gälmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    gälmask?

    Infektion med gälmask var en möjlighet Ola Svensson hade på sydamerikanska under rubriken discus och scalare.
    Helt plötsligt dog discusen medan scalarerna simmar vidare som om inget hade hänt. Vattnet är OK.
    Om gälmask, smittar den till alla fiskar, eller är masken artbunden?
    Har någon annan råkat ut för något liknande? ( att discusen bara dör helt plötsligt )
    Hälsn Nils
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av nils42
    Infektion med gälmask var en möjlighet Ola Svensson hade på sydamerikanska under rubriken discus och scalare.
    Helt plötsligt dog discusen medan scalarerna simmar vidare som om inget hade hänt. Vattnet är OK.
    Gälmask dödar väl knappt alls, och definitivt inte snabbt?
    Symptomen brukar vara att fisken andas snabbt, har uppspärrade gällock, och att man ibland kan se slem i gälen. Fisk kan kvävas till slut, men det är nog inte det normala.

    Gälmask är inte artspecifik, utan hade din diskus det kan det garanterat smitta dina skalarer.

    Min gissning är dock att något annat dödade din diskus, omöjligt att säga vad.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ursprungligen postat av nils42
      Infektion med gälmask var en möjlighet Ola Svensson hade på sydamerikanska under rubriken discus och scalare.
      Helt plötsligt dog discusen medan scalarerna simmar vidare som om inget hade hänt. Vattnet är OK.
      Om gälmask, smittar den till alla fiskar, eller är masken artbunden?
      Har någon annan råkat ut för något liknande? ( att discusen bara dör helt plötsligt )
      Hälsn Nils
      Fisken kommer stå i ytan om den fått gälmask. Det smittar oftast bara en fisk åt gången och min erfarenhet är att gälmasken smittar samma art igen oftast.

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        #4
        Hej!
        Tack för svaren. Något flämtande hos fiskarna var det inte fråga om; de dog helt plötsligt, alla discusen.
        Naturligtvis finns det någon orsak, men jag förstår inte varför.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Tack för svaren. Något flämtande hos fiskarna var det inte fråga om; de dog helt plötsligt, alla discusen.
          Naturligtvis finns det någon orsak, men jag förstår inte varför.
          Hälsn Nils
          Finns det några symptom som du kan ge?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Svinö
            Användare
            • August 2007
            • 12

            #6
            Vattenbyte?

            Hur långt innan den plötsliga döden bytte du vatten?
            Kan vara något i det nya vattnet som diskusen inte tålde.

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

              #7
              Nej, det konstiga var ju ( vattenbyte 3-4 dagar innan ) att discusen verkade lite hängig ett par timmar och sedan var de döda.
              Jag vet, att det alltid finns en orsak till att saker och ting händer, men detta överträffar nog det mesta.
              Hälsn Nils

              Kommentar

              Arbetssätt...