Pumpflöde och friktion i filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    Pumpflöde och friktion i filter

    Hej,

    Är det någon av er som har koll på hur mycket flödet minskar i en pump pga av friktion (motstånd) i filtermatta?

    Jag tänker driva ett filter bakom en bakgrund (BTN) via bottenfilter med en pump. Frågan är vilken kapacitet som krävs, jag misstänker att det verkliga vattenflödet genom pumen minskar pga motståndet i filtret.

    Akvarie 540 l.
    Pump nära vattenytan, dvs ca 55 cm från botten.
    Bottenfiler+grus+filtermatta+50cm(höjd) x 150 cm filtermatta i tärningar.
    Fisk: Diskus

    Tacksam för hjälp,
    mvh
    Magnus D
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Det blir alltför många variabler att betänka för att ens våga försöka sig på en beräkning ....

    Men alla har säkert märkt att pumpen "tröttnar" i takt med att filtermattan på sugsidan kletar igen.
    Vad man kan säga generellt om pumpar är att sugsidan är den känsligare av de två. Om man på ngt. sätt stryper flödet på "insug" så märks det tydligt på trycksidan (utblås). Det påverkar alltså direkt pumpens kapacitet (l/h). Däremot så har pumparna oftast inget problem att trycka vattnet igenom material (trots starkt motstånd/friktion). Slutsatsen för att utnyttja pumpens effekt till fullo blir alltså att försöka ha så friktionsfritt som möjligt på sugsidan och istället sätta filtret på trycksidan (tyvärr medför det andra problem i praktiken)

    Ett praktiskt tips är däremot att kontrollera hur mkt. effekt (W) pumpen drar från nätet vid maxbelastning i förhållande till dess pumpkapacitet (l/h). Desto mer (W) de drar desto mindre känsliga blir de för friktionen på sugsida.. dvs. de begränsar inte vattenflödet så lätt/snabbt som klenare pumpar (trots att filter börjar att sätta igen).

    Det kan skilja otroligt mkt. i effektförbrukning mellan olika tillverkare trots att pumpkapaciteten (l/h) är (ska vara) densamma ... naturligtvis stämmer bägge deras uppgifter (men den ena bara i teorin och i lab.miljö)
    Det finns även andra parametrar som kan förklara vissa skillnader i effektförbrukning, men inte så stora variationer som man ofta ser!

    Så tvärtemot alla "miljönissar" så säger jag (i det här fallet) välj den pump som förbrukar mest energi i förhållande till (l/h)

    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • september 2002
      • 90

      #3
      F.H!
      Tack för snabbt svar.
      Jag förstår att det är jättekneigt att räkna på eftersom det är för många parametrar som påverkar, men har du någon "mellan tummen och pekfingret"-känsla. Hur mycket av flödet "försvinner" 20%, 50%, 80%?

      mvh
      Magnus

      Dane
      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Som jag tidigare påtalade så är variationerna stora från pump till pump och därför går det inte att säga ngt. utan att ha helt fel! En bra pump (oftast mkt. energislukande) påverkas inte nämvärt av friktionen på sugsida (under förutsättningen att det är en någorlunda ren filteryta och man inte har begränsat insugsdiametern, eller har ALLDELES för lång väg att suga), en klen pump däremot försvagas aningen direkt man sätter dit ett filtermaterial och håller sedan inte alls angivelserna (inte ens i närheten) när den ofrånkomliga nedsmutsningen av filtret uppkommer.
        Men som sagt; jag vågar mig inte på några gissningar.
        Däremot så kan du lätt mäta pumpens kapacitet vid olika förutsättningar/omständigheter ...

        Med vänliga hälsningar



        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Gör man ett filterfack där du placerar pumpen bakom filtermattan och skickar ut vattnet genom en slang påverkas pumpkapaciteten endast om mattan blir så smutsig att vattnet inte kan rinna in i facket. Fungerar utmärkt i min burk med en 3800-liters aquaclear. När filtret satt sig ordentligt kan det vara lurigt då pumpen kan gå torrt, men vanligtvis har man väl såpass koll att det inte händer.



          mvh

          Tony Lejvell
          Tony Englund

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Tonys förslag/påstående är korrekt, jag har själv provat konstruktionen med fördelaktigt resultat.

            Citat; "Fungerar utmärkt i min burk med en 3800-liters aquaclear"
            -Det tror jag det! AQUACLEAR 5000 heter modellen och pumpar maximalt 3800 l/h (utan lufttillsättning), Det är en kraftfull och prisvärd pump som klarar ett relativt "kletigt" filter oavsett filterkonstruktion.
            (Den har en relativt hög effektförbrukning (ca 60W))






            F.H.
            /Fredrik

            Kommentar

            • mdan
              Användare
              • september 2002
              • 90

              #7
              Hej igen och tack för svaren,

              Låt mig ge ett förslag på hur jag tänkt göra så kan ni säga vad ni tror om det.

              1. Bakgrunden placeras på bottenfilter som på så sätt skapar en bred "kanal" mellan framsidan och baksidan av bakgrunden.
              2. Jag fyller upp hela volymen bakom bakgrunden med filtermatta skurna i tärningar.
              3. Jag köper två stycken Project pjp 1500 och placerar dessa, en i vardera hörn av bakgrunden.

              Data Project pjp:
              1350 l/h
              Effektförbrukning: 20 Watt

              Tanken är att vattnet ska sugas in genom båttenfiltret upp genom filtertärningarna och ut genom bakgrunden igen.

              Jag ska ha Diskus i karet (540 liter) så jag vill inte ha någon kraftig ström som för t ex Malawi. Max 1000 l/h brukar vara en tumregel.

              Vad tror ni, blir detta en bra lösning.

              mvh
              Magnus





              Dane
              Magnus D
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

              Kommentar

              Arbetssätt...