Tillägg i redan fryst räkmix?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salstad
    Användare
    • februari 2003
    • 18

    #16
    Måste bara lägga till en lite sak i ämnet, och ni diskuterar hur ni skall få mixen som ni vill ha den. Varför inte försöka som fisken vill ha den, ni har säkert en välldigt bra fungerade mix men den kan säkert bli bättre, eftersom det har forskats i detta i säkert 20 år snart och ännu inte dykt upp någon dunder mix så tänk på fisken och inte hur ni vill ha den för det är trots allt fisken som skall äta och inte ni.

    P.S
    Bara en tanke inget negativt mot eran diskussion.


    (Eller Roger Persson och Hans Appelskog har kanske lyckats efter 10 års testade men jag har inget recept sett ännu.)
    En som är nyfiken på hur man skall få till en optimal mix för ciklider
    D.S

    Andreas i Grästorp

    http://hem.passagen.se/gonduil/

    375l med 30 "Körsbär" &
    4 st Ancistrus doli.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Jag har försökt att få fram den optimala mixen för mina ciklider och det vi egentligen diskuterat här har med fiskens välmående att göra och inte våran egna personliga.

      Faktum är att om mixen löser upp sig mycket så innebär det att vattenkvaliteten försämras radikalt och i slutändan kan detta medföra att ens fiskar inte mår bra, kanske t o m dör.
      Parallellt med detta har vi också en vilja av att förenkla vår akvariehållning genom att skapa ett foder som täcker hela spektrat på vad en fisk behöver näringsmässigt samt att skapa en vattenmiljö både för fiskarna som är av hög kvalitet. Ett bra foder som inte skitar ned vattnet innebär också mindre behov av vattenbyten...d v s att en gång i veckan räcker.

      Jag, tillsammans med de flesta andra här, har säkerligen fiskarnas välmående som prioritet nummer ett. Vi har bara diskuterat hur vi skall komma dit...*s*

      Den optimala mixen är ju olika för nästan alla artsläkten...men jag kan nog säga att jag tycker min är den optimala...tills jag kommer på något nytt...*asg*

      Ha det gott o lycka till alla mixare!

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • salstad
        Användare
        • februari 2003
        • 18

        #18
        Kanon bra Stefan, ville bara ge en lite vinkel i diskussionen eftersom jag själv har läst snart i 4 veckors tid för att få till en optimal mix.



        Andreas i Grästorp
        Andreas i Grästorp

        http://hem.passagen.se/gonduil/

        375l med 30 "Körsbär" &
        4 st Ancistrus doli.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Jag har använt min mix nu i några dagar och den fungerar utmärkt. När jag bryter av en bit så känns den lite seg och går inte av så snabbt som den gjorde förut. Även om jag kastar i ca 6 bitar (3-4mm tjocka)av tumnagelstorlek så blir vattnet inte grumligt. Fiskarna verkar inte bekymra sig det minsta när de äter av den "nya" mixen heller...de är precis lika glupska och tuggar frenetiskt.

          Mitt råd är att tillsätta mer gelatin än vad som kanske står i receptet plus att eventuellt ha i mer olika bindemedel tillsammans med gelatinet. Ett absolut råd är att låta gelatinet få tid att stelna och det tar som jag skrev tidigare ca 5-6 timmar.

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 100L
          Malawi

          Kommentar

          • misan

            #20
            Tror det är bättre att du gör en ny, visst lite jobb men då vet du att det blir bra.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Jag har redan gjort om min "gamla" mix med gott reslutat.

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...