Uppstart av SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Uppstart av SA kar

    Jag har ett 310L ( 125-50-50 ) ståendes tomt som jag har lite planer för inför hösten.
    Har aldrig haft en SA biotop tidigare ( Malawi ochTanganyika har varit mitt största intresse innan ).
    Har fått upp ögonen för de vackra Geophagus arterna där det finns några som ligger i storleken 15-20 cm, ex Geophagus sp. "orange head tapajós".

    Min fråga till er som har erfarenhet av dessa fiskar och denna storlek på kar är.
    1. Hur många Geophagus är lämpligt ?
    2. Könsfördelning ?
    3. Lämpliga medinvånare ( hoppas på dvärgciklider ) ?

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Kul att du testar något nytt!

    Jag besvarar dina frågor efter förmåga;'

    1. Du kan köpa en grupp om 5-6 djur men även ett par kan fungera.

    2. vanligtvis är könsfördelningen svår att avgöra i butiken men klarnar då de vant in sig i hemakvariet. Det är en fördel att ha mer en en hane (då de kan ta ut agressioner gentemot varandra) men en övervikt honor. Idealisk fördeklning kanske 3 honor 2 hanar. Men som sagt att hitta den försdelningen i butiken är nära nog omöjligt och andra fördelningar kan också fungera bra. Även par fungerar bra om det finns andra fiskar i akvariet som kan avleda uppmärksamhet.

    3 lämpliga medinevånare, har du bara ett par skulle jag rekomendera någon annan medelstor snäll ciklid som tex flaggciklid scalar eller A. metae. Har du en grupp går de nog allra bäst med traditionella SA sällskapsarter som pansarmalar, L-malar och tetror. Dvärgcilkider kan nog funka om det finns gott om växter och andra gömställen. Faktiskt är geophagus rätt revirhävdande gentemot även mindre fiskar vilket kan göra livet svårt för små känsliga dvärgisar. Ingen optimal kombination alltså och ingen garanti för att det funkar men det betyder ju förståss inte att det inte kan göra det. Det kan det mycket väl.

    Övriga råd är väl att det krävs varmare temperatur, mer matning och bättre filtrering än för malawi för att lyckas med dessa fiskar.


    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av olof
      Hej!

      Kul att du testar något nytt!

      Jag besvarar dina frågor efter förmåga;'

      1. Du kan köpa en grupp om 5-6 djur men även ett par kan fungera.

      2. vanligtvis är könsfördelningen svår att avgöra i butiken men klarnar då de vant in sig i hemakvariet. Det är en fördel att ha mer en en hane (då de kan ta ut agressioner gentemot varandra) men en övervikt honor. Idealisk fördeklning kanske 3 honor 2 hanar. Men som sagt att hitta den försdelningen i butiken är nära nog omöjligt och andra fördelningar kan också fungera bra. Även par fungerar bra om det finns andra fiskar i akvariet som kan avleda uppmärksamhet.

      3 lämpliga medinevånare, har du bara ett par skulle jag rekomendera någon annan medelstor snäll ciklid som tex flaggciklid scalar eller A. metae. Har du en grupp går de nog allra bäst med traditionella SA sällskapsarter som pansarmalar, L-malar och tetror. Dvärgcilkider kan nog funka om det finns gott om växter och andra gömställen. Faktiskt är geophagus rätt revirhävdande gentemot även mindre fiskar vilket kan göra livet svårt för små känsliga dvärgisar. Ingen optimal kombination alltså och ingen garanti för att det funkar men det betyder ju förståss inte att det inte kan göra det. Det kan det mycket väl.

      Övriga råd är väl att det krävs varmare temperatur, mer matning och bättre filtrering än för malawi för att lyckas med dessa fiskar.


      mvh

      olof

      Håller med Olof i stort, men våra åsikter gårisär något på fråga 3, mina Geos är livliga och givetvis kan de vara besämda med revir ibland men jag tycker det hålle sig inom "ramarna" Har 2 kar med Jordätare i ett där de har sälskap av Crenicichla Wallacii, Chokladciklidsyngel, Corydora och ett gäng L-malar.
      Det andra karet Har Geos, Satanopercor, Crenicichla Regani, 1 stor Chokladciklids hane och ett gäng L-malar.
      Tycker det funkar bra i båda karen så jag hade defenitivt åvgat testa ngn Apistogramma art med Geophagus.
      Annars kan du ju skaffa Satanopercor Leucosticta eller Jurupari de är väldigt lugna och timida. De kivas innom gruppen men har aldrig gett sig på något annat i karet.
      Vad det gäller antal så skulle jag säga max 5 Orange Head, killen jag köpte mina av hade 6st vuxna i ett 540 och det såg nästan lite "trångt" ut, kan berott på att han hade 3 revirhållande par

      Kosten är viktig att varriera på jordätarna eftersom vissa arter har lätt för att få hål i huvudsjuka om de inte får tillräckligt med "näring"

      Bra val!
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Måste bara göra ett snabbt instick, är det någon som har testat Geophagus altifrons med några satanopercor? Mina altifrons är riktigt livliga vid matning och så, det känns som om satanopercorna skulle bli lite stressade i ett sådant kar, men jag vet inte (lite sugen på att testa nämligen).

        /Jocke

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Måste bara göra ett snabbt instick, är det någon som har testat Geophagus altifrons med några satanopercor? Mina altifrons är riktigt livliga vid matning och så, det känns som om satanopercorna skulle bli lite stressade i ett sådant kar, men jag vet inte (lite sugen på att testa nämligen).

          /Jocke
          Hur stort är karet?

          Jag har kört Satanoperca ihop med Geos, inte Altifrons men Sp. Belem som jag tror är ngn form av Altifrons. Har dem nu ihop med Orangehead och Chokladciklid och de är ine bekymmer alls.
          Karet är på 720L
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Karet är på 540 liter. Just nu går 10 altifrons i 375 liter, men så fort flytten ner i källaren sker kommer de gå i det större karet. Planen är inte att behålla 10 fiskar, då blir det nog tufft att introducera en art till. Tanken är väl att ha 5-6 altifrons. Måste bara se hur de parar ut och så. Jag misstänker att de kommer att para ut ganska fort i 540 liters karet. Jag är hyffsat säker på att de är könsmogna nämligen. Men just nu går de lite trångt.

            /Jocke

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              #7
              Jag får tacka för de snabba svaren från Olof & Crenicichla, de var klarsynta och fylliga.

              Har dock ytterligare frågor ang Geophagus sp. "orange head tapajós"

              1. Matfråga. Eftersom de äter på botten borde det var lämpligt att mata med NLS snabb sjunkande pellets för att stimulera naturligt beteende. Jag matar så mina sandlevande malawis tillsammans med räkmix med framgång . Någon som testat NLS.
              2. Könsfrågan. Att den är svår på mindre fisk förstår jag men är det lika besvärligt på större VF fisk att plocka ut ett par ex i en butik.
              3. Ålder. Hur gammal blir ungefär ovan fisk.
              4. Enl art reg kan de vara hårda mot växtlighet. Men om man lägger lite större
              större stenar runtom rotsytemet borde det funka eller..

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Göran Å
                Jag får tacka för de snabba svaren från Olof & Crenicichla, de var klarsynta och fylliga.

                Har dock ytterligare frågor ang Geophagus sp. "orange head tapajós"

                1. Matfråga. Eftersom de äter på botten borde det var lämpligt att mata med NLS snabb sjunkande pellets för att stimulera naturligt beteende. Jag matar så mina sandlevande malawis tillsammans med räkmix med framgång . Någon som testat NLS.
                2. Könsfrågan. Att den är svår på mindre fisk förstår jag men är det lika besvärligt på större VF fisk att plocka ut ett par ex i en butik.
                3. Ålder. Hur gammal blir ungefär ovan fisk.
                4. Enl art reg kan de vara hårda mot växtlighet. Men om man lägger lite större
                större stenar runtom rotsytemet borde det funka eller..

                Mvh Göran
                Hej Göran

                Jag får ursäkta att jag ockuperade tråden innan med lite frågor... Jag matar mina altifrons med NLS och har gjort så i 1,5 år. Det fungerar alldeles utmärkt. Vad det gäller växter är de hårda mot dessa. I mitt kar har jag jättevallisneria, och med hårda menar jag då att dessa ständigt blir uppgrävda. De sliter där emot inte sönder någon växtlighet, så placera stenar runt, eller ha växter som växer på rötter och stenar borde fungera bra (jag har även en ganska rejäl javaormbunke på en rot, den rör de aldrig). Det bästa är nog att skaffa en mindre grupp. Så länge de inte leker mår fisken bra av att vara 5-10 individer (står nästan hela tiden i grupp). De småkivas ganska ofta, men det händer aldrig att någon kommer till skada. Jag antar att dessa fiskar kan bli ganska gamla. Detta grundar jag på att de växer långsamt, samt blir relativt stora. Jag skulle definitivt gissa på 10-15 år i akvriemiljö. Detta är bara en gissning, någon på forumet kanske vet mer.

                Orange head tapajós ska vara ganska lika altifrons i beteendet, skillnaden är väl egentligen utseendet och att vissa populationer av altifrons blir lite större.

                /Jocke

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Hej Göran

                  Jag får ursäkta att jag ockuperade tråden innan med lite frågor... Jag matar mina altifrons med NLS och har gjort så i 1,5 år. Det fungerar alldeles utmärkt. Vad det gäller växter är de hårda mot dessa. I mitt kar har jag jättevallisneria, och med hårda menar jag då att dessa ständigt blir uppgrävda. De sliter där emot inte sönder någon växtlighet, så placera stenar runt, eller ha växter som växer på rötter och stenar borde fungera bra (jag har även en ganska rejäl javaormbunke på en rot, den rör de aldrig). Det bästa är nog att skaffa en mindre grupp. Så länge de inte leker mår fisken bra av att vara 5-10 individer (står nästan hela tiden i grupp). De småkivas ganska ofta, men det händer aldrig att någon kommer till skada. Jag antar att dessa fiskar kan bli ganska gamla. Detta grundar jag på att de växer långsamt, samt blir relativt stora. Jag skulle definitivt gissa på 10-15 år i akvriemiljö. Detta är bara en gissning, någon på forumet kanske vet mer.

                  Orange head tapajós ska vara ganska lika altifrons i beteendet, skillnaden är väl egentligen utseendet och att vissa populationer av altifrons blir lite större.

                  /Jocke
                  Hej Joackim

                  Kul att höra dina erfarenheter ang NLS på dessa fiskar. Då funkar det ungefär som jag gissade.

                  Blir det av med min SA fundering så ska det vara en del växter för att jag ska var nöjd.

                  Ang könsfördelning verkar 1-2 alt 2-3 vara ok

                  Vore kul med en SA biotop med ex Geophagus sp. "orange head tapajós som huvud fisk med lite tetror, dvärgciklider och malar som sällskap.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Å
                    Hej Joackim

                    Kul att höra dina erfarenheter ang NLS på dessa fiskar. Då funkar det ungefär som jag gissade.

                    Blir det av med min SA fundering så ska det vara en del växter för att jag ska var nöjd.

                    Ang könsfördelning verkar 1-2 alt 2-3 vara ok

                    Vore kul med en SA biotop med ex Geophagus sp. "orange head tapajós som huvud fisk med lite tetror, dvärgciklider och malar som sällskap.

                    Mvh Göran

                    Lite svårt att se könsfördelningen på fiskarna i affären (kanske går om man studerar analöppningar och så). Annars får man gå lite på beteenden, storlek, fenstrålar o.s.v. , men det blir i alla fall mest chansningar känns det som. Med små fiskar är det nog näst intill omöjligt. Därför skaffade jag 10 med en gång. Det kommer säkert bli ett intressant kar, vilka dvärgar hade du tänkt dig?

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Vad det gäller mat så får mina Discusgranulat från JBL för tillfället, samt Aquatic NAture Excell granualt och ett natal olika frysfoder.
                      Det är alltid bra att ha lite grönt med i kosten för deras magar och rent allmänt.
                      Jag vill hävda att det rent generellt är väldigt svårt att könsbestämma Jordätare. Sen finns det undantag som tuppkammciklider som är ganska lätta att skilja könen åt på.

                      Ålder gissar jag på 12-15 år jag med.

                      Vill passa på att tillägga att rent generellt så blir Altifrons runt 30cm utan fenförlängningar så personligen ser jag 5 individer i ett 540 som ett max tak.
                      Har 4st själv i tt 540 nu, mina är inte fullvuxna på långa vägar utan mäter endast 13-14cm som störst.
                      Men spontant så känns ändå 5st som ett max utan andra stora fiskar.
                      Dock så är frågan om utrymme per fisk en personlig grejj och var och en får göra sitt eget stälningstagande på den punkten.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Glömde en sak!!

                        Vad det gäller växtlighet så ser jag inte det som något problem alls, se bara till att förankra med stenar eller rötter så löser de sig.
                        För mig funkar skifferstenar bra att förankram ed, det bästa med dem är att de är smala så man kan lägga dem "under" sanden s¨å att de inte sybs, plus att de ofta är ganska så breda vilket förhindrar gräv inom ett lite större område.
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Jag får tacka för de snabba svaren från Olof & Crenicichla, de var klarsynta och fylliga.

                          Har dock ytterligare frågor ang Geophagus sp. "orange head tapajós"

                          1. Matfråga. Eftersom de äter på botten borde det var lämpligt att mata med NLS snabb sjunkande pellets för att stimulera naturligt beteende. Jag matar så mina sandlevande malawis tillsammans med räkmix med framgång . Någon som testat NLS.
                          2. Könsfrågan. Att den är svår på mindre fisk förstår jag men är det lika besvärligt på större VF fisk att plocka ut ett par ex i en butik.
                          3. Ålder. Hur gammal blir ungefär ovan fisk.
                          4. Enl art reg kan de vara hårda mot växtlighet. Men om man lägger lite större
                          större stenar runtom rotsytemet borde det funka eller..

                          Mvh Göran
                          Lite ytterligare kommentarer.

                          Matfrågan; NLS är säkert utmärkta pellets, kombinera med räkmix för att få in färskt grönt i kosten också. Jag köper billiga pellets, lägger dem i blöt och mosar dem ihop med vitaminer. Blandningen sjunker genast. Geophagus äter inte bara från bottnen, generellt äter de där maten finns dock ogärna direkt från ytan.

                          Åldern; Vem vet? oftast blir det någon typ av komplikationer som blir slutet för dessa fiskar och inte ålder.

                          Växtlighet; Enligt min mening är växtlighet inget som helst problem med "oreange head". De gräver ytterst lite utanför lek.

                          Enligt min mening är de dock ganska kraftigt revirhävdande. Jag har 3 hanar med varsit revir i mitt 500 liters (2 m långt) och en hona som leker med den mellersta hanen emellanåt. Igår släppte jag tillbaka ett andra hona jag haft isolerad för uppmatning då den kommit efter i tillväxt. på 8 timmar var den ihjälslagen av de andra (då har jag ju mycket annan fisk också men inga som speciellt stör Geophagusarna)

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Fy vad surt att den dog, sånt man bara blir trött påä efter att man ansträngt sig för att det skall bli bra igentligen.
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof
                              Enligt min mening är de dock ganska kraftigt revirhävdande. Jag har 3 hanar med varsit revir i mitt 500 liters (2 m långt) och en hona som leker med den mellersta hanen emellanåt. Igår släppte jag tillbaka ett andra hona jag haft isolerad för uppmatning då den kommit efter i tillväxt. på 8 timmar var den ihjälslagen av de andra (då har jag ju mycket annan fisk också men inga som speciellt stör Geophagusarna)

                              mvh

                              olof
                              Hej Olof

                              Tack för dina svar ang mina SA funderingar. En hel del frågetecken har rätats ut nu. Ska ta sommaren och fundera på mina planer inför hösten.

                              Tråkigt på dina hona som blev i hjälslagen. Geophagus verkar ganska tuffa som ex malawi eller troffar som jag har erfarenhet utav.

                              Ett knep jag anv vid återinsättning är att mörklägga karet med en filt ex under några dagar så att de vänjer sig vid lukten av varandra, det brukar funka bra.

                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...