salt i malawikaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kromo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    salt i malawikaret

    Hej jag har en liten fråga, det ska ju vara lite salt i malawikaren enligt en del experter. Min fråga är nu vad ska man ha för salt, ja menar det går ju inte att gå till akvarie affären och köpa det blir ju lite dyrt. Någon som har ett förslag.
    Om någon har ett förslag får de gärna även berätta om hur mycket salt dom kör i sina kar?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av kromo
    Hej jag har en liten fråga, det ska ju vara lite salt i malawikaren enligt en del experter. Min fråga är nu vad ska man ha för salt, ja menar det går ju inte att gå till akvarie affären och köpa det blir ju lite dyrt. Någon som har ett förslag.
    Om någon har ett förslag får de gärna även berätta om hur mycket salt dom kör i sina kar?
    Salt är egentligen onödigt, men det finns en text i FAQ-en (inte forumsFaQ-en). http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=64&Itemid=57
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • kromo
      Användare
      • december 2007
      • 52

      #3
      Tack så mycket jag blev inte direkt klokare av svaret för jag har hört 1dl salt till 100/l vatten hela tiden. men jag vet iallafall varför salt ska i. Men som sagt det verkar som om åsikterna går isär kring detta med salt.

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Personligen är jag av åsikten att salt är av godo för ex Malawi- och Tanganyikaciklider, men åsikterna går isär som sagt.

        Den stora vinsten är att saltet ger en konduktivitet som liknar den i de vatten fiskarna härstammar ifrån. Detta innebär bland annat att fisken behöver lägga ned mindre energi på att uprätthålla rätt salthalt i kroppen.

        Personligen tycker jag dock att 1/2 dl salt per 100l vatten räcker gott och väl för att uppnå detta syfte i ex ett malawikar.

        Köp vanligt grovsalt eller bordssalt på affären, funkar kanon.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #5
          Ursprungligen postat av kromo
          Tack så mycket jag blev inte direkt klokare av svaret för jag har hört 1dl salt till 100/l vatten hela tiden. men jag vet iallafall varför salt ska i. Men som sagt det verkar som om åsikterna går isär kring detta med salt.
          Vet i alla fallatt det INTE SKADAR att ha det... Sedan har jag ingen vetenskaplig studie som styrker att det hjälper som jag kan referera till....
          Men bättre safe then sorry
          Kör själva 1dl/100L vatten och det funkar utan problem
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            1. Sköter du akvariet så är salt onödigt.
            2. Salt från affären går bra. Köp grovt salt om du tror att jod är farligt (det är det inte så vitt jag vet), och köp utan klumförebyggande medel om du tror att det är farligt (det är det inte).
            3. Kör i 2-3 matskedar om du har växter och 1-1,5 dl om du inte har det om du tror att salt är bra. Men det är ju mest till för att du som akvarist ska känna dig duktig så 2-3 matskedar är bättre - du kan ju ha växter.

            Jag överdriver lite nu. Salt ÄR bra i vissa lägen, särskilt om man har mycket fisk som kan bli stressad av detta. Men de flesta kör nog utan salt.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Hagge
              Den stora vinsten är att saltet ger en konduktivitet som liknar den i de vatten fiskarna härstammar ifrån. Detta innebär bland annat att fisken behöver lägga ned mindre energi på att uprätthålla rätt salthalt i kroppen.
              Nej, konduktiviteten i Malawisjön är inte speciellt hög och ungefär samma som vattnet från kranen.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Oden70
                Vet i alla fallatt det INTE SKADAR att ha det... Sedan har jag ingen vetenskaplig studie som styrker att det hjälper som jag kan referera till....
                Men bättre safe then sorry
                Kör själva 1dl/100L vatten och det funkar utan problem
                Här finns en bra text (den ligger i FAQen om ni vill hitta den igen) http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Nej, konduktiviteten i Malawisjön är inte speciellt hög och ungefär samma som vattnet från kranen.

                  Inte i mitt vatten iaf. , vattnet ser väldigt olika ut i vårt avlånga land men jag håller med dig om att i många bergsborrade brunnar och kommunala vatten ligger snittet på konduktivitet ungefär som ex för Malawi, dock har Tangyanika betydligt högre konduktivitet än Malawi eller som de svenska brunnarna i snitt
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Inte i mitt vatten iaf. , vattnet ser väldigt olika ut i vårt avlånga land men jag håller med dig om att i många bergsborrade brunnar och kommunala vatten ligger snittet på konduktivitet ungefär som ex för Malawi, dock har Tangyanika betydligt högre konduktivitet än Malawi eller som de svenska brunnarna i snitt
                    Jag kan ha fel, men blir inte konduktiviteten skyhöggt över Malawisjöns om man har i 0,5 dl salt per hundra liter. Det kan man ju till och med känna smaken av.

                    Orsaken till att man har salt är väl snarare att lägga sig långt över den naturliga konduktivetiten då detta motverkar skadlig stress.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Bumling
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 218

                      #11
                      Ska du köpa salt åk till granngården och köp Axalsalt. Detta är i tablettform och busenkelt att dosera! Kostar typ 80:- för 25 kg!

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag kan ha fel, men blir inte konduktiviteten skyhöggt över Malawisjöns om man har i 0,5 dl salt per hundra liter. Det kan man ju till och med känna smaken av.

                        Orsaken till att man har salt är väl snarare att lägga sig långt över den naturliga konduktivetiten då detta motverkar skadlig stress.
                        Jo det blir det nog, har inte gjort några faktiskta tester så jag vågar inte säga, men jag antar att du har rätt i det. Jag skrev också att det (1/2 dl till 100 l) gott och väl räcker (oavsett vilket vatten man startar med skulle jag säga). Antagligen skulle det räcka med typ en matsked eller dylikt för att vara säker på att ha någorlunda "rätt" konduktivitet för Malawi med ett svenska "medelvatten" i kranen, men det är väl lite av samma princip som många generella rek. med bikarbonat... dvs egentligen kraftiga överdoseringar Det bästa är naturligtvis att mäta och justera om man tycker att man har behovet beroende av vilka fiskar man håller!

                        Jo saltet har ju en del fördelar vad beträffar stress och t.e.x. vid nitrit-toppar (vilka man inte borde ha förvisso), vad gäller sjukdomar är nog dock dessa salthalter helt verkningslösa
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          vad gäller sjukdomar är nog dock dessa salthalter helt verkningslösa
                          Nej, det är mycket verkningsfullt, särskilt om man har i rejält med salt. Särskilt som det motverkar stress och har det gått hål på huden (vita prick) så är det mycket bra att ha i salt. Kolla som sagt http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            Jag menar alltså de saltmängder jag använder från ca 2 msk upp till 1/2 dl per 100 l vatten, det tar inte ihjäl någon "vita prick" ex.

                            Ska man dosera för sjukdom så krävs betydligt mer salt samt gärna en temperaturhöjning, däremot så innebär ju saltets positiva egenskaper stressmässigt att fisken måhända inte drabbas av sjukdom lika "lätt"...
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Saltdiskussionen är en återkommande diskussion och jag skulle vilja slänga in samma brasklapp som jag gjort tidigare och det gäller den reaktion som en del arter fått av salttillsats. Aulonocara som jag hade trivdes inte med salttillförsel i karet utan fick fenproblem och tappade färg. Fisken smalnade av och tynade bort.

                              Nu ger jag minimal dos med t ex två axaltabletter per var tionde vattenbyte i förebyggande syfte. Tabletterna bryts sakta ned så därför behövs ingen tillsats oftare enligt min mening. För att medicinera använder jag medicin av olika former hellre än att jag pytsar in med mer salt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...