Hur gör man bäst rent bakgrunder?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Machnus
    Användare
    • maj 2008
    • 6

    #16
    Ursprungligen postat av LN
    Läste någonstans att några omgångar Easy Carbo tar bort rubbet.

    Easy carbo funkar klockrent, provade de på mina moduler som blivit gröna av alger. Försvann helt! Töm akvariet, pensla på EC, fyll upp igen, sen efter 1-2 veckor kommer den vara som ny igen!

    Kommentar

    • peking
      Användare
      • maj 2005
      • 28

      #17
      Jag har införskaffat mig 2 burkar med bakgrunder. Den ena är en BTN och den andra nån okänd äldre variant. Tänkte få dessa lite uppfräschade och har inhandlat Easy Carbo. Som backup verkar ju klorin funka:

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Jag har anv klorin många ggr på BTN moduler o det funkar kanon för att få dom som nya i färgen. Absolut inga problem med det. ha bara någon pump eller syre pump igån för att få igång reaktionen i vattnet. Det luktar lite illa men låt det stå o verka ett tygn o sedan byter du bara vattnet o skuljer av lite o sedan är det bara och dra igång det igen.
      skulle det finnas liiiite klorin kvar så spelar det ingen roll då det försvinner av sig själv genom avdunstning iom syre tillförseln i vattnet.
      Vanlig klorin på "blå flaska"? Klorin rätt ner i vattnet? Hur mycket klorin per liter vatten? När kan fiskar introduceras efter denna behandling? ...etc

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #18
        Ursprungligen postat av peking
        Jag har införskaffat mig 2 burkar med bakgrunder. Den ena är en BTN och den andra nån okänd äldre variant. Tänkte få dessa lite uppfräschade och har inhandlat Easy Carbo. Som backup verkar ju klorin funka:



        Vanlig klorin på "blå flaska"? Klorin rätt ner i vattnet? Hur mycket klorin per liter vatten? När kan fiskar introduceras efter denna behandling? ...etc
        Jag gjorde ren ett par moduler med billig klorin kopia från ett varuhus, men jag var skeptiskt till att göra det i karet så jag hälld epå en rätt kraftig mix över dem i badkaret. Luktade fan så de fick bara ligga en dag. Sen spolade jag av dem med högtryck. Det gav inget större resultat. Men sen fick de ligga i blöt i badkaret i vanligt vatten ett par dagar till, mest för att jag ville laka ur eventuellt klorin. Efter två dar bytte algerna färg till gult. Så jag drog upp dem ur karet igen och på med högtryck och då lossnade de bättre. Så det är nog modellen.

        1. Lägg i kraftig klorinbad ett dygn i badkar eller annan balja.
        2. Skölj av och låt stå ett par dygn
        3. Gå på med högtryckstvätt
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #19
          Ursprungligen postat av peking
          Jag har införskaffat mig 2 burkar med bakgrunder. Den ena är en BTN och den andra nån okänd äldre variant. Tänkte få dessa lite uppfräschade och har inhandlat Easy Carbo. Som backup verkar ju klorin funka:



          Vanlig klorin på "blå flaska"? Klorin rätt ner i vattnet? Hur mycket klorin per liter vatten? När kan fiskar introduceras efter denna behandling? ...etc
          1dl / 100 liter vatten ca o den blå flaskan ja. Låt stå med cirkulation ett par dar så är alla alger borta. tömm karet o spola igenom sand med slang o sug ur vattnet igen. fyll karet o sedan är det bara o köra på igen med filter och bakterie kultur mm.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • cala413

            #20
            Kan definitivt rekommendera klorin! Har använt det på ett par bakgrunder nu, som nya!

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #21
              Hur bra mår akvariets siliconfogar av klorin i vattnet???

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #22
                Om man torrlägger akvariet i ett dygn så dör alla alger och sedan är det en tidsfråga innan dom försvinner.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                Arbetssätt...