Diskusskola!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    #16
    jo, allt e olika. mina vildfångade råkar just vara dom minst skygga, som kommer snabbast vid matning och så. all min discus kommer nyfiket fram när man sitter och tittar på karet
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Hej!

      Hej!
      Jag har dämpad belysning i mina akvarier det fungerar hur bra som helst/Ann-Mari

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Ola skrev
        Jag har hört påståendet att diskusarna på Danmarks Akvarium byts ut en gång i halvåret då de går ner sig av stress pga av besökarna.
        ------------------------------------------------------
        Hörsägen eller sanning
        nu får du berätta vem exakt som sa det, dåligt påstående men jag kan ju ha fel
        Missade att ställa frågan om det är elakt förtal, de byter ut dem av annan orsak eller om det mot förmodan är sant. Jag vet när jag hörde det (med Spångas Danmarksresa) men minns inte vem som sa det, guiden eller någon deltagare. Jag ville bara veta om någon visste hur det ligger till.

        Edit: Jag har gått in och editerat i inlägget ovan så att det inte ska bli missförstånd.

        Men inte kan det vara så svårt att förstå det jag skrev?

        1. Om det är ljusare i akvariet än utanför så ser inte firrarna lika mycket vad som händer utanför. Är det mörkt utanför så behöver det ju inte vara så ljust i akvariet för att uppnå effekten. Personligen är jag inte helt övertygad om att alla fiskar blir mindre stressande av ett kompakt mörker runt sig. Då ser de ju inte alla farligheter som finns utanför.

        2. Fiskar vänjer sig vid det som händer runt akvariet. Därför är fiskar i offentliga akvarier och akvarieaffärer inte lika skygga som de hemma.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 23 juni 2008, 10:11.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Missade att ställa frågan om det är elakt förtal, de byter ut dem av annan orsak eller om det mot förmodan är sant. Jag vet när jag hörde det (med Spångas Danmarksresa) men inte vem som sa det, guiden eller någon deltagare. Jag ville bara veta om någon visste hur det ligger till.

          Men inte kan det vara så svårt att förstå det jag skrev?

          1. Om det är ljusare i akvariet än utanför så ser inte firrarna lika mycket vad som händer utanför. Är det mörkt utanför så behöver det ju inte vara så ljust i akvariet för att uppnå effekten. Personligen är jag inte helt övertygad om att alla fiskar blir mindre stressande av ett kompakt mörker runt sig. Då ser de ju inte alla farligheter som finns utanför.

          2. Fiskar vänjer sig vid det som händer runt akvariet. Därför är fiskar i offentliga akvarier och akvarieaffärer inte lika skygga som de hemma.
          ------------------------------------------------------------
          Inlägget raderat
          (CF o Ola ska dricka en gravöl)
          Senast redigerad av cf.akvarielagret; 22 juni 2008, 20:52.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Ron426
            Användare
            • maj 2008
            • 112

            #20
            låt inte detta bli en diskussion där man tar hård ton mot varandra, det var skrivet i första postet att detta skulle förbli en trevlig tråd, så ska detta bli på det viset får det fortsetta i privatmedelanden
            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av Ron426
              låt inte detta bli en diskussion där man tar hård ton mot varandra, det var skrivet i första postet att detta skulle förbli en trevlig tråd, så ska detta bli på det viset får det fortsetta i privatmedelanden
              Ok
              förlåt
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Hej!

                Hej!
                Just det chefen nu hör du vad Ron426 säger,skärp dig chefen inga hårda ord/Ann-Mari

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  hej!
                  Snart drar vi igång odlingsbiten,/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Hej!

                    Hej!
                    Ja då ska jag berätta om hur jag odlar diskus det jag säger är gäller för mig,skulle någon vilja göra på samma sätt är det upp till var och en nåväl över till odling av diskusfisken:


                    Så har du då ditt sällskapsakvarium med diskus och nu kommer en tanke att du vill odla,vad bör du då tänka på?


                    1) odlingsakvarium som bör vara runt 75 högt och ca 160 lit,

                    2)Yngelfilter med en mebrampump utanför akvariet

                    3)Torv som du köper på lagret dom har en torv som är mycket bra,

                    4)ldpptermo eller element om du har lokal eller odlingsutrymme

                    5)lekpar,


                    När du så vill börja odla och skaffat nämda utrustning så kommer du då till frågan?var hittar jag lekpar?har du en grupp diskus behöver du inte rusa iväg och köpa ett färdigt lekpar (Färdiga sådana finns på lagret Stendker mycket bra par)nu koomer du till tanken du vill prova dina egna diskus som lekpar,

                    Då kommer du och få kolla dina diskus mycket noga,du kommer nu och göra något som heter ögonmärkning av lekpar,och hur går nu detta till?Ja det krävs en del men det fungerar jag har själv gjort det med bra resultat,du ska helt enkelt sitta framför ditt akvarium sen du matat dina diskus,märker du då att två st äter tillsammans utan och kivas så märker du vidare hur dom simmar tillsammans och plötsligt börjar den ena av dom och putsa på en innerslang ja vad som helst svärdplanta etc,eller rent av glaset,då ska du göra följandeaktag bägge två mycket mycket noga,färgsättning etc,ja detta kan låta svårt men det går,när sdu väl gjort det plocka upp dom i ditt iordninggjotd odlingsakvarium,lägg dom där,börja dagen efter och mata på som vanligt, byt vatten en hink om dagen sug upp smutsen som finns på botten,när det gått ca 10 dagar och paret ätit i lugn och ro så sätter du i en torvstrumpa i akvariet och sänker pH innan du lägger i strumpan så byt en hink med absolut iskallt vatten,du märker nu hur paret börjar och vibrera dom simmar så mot varandra och i jämnhöjd bugar dom,denna procedur tar något dygn,du har nu också lagt in ett lekkorn på botten av akvariet där paret kan leka,värmen ligger på drygt 27-28 grader,så börjar så honan och sakta glida uppför lekkornet för och känna efter om underlaget är bra,efter ytterliggare någon dag kan du se papillen hos bägge två,honans papill är mer cylinderformad och trubbig medans hanens är mer spetsig,bägge tvås papiller är framme vid lek,så börjar nu honan att sakta glida uppför och lägger ut sina romkorn,hanen följer efter och befruktar OBS;Ibland kan två honor leka det har hänt,du kan också ha otur och få en romätare till hane och det kan ta tid för honom och lära sig att inte äta upp sin egen avkomma man får ha massor av tålamod med romätare,man kan då om hanen befruktat rommen sätta ett nät över lekkornet så han inte kommer åt och äta upp den.Det du nu ska göra är a du har en s.k. ledbelysning utanför akvariet som lyser upp rommen dock utan och blända paret,låt nu denna belysnign lysa varje natt under tiden dom står och fläktar framför rommen,OBS:När paret leker så är dom inte intresserade av mat,det har jag märkt på mina,vill dom inte äta så mata inte då,diskus kan vara utan mat i veckor utan att det gör något,så står dom då och fläktar dag och natt,efter några dygn ser du att det vibrerar på kornet,efter någon dag tills ticker ett yngel iväg och dena ena av paret simar iväg och fångar upp ynglet och sätter fast det på kornet igen,nu kommer bland det mest fantastisk i allt vad akvaristik hetet,som på en signal simmar alla yngel mot den föräldrer smo står närmast och börjar att dias,jo diskus diar sina yngel det rinner ett sekret från panna och huvudpartiet som är viktigt för ynglen och äta,jag låter mina yngel dias i ca 4 veckor av paret och det är bara bra.NU nka du när du märker att dom dias bra eftwer några dagar ge dom lite artemia som tillskott,du bytern nu försiktigt en hink vatten varje dag,sen ökar du på hinkarnas antal för varje vecka som går,har du ett inbyggt vattenbytarsystem så behlöver du inte som jag gör springa med en massa hinkar varje dag,vattenbytena är oerhört viktiga för när ynglen blivit ca 4 veckor gamla kommer en kritisk period som tyvärr drabbar dom flesta disksuodlare,yngeln slås ut och har man inte skött vattenbytena så får dom gälsjukdomar etc,åk till lagret och kolla pers diskus där han byter grymt med vatten men så har han också toppdiskus (Bättre än Stendkers egna)nåväl du matar nu efter några veckor med artemia,cyklops,dafnier,och när dom blivit lite större med Stendkers eget foder dom kan nu börja inta vuxenfoder håll hela tiden koll på deras utveckling fenor etc,man får tyvärr också gallra bort defekta yngel,när dom blivit ca runt 5-6 månader kan du sälja dom till privatpers eller butik,har jag glömt något återkommer jag./Ann-Mari PS Diskusodling innebär mycket mycket jobb men ger massor av erfarenhet och enorm glädje när man ser hur dom växer och mer och mer tar fin diskusform

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Hej!

                      Hej!
                      Jo jag glömde och tilllägga en sak,när paret har diat ynglen i ca 4 veckot ta INTE upp yngeln utan paret,/Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #26
                        Varför inte skriva en artikel till vårat kära CB? Diskus är ju inte direkt vardagsmat i CB.

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #27
                          48 rader med 706 ord utan någon radbrytning blir väldigt svårt att läsa
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            AnnMari, försök som sagt att lägga in en tomrad lite då och då. Om du vill kan jag gå in och göra det för att visa hur vi menar.

                            Om du vill så kan jag/någon editera din text i den här tråden till en artikel i CB.

                            Hursomhelst, kör på med mer text
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av c90368
                              48 rader med 706 ord utan någon radbrytning blir väldigt svårt att läsa
                              Eftersom det är en enda mening utan punkt så kan man självklart inte göra en radbrytning mitt i en mening - hur skulle det se ut
                              Trevlig läsning i övrigt.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Hej!

                                Hej!
                                Okej Ola det kan du göra.jo jag vet jag borde göra radbrytningar,tack för din komplimang Kjell om trevlig läsning/Ann-Mari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...