Ett år utan att rengöra mina filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #16
    Jag har i mina Eheim 2028 skippat mechet och kör bara med eheim pro substratet. Som förfilter har jag filterfack med blå filtermatta. Filtermattorna i filtret har jag skippat.

    Har aldrig märkt att flödet minskat, men rengör ändå ca en gång om året, det blir trotts förfiltret en del skit i dom.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Jag tror att det går att köra riktigt länge utan att rengöra sina filter, men det kräver att man vet va man gör. Har man för lite syresättning för att nerbrytningen av fiskskit och växtdelar ska funka så kan man köra sitt akvarium rätt åt pipan om man dessutom skippar rengöring av filter. Filterna kan ta mer o mer av syreförbrukningen o saktar syresättningen då in i ett läge när det går åt mera syre mår fisken sämre o sämre.
      Att ni Janne och Kjell o flera med er får det att funka kan bero på att ni vet av låååång erfarenhet hur/när ett akvarium är ok eller ej.
      Ett bra sätt att kolla om man har ok syresättning eller ej är att släcka sitt akvarium en lång natt och sätta på lyset dan efter och direkt kolla in sina firrars gälslag. Har fiskarna det kämpigt då så har man syresättningsproblem.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • polle
        Användare
        • maj 2008
        • 197

        #18
        Biobollar, makaroner, diverse filtersubstrat.
        Gör någon av alla filtervarianter något som inte en blå filtermatta gör?

        Jag ska bygga mig ett nytt filter och som jag förstår det så borde bara blå matta räcka till.
        Om inte mattan missar något som tex bollar tar.

        Grunden i filterfunktionen är väl yta att fästa bakterier på och då borde det inte spela någon roll vad materialet är.
        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ja alltså biobollar o substrat har den fördelen att de har väldigt stor yta att låta bakterier växa på. Men saken är den att om du har sand i akvariet och hyfsad syresättning så räcker en filtermatta oftast mer än väl till. Det finns alltså sällan nån nytta med den extra ordinära ytan som biobollar och substrat ger.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • polle
            Användare
            • maj 2008
            • 197

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Ja alltså biobollar o substrat har den fördelen att de har väldigt stor yta att låta bakterier växa på. Men saken är den att om du har sand i akvariet och hyfsad syresättning så räcker en filtermatta oftast mer än väl till. Det finns alltså sällan nån nytta med den extra ordinära ytan som biobollar och substrat ger.
            Men om de har mycket yta på en liten volym, då borde de snabbt bli igenväxta.
            I varje fall täckta med det lilla slemskikt som finns överallt i burken. Alltså cirkulationen inuti borde efter ett tag inte vara så stor.
            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Jo ja har läst det oxå nånstans att biobollar tappar i yta efter nån tid. Vet inte om det stämmer dock.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Lasse
                NCS Medlem
                • oktober 2009
                • 27

                #22
                Vad som oftast glöms av när vi pratar om ett filtermaterials funktion är genoströmningshastigheten. en hög genomströmning medför dels att man får en ständig och kraftig ström av syre in i filtret, det medför också att gammal, död bakteriefilm rivs bort och bara den nya, ung och hungriga delen blir kvar. Om man ser belastningsmässigt så finns inget mer effektivt än ett biotorn av plasfiltermaterial (bollar eller annat) där de duschas en kraftig ström över materialet och att det är fritt i botten så man kan suga upp luft motströms vattnet. Det viktiga här är inte ytan utan att ingen "död" biofilm blir kvar och täcker igen. Detta system är så effektivt att det sällan behövs i hobbykretsar. De sk filtermattorna av den grova typen (10 ppi) räcker gott i de flesta applikationer förutsatt att vattenströmmen är kraftig. Är den kraftig och syrerik så blir det mycket sällan någon restprodukt i form av bakterieslam. I en 10 cm 10 ppi matta har jag kört upp mot 6 liter i timmen per kvadratcentimeter och belastat hårt. Efter ett år var mattan fortfarande rätt så ren och hade inte satt igen. Vill man ha ett underhållfritt filter och ett filter som är lätt att konstruera och gömma så tycker jag att en filtermatta med bra genomströmnig är a och o. Gärna över det jag skrivit ovan.

                MVH Lasse
                Senast redigerad av Lasse; 11 oktober 2009, 22:40.
                ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

                Kommentar

                • polle
                  Användare
                  • maj 2008
                  • 197

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Vad som oftast glöms av när vi pratar om ett filtermaterials funktion är genoströmningshastigheten. en hög genomströmning medför dels att man får en ständig och kraftig ström av syre in i filtret, det medför också att gammal, död bakteriefilm rivs bort och bara den nya, ung och hungriga delen blir kvar. Om man ser belastningsmässigt så finns inget mer effektivt än ett biotorn av plasfiltermaterial (bollar eller annat) där de duschas en kraftig ström över materialet och att det är fritt i botten så man kan suga upp luft motströms vattnet. Det viktiga här är inte ytan utan att ingen "död" biofilm blir kvar och täcker igen. Detta system är så effektivt att det sällan behövs i hobbykretsar. De sk filtermattorna av den grova typen (10 ppi) räcker gott i de flesta applikationer förutsatt att vattenströmmen är kraftig. Är den kraftig och syrerik så blir det mycket sällan någon restprodukt i form av bakterieslam. I en 10 cm 10 ppi matta har jag kört upp mot 6 liter i timmen per kvadratcentimeter och belastat hårt. Efter ett år var mattan fortfarande rätt så ren och hade inte satt igen. Vill man ha ett underhållfritt filter och ett filter som är lätt att konstruera och gömma så tycker jag att en filtermatta med bra genomströmnig är a och o. Gärna över det jag skrivit ovan.

                  MVH Lasse
                  Nu tänker jag lite högt här.
                  Mitt filt är tio x trettio cm och som ditt 10 cm tjock filtermatta, grov. Vilket knappast är överdimensionerat.
                  Den sätter igen på fyra veckor. I en malawiburk på 540 liter.

                  10*300=3000 cm2
                  pump Eheim compact på 2000 l/h
                  Vilket ger 0,6 l/h och cm2.

                  Enligt ditt tänkande skulle jag gärna köra med, upp till 20 000l/h.
                  Sätter jag dit större filter blir det ännu större pump.

                  Det känns som jag hamnar på lite orealistiska värden.
                  Men det verkar som du vet vad du pratar om när det gäller filtrering, har jag sett i andra trådar, så jag antar att något i ditt resonemang inte nått fram till mig.

                  Det är ju inget badhus jag kör.

                  Bra
                  Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    NCS Medlem
                    • oktober 2009
                    • 27

                    #24
                    Ursprungligen postat av polle
                    Nu tänker jag lite högt här.
                    Mitt filt är tio x trettio cm och som ditt 10 cm tjock filtermatta, grov. Vilket knappast är överdimensionerat.
                    Den sätter igen på fyra veckor. I en malawiburk på 540 liter.

                    10*300=3000 cm2
                    pump Eheim compact på 2000 l/h
                    Vilket ger 0,6 l/h och cm2.

                    Enligt ditt tänkande skulle jag gärna köra med, upp till 20 000l/h.
                    Sätter jag dit större filter blir det ännu större pump.

                    Det känns som jag hamnar på lite orealistiska värden.
                    Men det verkar som du vet vad du pratar om när det gäller filtrering, har jag sett i andra trådar, så jag antar att något i ditt resonemang inte nått fram till mig.

                    Det är ju inget badhus jag kör.

                    Bra
                    Räkna en gång till på din egen matta Jag får det till 300 kvadratcentimeter om jag tar dina första uppgifter på att filtret är 10x30 cm Detta innebär att enligt min beräkning skulle räcka med dina 2000 liter i timmen - nu verkar det dock inte göra det. Min beräkning är gjord på en 60 x 80 cm matta och med 26 000 liter i timmen igenom. För mindre mattor så skulle jag nog vilja ha ett ännu högre flöde - upp mot 4-6 000 liter i timmen, dvs 12 till 18 liter i timmen och kvadratcentimeter.

                    MVH Lasse
                    ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

                    Kommentar

                    • polle
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 197

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Räkna en gång till på din egen matta Jag får det till 300 kvadratcentimeter om jag tar dina första uppgifter på att filtret är 10x30 cm Detta innebär att enligt min beräkning skulle räcka med dina 2000 liter i timmen - nu verkar det dock inte göra det. Min beräkning är gjord på en 60 x 80 cm matta och med 26 000 liter i timmen igenom. För mindre mattor så skulle jag nog vilja ha ett ännu högre flöde - upp mot 4-6 000 liter i timmen, dvs 12 till 18 liter i timmen och kvadratcentimeter.

                      MVH Lasse
                      Äsch.

                      Stor pump- dyr nota dyr el.
                      Att pumpa så mycket vatten, kan man göra det och samtidigt få lugnt flöde, jag funderar nämligen på SA i framtiden.
                      Ett alternativ är då kanske att fördubbla ytan och kanske minska tjockleken till 5 cm.

                      Tillägg.
                      Blir det tokigt tänkt om jag minskar på arean för att uppnå hög
                      strömningshastighet.
                      Tex area 10*10 cm och djupet 30 cm. Det blir ju samma volym.
                      Senast redigerad av polle; 12 oktober 2009, 11:40.
                      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        NCS Medlem
                        • oktober 2009
                        • 27

                        #26
                        Jag är en stor vän av kraftig vattengenomströmning. Det behöver inte betyda att man har en kraftig stråle. Man drar rör från pumpen som får mynna ut på olika platser - gör strilrör och annat som gör att man får ett mer difust flöde men stor vattenrörelse. För malawi och tanganyika självklart men även för sydamerikaner. Vi saltnissar har ofta en rörelse på 10 till 40 gånger akvariets volym per timma. Tänk om jag hade vetat detta och om streamerpumpar funnits när jag körde tanganyika - då hade livet varit mycket lättare med exempelvis hästnosar.

                        MVH lasse
                        ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...