Vad ska jag satsa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vad ska jag satsa på?

    Jag ska dra igång ett ciklidakvarium och behöver råd och tips. Följande är förutsättningarna:
    1. Jag har haft akvarium i många många år så jag är inte nybörjarakvarist. De senaste 5 åren har dock varit utan akvarium. I 10 år innan dess hade jag saltvattensakvarium med det största karet på 1000 liter inkl sumpen. Så, utan att vara besserwisser, jag kan en del basics.
    2. Jag ska ha ett 375 liters hörnakvarium. Det är enda alternativet för det finns bara en plats här som är lämplig och den är perfekt för ett 375 liters Juwel hörnakvarium.
    3. Jag vill gärna ha det bästa, är något prylgalen (måste jag medge) och har kommit till den åldern då jag kan medge att det enda som skiljer män och pojkar åt är priset på leksakerna. Med detta vill jag ha sagt att jag hellre betalar och får något som fungerar eller underlättar än kör någon snikvariant.
    4. Jag bor i Malmö innerstad om det kan vara till någon ledtråd när det gäller vattenkvalitet.
    5. Jag har tidigare - för väldigt länge sedan - haft sydamerikanska ciklider modell större (oscars bl a) och scalare-/discusakvarium, malawi och en kort period med Tanganyika. Har ett svagt minne av att något plötsligt hände med Tanganyika och det avslutade den akvarieperioden (för ca 20 år sedan).
    6. Är inte speciellt fascinerad av Malawi-akvarier som jag oftast tycker verkar överbefolkade.

    Ok, så det var väl förutsättningarna. Vad jag vill ha hjälp med är vilken inriktning jag ska ta med akvariet och vad jag ska tänka på när det gäller den specifika inriktningen.
    Just nu ligger ett Tropheus-kar närmast känns det som. Har även läst en hel del här på forumet om Victoriasjöns ciklider.
    Nå, vad säger ni? Kan ni hjälpa mig lite på traven? Till saken hör att jag reser en hel del, ett par gånger om året då jag är borta uppåt en månad i stöten.
    Tack på förhand!
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Hej och välkommen till detta forum på ciklid.org.
    Nr 1 och tänka på är ju hur du vill lösa filtreringen i karet. I ett hörn akv så skulle jag nog sattsa på ett filter i hörnet. Limma 2st 3cm breda glas remsor som sitter från botten och upp ca 25cm ut från hörnet. sätt sedan 2st 5cm filter matter i en båge i spänn mellan dessa glas bitar så de formas som 1/4del av en fotboll typ. placera sedan 2 st pumpar bakom detta på botten samt en doppvärmare och led ut vattnet med hjälp av 2 slangar ut genom mattorna.
    wolla. ett super effektivt filter är nu fixat och du kan lugnt kolla på dina firrar och även åka på semester utan att vattnet kommer bli dåligt.
    Vad gäller funderingarna om troffar så ger jag bara tummen upp.
    vilken variant är det som lockar mest? Ja fundera på detta och kolla runt här på forumet. det finns några här som bor i dina trakter som kanske har något som jusst du vill ha. Lycka till.
    Mvh Andreas
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #3
      Om jag skulle starta upp ett 375 hörnakvarium och inte behövde snåla med pengarna/tekniken så skulle jag göra följande !

      Jag skulle låta borra akvariet och ha ytavrinning direkt ner i en sump på typ 100-150 liter som står i bänken under akvariet.

      I sumpen skulle jag ha ngt sorts förfilter som skulle få ta hand om de värsta föroreningarna och som skall vara busenkelt att rengöra dagligen utan minsta besvär !

      Självfallet skulle all annan teknik som värmare/ UV-filter få trängas i sumpen också !

      Helst inga tekniska prylar i själva akvariet ! Förutom ngn extra cirkulationspump kanske. Nackdelen med ytavrinning och en sump under akvariet är ju att det kan låta en del av porlande vatten... En lösning på detta vore ju att ha hyfsat lågt flöde på vattnet genom ytavrinningen/sumpen på kanske bara 600-1000 L/h, och sedan fixa cirkulationen med någon kompakt pump inne i själva akvariet... (gömd i ett stenröse, eller bakom en BTN-modul)

      Hur mycket cirkulation du behöver bestäms ju lite av vad du skall ha för fiskar i ditt akvarium.


      När det gäller belysning så räcker det med en ensam 150 Watts MH !

      Den enda kända nackdelen med MH är enligt mig att en MH-armatur inte går att bygga in i en smäcker och diskret "ramp" över akvariet pga värmen...

      När det gäller fiskar så är själv helt såld på Tanganyikaciklider. Men just Troffar är jag lite allergisk mot tyvärr...

      Så fiskvalet är upp till dig !

      Mvh/Janne
      Senast redigerad av jannemannen; 06 juni 2008, 22:32.
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Jo det var extremt Men jag vet i sjuttan om jag skulle åka iväg på en 4 veckers semester med ett kar som har ytavrinning till en sump där det inte får läcka ut vatten.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • juli 2004
          • 306

          #5
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Jo det var extremt Men jag vet i sjuttan om jag skulle åka iväg på en 4 veckers semester med ett kar som har ytavrinning till en sump där det inte får läcka ut vatten.
          Jo, lite extremt kanske. Men bygger man ytavrinning/sump seriöst så finns det inga extra risker med detta !

          Och vem kan lämmna sitt akvarium 4 veckor ?

          Jag har själv ett 960 som är "öppet". Jag fyller på ungefär 10 liter vatten per dygn som har avdunstat... Så jag skulle kanske kunna lämmna mitt akvarium i typ 3-4 dagar max !

          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Haru gott om deg kan du ju skaffa VF Real Ilangi. Typ 1+15 skulle säkert sitta trevligt i ett hörnkar.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Jag ska dra igång ett ciklidakvarium och behöver råd och tips. Följande är förutsättningarna:
              1. Jag har haft akvarium i många många år så jag är inte nybörjarakvarist. De senaste 5 åren har dock varit utan akvarium. I 10 år innan dess hade jag saltvattensakvarium med det största karet på 1000 liter inkl sumpen. Så, utan att vara besserwisser, jag kan en del basics.
              2. Jag ska ha ett 375 liters hörnakvarium. Det är enda alternativet för det finns bara en plats här som är lämplig och den är perfekt för ett 375 liters Juwel hörnakvarium.
              3. Jag vill gärna ha det bästa, är något prylgalen (måste jag medge) och har kommit till den åldern då jag kan medge att det enda som skiljer män och pojkar åt är priset på leksakerna. Med detta vill jag ha sagt att jag hellre betalar och får något som fungerar eller underlättar än kör någon snikvariant.
              4. Jag bor i Malmö innerstad om det kan vara till någon ledtråd när det gäller vattenkvalitet.
              5. Jag har tidigare - för väldigt länge sedan - haft sydamerikanska ciklider modell större (oscars bl a) och scalare-/discusakvarium, malawi och en kort period med Tanganyika. Har ett svagt minne av att något plötsligt hände med Tanganyika och det avslutade den akvarieperioden (för ca 20 år sedan).
              6. Är inte speciellt fascinerad av Malawi-akvarier som jag oftast tycker verkar överbefolkade.

              Ok, så det var väl förutsättningarna. Vad jag vill ha hjälp med är vilken inriktning jag ska ta med akvariet och vad jag ska tänka på när det gäller den specifika inriktningen.
              Just nu ligger ett Tropheus-kar närmast känns det som. Har även läst en hel del här på forumet om Victoriasjöns ciklider.
              Nå, vad säger ni? Kan ni hjälpa mig lite på traven? Till saken hör att jag reser en hel del, ett par gånger om året då jag är borta uppåt en månad i stöten.
              Tack på förhand!
              Välkommen hit Kajjjan! Skoj med fler från vår del av landet här på forumet.. Om du funderar på Troffar så e vi ett par från skåne här på forumet tex jag (Oden70) Stiffe och Mighty samt några till... Letar du troffar så skika ett PM så skall vi se vad vi kan göra för dig Om du bestämmer dig för malawi så kan jag sätta dig i kontakt med lite folk i malmöregionen också.....
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Wow, snabba ryck! Tack för snabb respons!
                Jag är ju jäkligt frälst på Troffar, absolut. Och det är i nuläget det mest sannolika valet. Men i det här området är jag ganska mycket nybörjare. Vad kan jag ha ihop med en svärm troffar? Frontosa (som jag också gillar)?
                Som f d saltvattensakvarist är jag väl förtrogen med sump och avdunstning och allt vad det innebär och jag vet inte om jag är intresserad av att ge mig in i det igen. Jag betalar gärna för världens största ytterfilter om jag slipper sump, om jag säger så. Det finns fördelar med sump, men ett par nackdelar - bl a översvämningsrisken och ljudet från rinnande vatten. Metallhalogen ger ju ett fantastiskt ljus men det måste ju stängas in ordentligt så inget ljus tränger ut få fel ställe. Det blir väldigt mycket avdunstning med en MH och sump. I mitt saltvattenskar hade jag automatisk vattenpåfylling via en magnetventil direkt på kallvattensröret som styrdes av en nivåmätare. Det pallar jag inte med att arrangera igen.
                Det framgår kanske nu att jag är något bekväm av mig och vill inte göra mig för mycket omak. Jag betalar "gärna" men det får inte vara för besvärligt och störande. Akvariet ska stå i vardagsrummet och ska vara en fröjd för ögat och får inte på något sätt störa varken ljud- eller ljusmässigt.
                Jag MÅSTE kunna lämna akvariet i en månad utan problem. Jag har folk som kan sköta utfordringen men inget annat. Det får alltså inte bli en belastning på det sättet. Jag reser mycket och det är en lika kraftig "drog" som akvariet - det vill jag alltså inte dra ned på de närmsta 10 åren.
                Ok, så ni förstår att jag inte är helt okomplicerad. Det ska vara enkelt att hantera och det ska fungera och det ska vara snyggt.
                Till sist en annan fråga: Hur blir man allergisk mot Troffar?

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Wow, snabba ryck! Tack för snabb respons!
                  Jag är ju jäkligt frälst på Troffar, absolut. Och det är i nuläget det mest sannolika valet. Men i det här området är jag ganska mycket nybörjare. Vad kan jag ha ihop med en svärm troffar? Frontosa (som jag också gillar)?
                  Som f d saltvattensakvarist är jag väl förtrogen med sump och avdunstning och allt vad det innebär och jag vet inte om jag är intresserad av att ge mig in i det igen. Jag betalar gärna för världens största ytterfilter om jag slipper sump, om jag säger så. Det finns fördelar med sump, men ett par nackdelar - bl a översvämningsrisken och ljudet från rinnande vatten. Metallhalogen ger ju ett fantastiskt ljus men det måste ju stängas in ordentligt så inget ljus tränger ut få fel ställe. Det blir väldigt mycket avdunstning med en MH och sump. I mitt saltvattenskar hade jag automatisk vattenpåfylling via en magnetventil direkt på kallvattensröret som styrdes av en nivåmätare. Det pallar jag inte med att arrangera igen.
                  Det framgår kanske nu att jag är något bekväm av mig och vill inte göra mig för mycket omak. Jag betalar "gärna" men det får inte vara för besvärligt och störande. Akvariet ska stå i vardagsrummet och ska vara en fröjd för ögat och får inte på något sätt störa varken ljud- eller ljusmässigt.
                  Jag MÅSTE kunna lämna akvariet i en månad utan problem. Jag har folk som kan sköta utfordringen men inget annat. Det får alltså inte bli en belastning på det sättet. Jag reser mycket och det är en lika kraftig "drog" som akvariet - det vill jag alltså inte dra ned på de närmsta 10 åren.
                  Ok, så ni förstår att jag inte är helt okomplicerad. Det ska vara enkelt att hantera och det ska fungera och det ska vara snyggt.
                  Till sist en annan fråga: Hur blir man allergisk mot Troffar?
                  Hur man blir allergisk mot troffar... Mycket enkelt att svara på men också mycket sorjligt....
                  Svaret är.......-Troffesjukan...
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Wow, snabba ryck! Tack för snabb respons!
                    Jag är ju jäkligt frälst på Troffar, absolut. Och det är i nuläget det mest sannolika valet. Men i det här området är jag ganska mycket nybörjare. Vad kan jag ha ihop med en svärm troffar? Frontosa (som jag också gillar)?
                    Som f d saltvattensakvarist är jag väl förtrogen med sump och avdunstning och allt vad det innebär och jag vet inte om jag är intresserad av att ge mig in i det igen. Jag betalar gärna för världens största ytterfilter om jag slipper sump, om jag säger så. Det finns fördelar med sump, men ett par nackdelar - bl a översvämningsrisken och ljudet från rinnande vatten. Metallhalogen ger ju ett fantastiskt ljus men det måste ju stängas in ordentligt så inget ljus tränger ut få fel ställe. Det blir väldigt mycket avdunstning med en MH och sump. I mitt saltvattenskar hade jag automatisk vattenpåfylling via en magnetventil direkt på kallvattensröret som styrdes av en nivåmätare. Det pallar jag inte med att arrangera igen.
                    Det framgår kanske nu att jag är något bekväm av mig och vill inte göra mig för mycket omak. Jag betalar "gärna" men det får inte vara för besvärligt och störande. Akvariet ska stå i vardagsrummet och ska vara en fröjd för ögat och får inte på något sätt störa varken ljud- eller ljusmässigt.
                    Jag MÅSTE kunna lämna akvariet i en månad utan problem. Jag har folk som kan sköta utfordringen men inget annat. Det får alltså inte bli en belastning på det sättet. Jag reser mycket och det är en lika kraftig "drog" som akvariet - det vill jag alltså inte dra ned på de närmsta 10 åren.
                    Ok, så ni förstår att jag inte är helt okomplicerad. Det ska vara enkelt att hantera och det ska fungera och det ska vara snyggt.
                    Till sist en annan fråga: Hur blir man allergisk mot Troffar?
                    Frontosa blir för stora för ett 375 liters, om du frågar mig. Men om du funderar på victoriaciklider och tropheus går det att blanda tropheus med exempelvis Neochromis rufocaudalis(kallas ibland victoriatropheus). Det är ju långt ifrån biotopriktigt men det är en kombination som funkar.

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • december 2007
                      • 517

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Hej och välkommen till detta forum på ciklid.org.
                      Nr 1 och tänka på är ju hur du vill lösa filtreringen i karet. I ett hörn akv så skulle jag nog sattsa på ett filter i hörnet. Limma 2st 3cm breda glas remsor som sitter från botten och upp ca 25cm ut från hörnet. sätt sedan 2st 5cm filter matter i en båge i spänn mellan dessa glas bitar så de formas som 1/4del av en fotboll typ. placera sedan 2 st pumpar bakom detta på botten samt en doppvärmare och led ut vattnet med hjälp av 2 slangar ut genom mattorna.
                      wolla. ett super effektivt filter är nu fixat och du kan lugnt kolla på dina firrar och även åka på semester utan att vattnet kommer bli dåligt.
                      Vad gäller funderingarna om troffar så ger jag bara tummen upp.
                      vilken variant är det som lockar mest? Ja fundera på detta och kolla runt här på forumet. det finns några här som bor i dina trakter som kanske har något som jusst du vill ha. Lycka till.
                      Mvh Andreas
                      Undring bara. Varför ska han sätta skallarna på botten? har själv filterkammare, men satte min 2 skallar i överkant. Gör det någon skillnad?
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      • MagArne
                        Användare
                        • december 2006
                        • 263

                        #12
                        Eheim 2252 innerfilter utbyggd till tre filtermoduler klarar lätt 4 veckor utan rengörning om man känner för ett innerfilter. Kanske inte så snyggt men ett bra innerfilter är det iaf. Har själv 2st i mitt 720 liters och är nöjd.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Ursprungligen postat av slarvid
                          Undring bara. Varför ska han sätta skallarna på botten? har själv filterkammare, men satte min 2 skallar i överkant. Gör det någon skillnad?
                          Jo för har man dom på botten så kan man byta 50% vatten utan att behöva dra ur kontakten till pumparna. Det behövs bara 10cm vatten typ för att de skall pumpa vatten. Har man dom i ovan kant med en slang rakt ut så måste man hela tiden stänga av dom vid vattenbyte och det är ett lite störande moment.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • slarvid
                            Användare
                            • december 2007
                            • 517

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Jo för har man dom på botten så kan man byta 50% vatten utan att behöva dra ur kontakten till pumparna. Det behövs bara 10cm vatten typ för att de skall pumpa vatten. Har man dom i ovan kant med en slang rakt ut så måste man hela tiden stänga av dom vid vattenbyte och det är ett lite störande moment.
                            haha... oki... har märkt det hemma när man byter!!!
                            540 mbuna + 54L yngel

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ok, man tackar för alla tips och råd. Så hittills kan jag konstatera att: 1) Tropheusar är högriskobjekt pga av sjukdomsrisken. 2) Frontosor är för stora för mitt 375 liters.
                              Jag vill dock inte blanda fisk från olika biotoper.
                              Innerfilter rekommenderas. Inte ytterfilter?
                              Vilka försiktighetsåtgärder kan man vidta för att förbättra förutsättningarna för Tropheus? Finns det Troffar som är tåligare än andra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...