 2004
                • 6

                #8
                Större Artemia meningslöst?

                Jag har för mig att det inte är lönt att försöka driva upp artemia om jag kommer ihåg rätt. Den innehåller i stort sett ingen näring att tala om under sina fortsatta stadier (16 el 17 st) i sin utveckling utan det är först som fullvuxen (ca 6 mm) som det är någon mening med att mata med dom igen.

                Ursprungligen postat av Olorin
                Jag tänkte att med lite större artemia växer de lite fortare och så blir det en naturligare övergång till fullstor fryst mat. De äter inte fullstor artemia just nu helt enkelt.
                EKL

                Kommentar

                • Jimmyottosson
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 124

                  #9
                  Har slutat mata yngel med artemia..fast beror ju dock på vilken art det handlar om iof.

                  Men relativt vanliga ca/sa så ser jag bara till att det finns MYCKET grönalger i akvarier när äggen kläcks, det har funkat utmärkt! sedan när dem börjar ta större foder så brukar jag slänga i en ancistrus eller något liknande sen är algerna borta och ynglen käkar finsmulad vanlig fiskmat..enkelt och funktionelt..har funkat för mig iaf.

                  Kommentar

                  • oaken
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 269

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Jag tänkte att med lite större artemia växer de lite fortare och så blir det en naturligare övergång till fullstor fryst mat. De äter inte fullstor artemia just nu helt enkelt.
                    Det är ju bara att kompensera med mer nykläckta Grindalsmask är bra som variation till artemian annars tycker jag. Och ynglen brukar ju lära sig av föräldrarna om de får gå kvar tillsammans med dem, över huvud taget så har jag aldrig haft problem med att få yngel att ta frysfoder. Att få dem att ta torrfoder är en annan femma dock, men det brukar gå bra det med.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...