SA kar - Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    SA kar - Belysning

    Eftersom jag har nu endast "bare bottom" kar är kass på allt som har med inredning och ljus att göra. Tänkte nu lagom till min flytt starta upp ett 720 med mina diskusyngel och altum scalarer. Har länge gått i tankarna att köra med metallhalogen kombinerat med lysrör.

    Tanken är givetvis att ha ett "murrigt" kar, inte alls för mycket belysning. Kollat lite på aquastyles armaturer och hittade då en med 1 st 150W MH och 2 st 36W T5 lysrör. Armaturen är bara 70 cm lång, och tänkte först att det skulle vara för litet till ett 2 meters kar.
    Men det kanske blir lagom då jag varken ska ha ett saltvatten eller växtkar

    Blir det för klent tror ni ?
    Mvh Alex
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Eftersom jag har nu endast "bare bottom" kar är kass på allt som har med inredning och ljus att göra. Tänkte nu lagom till min flytt starta upp ett 720 med mina diskusyngel och altum scalarer. Har länge gått i tankarna att köra med metallhalogen kombinerat med lysrör.

    Tanken är givetvis att ha ett "murrigt" kar, inte alls för mycket belysning. Kollat lite på aquastyles armaturer och hittade då en med 1 st 150W MH och 2 st 36W T5 lysrör. Armaturen är bara 70 cm lång, och tänkte först att det skulle vara för litet till ett 2 meters kar.
    Men det kanske blir lagom då jag varken ska ha ett saltvatten eller växtkar

    Blir det för klent tror ni ?
    Jag har köpt Aquamedic 3x150W + 2x T5. Man kan skaffa dimmer till dessa med timer och dator mm. Kostar skjortan (jag tror det var runt 17000:-) men man kan ställa in ljuset perfekt.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #3
      Det blir inte för klent ! Jag har en ensam 150 Watts MH över mitt 960, och det räcker alldeles utmärkt faktiskt ! Jag köpte från början 2 st armaturer, men den ena var trasig vid leverans så den skickade jag tillbaka. Sedan provade jag med att köra med endast en lampa, och det visade sig att det räcker och blir över för mina behov iaf !

      Sedan beror det väl lite på vad man har för armatur, hur mycket den sprider ljuset i sidled. Och naturligtvis hur högt upp man monterar den...

      Jag har en sådan här som är placerad 45 cm över vattenytan:



      Som sagt, jag tycker inte att det blir för svagt ljus, snarare tvärt om. Jag skulle kunna tänka mig lite svagare ljus faktiskt.

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Funderade först på en armatur med dimmer, men har fått ett bra pris på den jag nämnde. Janne, har du någon bra bild på ditt kar med belysningen ? Är supernyfiken hur det ser ut !!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ja kör 2st 2*150W MH + 2*54 W T5 i mitt 4 meters.
          Jag tycker inte att det är för mycke ljus


          Ska försöka ta lite bilder så att du kan få en hum om ljusbilden.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Vore hygglo Larry!
            Mvh Alex

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja kom på en bättre ide om/när du har vägarna neråt småland så bara måste komma in kaffehurran är alltid på
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                I´ll keep that in mind!

                Men hinner nog införskaffa allt innan dess!
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Såhär ser armaturen ut som jag funderar på!

                  elarm säljer billigast larm för privat bruk och små företag. Larm utan månadskostnad. SMS avisering. Larmet ringer upp användaren. IP-kameror, övervakningskameror, NVR server, Bitvision, Longse, Herospeed, PGST, fisheye kamera, 8 mp, 5mp, megapixlar, megapixels. Trygg familj. Tryggt hem. Lättförståeligt. Svensk manual.

                  elarm säljer billigast larm för privat bruk och små företag. Larm utan månadskostnad. SMS avisering. Larmet ringer upp användaren. IP-kameror, övervakningskameror, NVR server, Bitvision, Longse, Herospeed, PGST, fisheye kamera, 8 mp, 5mp, megapixlar, megapixels. Trygg familj. Tryggt hem. Lättförståeligt. Svensk manual.


                  Info:

                  Pro-640, 150 watt

                  Professionell metall halogen belysning för upphängning över akvarium. Tillverkad i slagtålig aluminium och hårdplast.
                  En kombination av ljuskällor; ställbar metall halogen samt T5 lysrörsbelysning. Löstagbara "måsvingar" som avbländningsskydd ingår liksom stålvajrar för upphängning.


                  Metall halogen lampor: 1*150 watt

                  Lysrör: 2*24 watt T5 (20K Kelvin) High Output

                  Färg: Svart

                  Mått, armatur: 640*300*150 mm
                  Mått, förpackning: 770*390*160 mm
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  Arbetssätt...