Gurami lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    Gurami lek?

    hej. hur får man Guramis att leka? funkar det med ett stort vattenbyte med kallare vatten precis som hos scalare och discus? eller finns det kanske inga kännda metoder?

    jag har två Blå och två Guld gurami, ett par av varje (hona och hane). dom lever även tillsammans med platy och scalare+malar etc.

    mina föreldrar hadde blå gurami som lekte när jag var liten, men dom vet inte om det va något speciellt eller bara en slump, så jag frågar för det kan vara kul att veta om/hur man ska gå till väga

    tack
    -Ron
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    De flesta labyrintfiskar är rätt straight forward, blå gurami och varianter på den hör dit. De får vara i hyfsad size för att vara könsmogna, värt att ha i baknacken.

    Bra skötsel räcker för att få de flesta att leka. Funkar inte det så höj tempen till ca 28 grader och sänk vattenståndet till 20-25 cm. Mycket flytväxter är bra, en del bygger boet i dem. Man kan även sänka pH och hårdhet något, om vattnet är hårt, men många av dem funkar ändå rätt bra i kranvattnet. Överkurs är att få dem att leka i lite kallare vatten, brukar bli bättre könsfördelning då. Kan vara svårt att dra upp ynglen, de är i de flesta fall verkligt små - brukar växa väldans ojämnt även om man matar bra, och de är kannibaler. De mindre syskonen ryker efter ett tag. Ska du dra upp en hel kull krävs ett stort kar.

    Många labyrinter uppskattar vattenbyten, men inte för stora temperatursvängningar. En hel del av dem lever i mycket varmt och syrefattigt vatten i naturen, därav labyrintorganet som gör att de kan andas luft. Glöm inte ett tättslutande täckglas, de gillar absolut inte om tempen på luften ovanför vattnet är kallare än vattnet. Hör till de få firrar som kan bli "förkylda" då.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Förutom höjd temperatur vill dom nog helst ha ett eget akvarium för att leka. Flytväxter är inte fel. Täta buskage för honan att ta skydd i. Ingen cirkulation på vattnet för då trasas boet lätt sönder.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Är det inte i regel bäst att helt ta bort honan efter äggläggningen så att hanen kan sköta resten "obesvärat"? Eller finns det någon särskild fördel med att låta honan gå kvar?

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Ron426
          Användare
          • maj 2008
          • 112

          #5
          tack för svaren!

          jag vet inte om jag vågar sänka vatten nivån, i tanke på att Scalarerna vill ha så högt utrymme som möjligt. PHt e rätt lågt redan för det har blivit genom åren jag haft karet. kan vara närvaron av andra fiskar som gjort att de inte blivit lek?

          jag har haft i tanke att, när jag skaffat scalare till mina Discus, att jag inte har scalare med guramin längre utan sadlar om till ett rent gurami kar
          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

          Kommentar

          • JK.
            Användare
            • juni 2010
            • 136

            #6
            Är det bra att ha riktigt tättslutande täckglas eller dylikt över akvariet då? Blir ju ingen genomluftning av ytan?

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Vet inte om jag kan tillföra så mycket i sak frågan, men jag lyckades passande nog fånga mina Honungguramis just när de höll på tidigare i kväll.

              Den här filmsnutten är tagen under ca 1,5 timmar och de avsnitt med action som är med går mycket fort. Framförallt kommer honan in till hanen i full fart och sen är det direkt pang på.

              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • perik9
                Användare
                • april 2002
                • 161

                #8
                Mycket snyggt, kör du bara honungs gurami i karet? och har du höjt tempraturen?
                Perran

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #9
                  Ursprungligen postat av perik9
                  Mycket snyggt, kör du bara honungs gurami i karet? och har du höjt tempraturen?
                  Nej, Honungsguramis kom in som ett rent impulsköp

                  Det går ett par Ap. viejita i karet tillsammans med ett gäng Endlers. Jag höll på en del med Guramis på åttitalet och ville då ha Honugsguramis, men fick aldrig tag på några. Så när jag nu fick se dem så föll jag direkt.

                  Tanken var att de skulle ta hand om de övre regionerna, vilket de delvis har gjort.

                  Nej jag har inte höjt temperaturen, jag har inte gjort någonting särskilt för dem.

                  Hanen vaktar fortfarande under sina romkorn, borde bli larver i morgon om jag räknar rätt.

                  Karet är på 150 liter, osäker på om jag har nämnt det förut.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • JK.
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 136

                    #10
                    Snyggt att du lyckats fånga det på film!

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #11
                      Ursprungligen postat av JK.
                      Snyggt att du lyckats fånga det på film!
                      Ibland har man tur
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      Arbetssätt...