Nån som har toffeldjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Nån som har toffeldjur?

    Har en kull nyckläckta Apistogrammoides och jag skulle gärna vilja har lite toffeldjur till att starta en kultur, nån som har en aktiv kultur?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Lägg in detta på annonssidan, så kanske du får bra svar!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #3
      Vi är väl toffeldjur lite till mans allihop eller?
      Ursprungligen postat av Olorin
      Har en kull nyckläckta Apistogrammoides och jag skulle gärna vilja har lite toffeldjur till att starta en kultur, nån som har en aktiv kultur?
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Toffeldjur får du fram genom att lägga lite hö i vatten och låta stå några dagar eller torka ett bananskal och när det är torrt läg en bit i vatten och låt stå.
        När det har sått så ser du en svag grumling , du har nu toffeldjur.
        Av detta vatten häller du lite i akvariet.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Det kan nog vara så att det går fortare att odla toffeldjur än att försöka hitta någon som har.

          här ett tips
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Det tar ändå tid att få igång toffeldjur, och det är svårt att få en helt ren kultur. Har aldrig kört det själv, men fick ett tips att om man kör med torkade kålrotsbitar så får man till sist en ren kultur. Bäst är ändå att hitta en startkultur någonstans.

            Kålroten hanterar man genom att skära den i ca cm-stora bitar och torka i ugn på svag värme. Dessa bitar kan sedan lagras länge, helst mörkt och svalt. En eller två bitar räcker länge som mat åt toffeldjuren. Även de ska stå mörkt, om jag inte missminner mig.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Toffeldjur får du fram genom att lägga lite hö i vatten och låta stå några dagar eller torka ett bananskal och när det är torrt läg en bit i vatten och låt stå.
              När det har sått så ser du en svag grumling , du har nu toffeldjur.
              Av detta vatten häller du lite i akvariet.
              mvh Mats
              Jag har försökt göra så där massor av gånger, men när jag tittar i mikroskop så har jag bara jäst. Vad gör jag för fel? Jag har tagit kranvatten, men jag antar att man borde ta akvarievatten eller från en damm.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Bananskal-i-vatten blir bara bakterieodling.
                Hö-i-vatten kanske funkar ibland, men jag får bara bakterieodling där med.

                Enda gångerna jag fått bra med infusorier har varit när jag:
                1) Samlat in torra eklöv, och sen låtit en hink stå med löv & vatten nån vecka. Det gav faktiskt riktigt bra med ciliater & rotatorier.
                2) Tagit mossa som jag låtit ligga i vatten ett par dagar. Det gav färre infusorier än löven, och blandningen surnar snabbare.

                En annan metod som borde funka men som jag inte kollat är att starta kulturen med en näve halvmultna löv ur ett uttorkat vatten (dike, pöl...).

                Annars brukar jag personligen lita till att odla såna fiskar i tätt planterade akvarier, gärna med lite multna löv, och satsa på att det finns tillräckligt med naturliga infusorier i akvariet, ELLER så plockar jag fram mitt 125-mikroners plankton-nät och åker till närmsta sjö. Använder man vildfångade plankton kan det vara idé att sålla fångsten genom t.ex. en vit akvariehåv för att bli av med vuxna hoppkräftor och karplöss.

                Jag testade Protogen. Det påstås vara en mix av infusorie-mat och vilostadier av infusorier. Nå, tanken var god, men när jag inkuberade en Protogen-pellet i en kopp vatten och tittade på resultatet under ett mikroskop fick jag bara svamp och bakterier, inte en enda infusorie.

                EDIT: Jo, en metod till för att föda upp riktigt små yngel, och en metod jag tänker försöka testa under sommaren, kan hittas här:

                Denna metoden ger både encelliga alger och diverse infusorier, och borde funka för det mesta som tål ojämn temperatur.

                EDIT2: Glöm inte att de flesta yngel faktiskt tar dött foder bara det är tillräckligt finfördelat! Du kan mortla t.ex. pellets och sprinkla över ytan.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 29 maj 2008, 11:28.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Jag vill minnas att åtminstone förr fanns infusoriekulturer att köpa,En liten tub
                  som hette nåt typ "liquirefry" eller nåt sånt.
                  l

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Jag vill minnas att åtminstone förr fanns infusoriekulturer att köpa,En liten tub
                    som hette nåt typ "liquirefry" eller nåt sånt.
                    l
                    Liquirefry funkar OK men är det verkligen en kultur?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Liquirefry funkar OK men är det verkligen en kultur?
                      Nix, det är en uppslamning av ägg-gula och öljäst, plus konserveringsmedel.
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 29 maj 2008, 13:33.

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        Jag vill minnas från nån biologilektion för sådär 28 år sen att vi la torrt hö i
                        vatten och såg toffeldjur i mikroskop. Minns ej om vattnet var kranvatten eller från något vattendrag.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Jag vill minnas från nån biologilektion för sådär 28 år sen att vi la torrt hö i
                          vatten och såg toffeldjur i mikroskop. Minns ej om vattnet var kranvatten eller från något vattendrag.
                          Ja, det är det jag försökt att göra på biologilektioner (jag var lärare) också utifrån beskrivningar som finns, men det funkade inte och jag försökte många gånger. Jag har bara hittat jäst och förstås bakterier. Man måste ympa in med något och då funkar det. Men det där att "de finns i luften" och kommer av sig självt som man så fint skulle bevisa undrar jag. Eller så var ventilationen i skolorna annorlunda när experimentet "uppfanns" och så går det vidare i generation efter generation av skollaborationer.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej Ola .
                            Det var länge sedan som jag använde toffeldjur ( akvarievatten) så jag kan ej svara på hur det ställer sig med antal djur men fisken växte upp i alla fall.Numera så gör jag ingenting med min botten på akvariet till mina apistograma för där finns mycket gott att äta i slammet av döda växter och finfördelat foder.
                            mvh Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Ja, det är det jag försökt att göra på biologilektioner (jag var lärare) också utifrån beskrivningar som finns, men det funkade inte och jag försökte många gånger.
                              Ja, det finns nog inte många viloägg på modernt hö, och mängden viloägg i inomhusluft är nog riktigt låg. Man skall nog ha rätt mycket tur eller få med lite jord för att det skall funka.

                              Men, som sagt, om du skall hålla den lektionen några fler gånger, prova mossa. Ta en näve snustorr grön mossa från en sten, lägg i kranvatten, och två-fyra dagar senare har du gott om småliv i burken - framförallt små ciliater, ganska stora bdelloida rotiferer, och vanligen rätt mycket nematoder och björndjur.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...