Malawi - Vad för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryptonit
    Användare
    • augusti 2006
    • 64

    Malawi - Vad för sjukdom?

    För någon vecka sedan fick jag avliva en stor iceberg-hanne.
    Har för mig att det började med att det såg ut ungefär som den slagits lite eller liknande och den kliade sig ganska mycket. Efter någon eller ett par dagar så gick färgen på hela fisken från den vanliga fryeri metallic blå till matt blå. Den började även mestadels stå stilla och andas ganska häftigt när den inte kliade sig. Efter ett antal dagar började den till sist få problem med balansen, så då blev det avlivning.

    Nu har en röd rubin blivit sjuk. På ena sidan har den "fjällskador" och den har som icebergen mest börjat stå stilla och flåsa.
    Min fråga är om någon kan veta vad det rör sig om (bakterier, svamp..), så jag kan medicinera med något lämpligt.

    Den vet inte sitt eget bästa, utan står med den "sjuka" sidan innåt i akvariet så jag inte kan ta bra bilder. Lyckades dock få några suddiga kort:


    Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Kryptonit
    För någon vecka sedan fick jag avliva en stor iceberg-hanne.
    Har för mig att det började med att det såg ut ungefär som den slagits lite eller liknande och den kliade sig ganska mycket. Efter någon eller ett par dagar så gick färgen på hela fisken från den vanliga fryeri metallic blå till matt blå. Den började även mestadels stå stilla och andas ganska häftigt när den inte kliade sig. Efter ett antal dagar började den till sist få problem med balansen, så då blev det avlivning.

    Nu har en röd rubin blivit sjuk. På ena sidan har den "fjällskador" och den har som icebergen mest börjat stå stilla och flåsa.
    Min fråga är om någon kan veta vad det rör sig om (bakterier, svamp..), så jag kan medicinera med något lämpligt.

    Den vet inte sitt eget bästa, utan står med den "sjuka" sidan innåt i akvariet så jag inte kan ta bra bilder. Lyckades dock få några suddiga kort:


    http://www.kryptoniten.se/malawi/sjuk3.jpg
    Tyvärr kan jag inte se bilderna.

    Det jag hade gjort är att byta mycket vatten, salta kanske 1,5 dl per hundra liter vatten samt medicinerat med medecin mot yttre svamp och bakterieangrepp.

    Skadad fisk som tappar balansen hade jag placerat i separat akvarium med 0,5 dl per 10 l vatten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kryptonit
      Användare
      • augusti 2006
      • 64

      #3
      Jag fick för mig att göra om min hemsida från grunden för mågon dag sedan och tog då bort allt. Det är därför inte bilderna finns.

      Rubinen klarade sig inte, utan den avlivade jag någon dag senare.
      Jag gjorde ett drygt 50% vattenbyte, ordentlig rengöring av båda filtren, hade i salt och medicinerade med flagyl. Det verkar ha hjälpt då inga andra har blivit sjuka sedan dess.
      Köpte även medicin mot svamp, men det blev inte av att jag använde det utan det kommer jag använda om någon blir dålig igen.
      Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Kryptonit
        Jag fick för mig att göra om min hemsida från grunden för mågon dag sedan och tog då bort allt. Det är därför inte bilderna finns.

        Rubinen klarade sig inte, utan den avlivade jag någon dag senare.
        Jag gjorde ett drygt 50% vattenbyte, ordentlig rengöring av båda filtren, hade i salt och medicinerade med flagyl. Det verkar ha hjälpt då inga andra har blivit sjuka sedan dess.
        Köpte även medicin mot svamp, men det blev inte av att jag använde det utan det kommer jag använda om någon blir dålig igen.
        Ja herrregud så mycket förklaringar det finns att fisken dör.
        Jag har sagt det minst hundra gånger, se till att byta minst hälften av vattnet varje vecka, mata med räkmix och då menar jag enbart räkor och lite ärtor, samt om vill ha lite färg på fiskarna så tillsätt astaxanthin, ja hur svårt kan det bli.Janne

        Kommentar

        Arbetssätt...