Blåciklider och jordätare tillsamans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklicollector
    Användare
    • juni 2008
    • 129

    #16
    Alltid lika kul

    Gillar de blås färger skarpt.

    Undrar om de kommer knaka iväg i storlek nu när de har lite större kar att gå i.

    En sak har jag märkt o det är att de äter som jag vet inte vad.
    Ibland så matade jag 5ggr/dag och de bara åt o åt.

    Vad ger du dem?

    Hos mig fick de svarta mygg(levande), ciklidcolor, mysisräkor, räkor, vipagran.

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #17
      Jag har provat med lite pellets och det verkar de äta. Har även en hemmagjord räkmix i frysen som de också tycks gilla.
      Men de är fortfarande lite fega gällande maten men det är ju de flesta fiskar den första veckan.

      Kommentar

      • Ciklicollector
        Användare
        • juni 2008
        • 129

        #18
        Sant

        Testa att koka sötvattensmusslor i några minuter och öppna dessa o lägg ner i akvariet.
        Både flaggorna och blå tokgillade det.

        Sötvattens musslorna hittar du i Ensjön.

        Vilken temp har du?

        Jag brukade ha cirka 26-29grader.

        Du får gärna hålla mig uppdaterad med bilder, kul att följa upp sina sålda fiskar.

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • december 2006
          • 263

          #19
          Det är varmt i mitt kontor/akvarierum trots att gardinerna är fördragna för det mesta och doppvärmarna urkopplade. Ligger mellan 27-30 grader.

          Jag har mycket att stå i nu så jag är lite lat på att leta föda till fiskarna men ska se om jag inte kan experimentera lite nästa vecka. Möjligt att det finns en del godis i frysen

          Kom gärna över till vilbergen nån kväll/helg och titta på fiskarna och snacka lite skit.

          Kommentar

          • Ciklicollector
            Användare
            • juni 2008
            • 129

            #20
            Hur

            Går det med fiskarna?

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #21
              Ursprungligen postat av Ciklicollector
              Går det med fiskarna?
              Blåciklidhonan såg lite vissen ut igår. Låg på botten i framkant mot rutan.

              Kollade nitrit vilket visade noll. Temp på 27 och pH 6,9

              Slängde i lite mat och då var hon uppe vid ytan och åt men var senare nere på botten och surade igen. Hon kanske bara var tillfälligt deppig för i morse då akvariet var släckt simmade hon i mittenregionen i akvariet. Ser frisk ut i övrig och inget misstänksamt på kroppen kunde jag se.

              Får se hur hon mår ikväll när jag kommer hem från jobbet.

              Kommentar

              • Jimmyottosson
                Användare
                • februari 2007
                • 124

                #22
                Har ett lekpar blå ciklider, är riktigt snygga firrar faktist, hanen är ca 10cm och och börjar redan få en fin pan puckel,...dessa har funkat kanon med alla fiskar även som nu när dem har ca 40 ungdjur på ca 2cm runt sig men ändå så klarar dem av att hålla dem andra på avstånd men ändå inte på allt för agresivt sett... men något jag märkt på detta paret är att om dem går tillsamans med mer agrisiva cikldier så blir dem väldigt undergivna, men därimot om dem går tillsamans med endast lugna fiskar så blir det mer agresiva, men som i mitt fall nu så går dem tillsamans med deras kull och sedan 6 st malar och det funkar kanon...

                Kommentar

                • Ciklicollector
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 129

                  #23
                  De blå

                  MagArne köpte av mig var VF-blå.
                  De har gick med cintrinellum ett tag innan jag flyttade dem till annat kar.
                  Blå hanen slogs med cintrinellum hanen trots att cintrinellumen var dubbelt så stor.

                  Så blå hanen är van vid tuffa tag likaså honan, funkade bra med nyckelhål, zebra, cutteri, hantel, diskus, skalarer, dorsigeria, eldbuk( samlings kar).

                  Men större ciklider så som synspila eller fenestrata bör man undvika.

                  Kommentar

                  • Ciklicollector
                    Användare
                    • juni 2008
                    • 129

                    #24
                    MagArne

                    Hoppas honan repar sig.
                    Skulle vara kul om du fick yngel snart.
                    Hur går det med flaggorna?

                    Kommentar

                    • MagArne
                      Användare
                      • december 2006
                      • 263

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ciklicollector
                      Hoppas honan repar sig.
                      Skulle vara kul om du fick yngel snart.
                      Hur går det med flaggorna?
                      Flaggorna gör inte mycket väsen av sig de simmar mest bara runt och kollar läget. De har inte skapat något eget revir och jagar inga andra fiskar.

                      I övrigt så håller sig alla fiskar lugna. Skulle väl vara de två jordätarna som har skapat sig ett revir och jagar bort de andra jordätarna när de kommer för nära. De vågar dock inte jaga bort blåcikliderna och flaggorna utan flyttar snällt på sig. Annat blir det nog om jordätarna börjar leka.

                      Jag ska byta vatten imorgon ifall det kanske är den nya roten som fäller ut något och påverkat blå honan.

                      Kommentar

                      • Ciklicollector
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 129

                        #26
                        :d

                        Du får väl lägga upp bilder på hela karet snart.

                        Jo, rötter färgar ju vattnet en del, men det är nog inte orsaken till varför blå honan är lite däven.
                        Har du mycket flås i akvariet?
                        Du såg ju hos mig hur jag hade det, ett ytterfilter avsett för 350l och ett innefilter avsett för 300l.

                        Kommentar

                        • Ciklicollector
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 129

                          #27
                          Annars

                          Får du sänka tempen med ett 50% igt vattenbyte.
                          När jag bytte vatten så var det nya vattnet 18grader och det räckte.
                          Visst fick doppvärmaren flåsa en del men men.

                          Kommentar

                          • MagArne
                            Användare
                            • december 2006
                            • 263

                            #28
                            Jag har 2st Eheim 2252 innerfilter på 1200l/h styck.
                            Har även ett pumphuvud på 1500l/h som driver ett litet hemmabyggt ytterfilter/koldioxidreaktor. Men flödet sjunker markant genom detta filter.

                            Innerfiltren tycker jag ger rätt bra fart på vattnet. Men det finns lugnare områden med där fisken kan vila.

                            Akvariet är som sagt på 720l och ovanpå ligger en kraftfull ljusramp som ger ca 0,43w/liter

                            Doppvärmaren har jag kopplat ur då det är konstant varmt i rummet men skulle ju kunna koppla in den och göra ett vattenbyte med kallvatten.

                            Jag ska rigga upp kamerastativet och ta några bilder på akvarium och fisk i helgen

                            Kommentar

                            • MagArne
                              Användare
                              • december 2006
                              • 263

                              #29
                              Blåciklidhonan är fortfarande hängig. Men nu har hon fått flytta över till ett karantänakvarium. Misstänker lite att hon fått bukvattensot. Fjällen ser lite ojämna ut samt att ögonen är en aning svullna. Kroppen ser inte svullen ut iaf.
                              Jag medicinerar med Sera bactopur direct som sägs hjälpa mot bukvattensot.

                              Kommentar

                              • olof
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1823

                                #30
                                Ursprungligen postat av MagArne
                                Blåciklidhonan såg lite vissen ut igår. Låg på botten i framkant mot rutan.

                                Kollade nitrit vilket visade noll. Temp på 27 och pH 6,9

                                Slängde i lite mat och då var hon uppe vid ytan och åt men var senare nere på botten och surade igen. Hon kanske bara var tillfälligt deppig för i morse då akvariet var släckt simmade hon i mittenregionen i akvariet. Ser frisk ut i övrig och inget misstänksamt på kroppen kunde jag se.

                                Får se hur hon mår ikväll när jag kommer hem från jobbet.
                                Jag gissar att hon blivit ovän med hanen och fått stryk. Var uppmärksam på om han är efter henne. Annars är ett par graders temperaturhöjning och salt 1 dl/100 liter vatten alltid bra att prova som första medicinering.

                                mvh

                                olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...