Akvariestatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    Användare
    • februari 2008
    • 43

    Akvariestatus.

    Såhär ser det nu ut i mitt 350 Liters akvarie med en temp på 26 grader.
    No3 100 mg//
    No2 0 mg//
    GH 4+ d
    KH 5-6 d
    PH 6,8
    Tar gärna emot lite tipps om det är något som är dåligt och vad jag isåfall skall göra.

    MVH Sofia
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
    Såhär ser det nu ut i mitt 350 Liters akvarie med en temp på 26 grader.
    No3 100 mg//
    No2 0 mg//
    GH 4+ d
    KH 5-6 d
    PH 6,8
    Tar gärna emot lite tipps om det är något som är dåligt och vad jag isåfall skall göra.

    MVH Sofia
    Hej! Din nitrat är alldeleles för hög, tror man brukar säga under 50 men gärna 25 eller mindre. Pröva att göra ett nytt nitrat test. Har du mycket alger?

    För hög nitrat kan bero på för lite vattenbyten, för mycket fisk, för mycket matning, för lite växter ( om du har detta ), för lite filter. Växter behöver bla nitrat för att växa så därför kan främst snabbväxande växter vara till hjälp att minska nitraten. Ex är vattenpest, hornsärv, Indisk Hygrophila mm.

    Är det mycket foder som faller till botten vid matning? Samt använder du foder med mycket protein? Detta smutsar ner vattnet. Vad har du för foder?

    Nitrit är noll vilket den ska vara. pH går inte att svara på då jag inte vet vad du har för fiskar.

    Bra om du kan berätta mer om så som fiskbestånd, filter, hur ofta du byter vatten, matning mm.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ser ut att vara ett fin vatten du har där.
      Näringen blir lättillgänglig för växter vid det ph oxå.
      Så köp in lite växter hade ja gjort.

      Kör du med någon näring idag??
      Microgödning är kanon att dutta i då och då.
      PMDD gillar jag, jag kör det torrt direkt ner i akvariet, funkar kanon efter ett litet tags testande. O det är ju det som är kul med hobbyn, alltså att testa lite
      Billigt är det, köpte min senaste laddning här http://www.haack.se/pmdd.htm
      Snabbt o lätt att beställa.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • SofiaBlomberg
        Användare
        • februari 2008
        • 43

        #4
        Ursprungligen postat av patriks155
        Hej! Din nitrat är alldeleles för hög, tror man brukar säga under 50 men gärna 25 eller mindre. Pröva att göra ett nytt nitrat test. Har du mycket alger?

        För hög nitrat kan bero på för lite vattenbyten, för mycket fisk, för mycket matning, för lite växter ( om du har detta ), för lite filter. Växter behöver bla nitrat för att växa så därför kan främst snabbväxande växter vara till hjälp att minska nitraten. Ex är vattenpest, hornsärv, Indisk Hygrophila mm.

        Är det mycket foder som faller till botten vid matning? Samt använder du foder med mycket protein? Detta smutsar ner vattnet. Vad har du för foder?

        Nitrit är noll vilket den ska vara. pH går inte att svara på då jag inte vet vad du har för fiskar.

        Bra om du kan berätta mer om så som fiskbestånd, filter, hur ofta du byter vatten, matning mm.
        Jag har ca 25 st ciklider, prinsessan av burundi ett par golden och ett annat par vet inte riktigt vad dom heter. plus en black ghost en elefantnosfisk och lite botior och 3 ancistrus.
        Jag har en stor eheim pump som strömmar ytan rejält och en luftpump som också bubblar på som attan.
        Jag använder ett foder som grumlar vattnet rejält men jag matar med det var 3:dje dag och så matar jag med frysta mygglarver, flingfoder och aquatic nature kulor,
        Jag har inga alger alls men jag har stoppat i några JBL kulor under dom få växter jag har vilket är en jättevallisneria och en annan som inte har speciellt stora blad och inte är så hög. (om jag bara kunde komma på vad den heter) har köpt en Egeria Densa som kommer hem vilken dag som helst.
        Vatten byter jag ungefär varje helg. ibland blir det kanske 10 dagars mellanrum och då byter jag ca 100 l vatten.

        Sådär hoppas jag fick med allt =)
        Om jag har glömt något så hojta till , det är så skönt att få hjälp.

        Kommentar

        • SofiaBlomberg
          Användare
          • februari 2008
          • 43

          #5
          Så enkelt var det ,det var en anubias jag har =)

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
            Jag använder ett foder som grumlar vattnet rejält men jag matar med det var 3:dje dag och så matar jag med frysta mygglarver, flingfoder och aquatic nature kulor,
            Är jätte dålig på malawi och tanganyika men ditt pH är för lågt, tror man säger minst 7,5 men gärna mer. Vet inte hur kinkiga de är dock så länge vattnet är stabilt.

            Du kanske ska byta foder till något som inte grumlar ner vattnet så mycket. Är det röda mygg tycker jag du ska skippa detta foder direkt då främst Malawi och Tanganyika ciklider kan ta skada av de och få bukvattensot.

            Du har inte provat räkmix, antingen köper man de eller gör själv (vilket är enkelt och billigt! Sök recept på nätet).

            Bra att du köpt hem vattenpest som är snabbväxande! Anubiasen är ingen snabbväxande och är därmed inte bra för att ta upp näring i karet.
            Senast redigerad av tjornpatrik; 13 maj 2008, 17:05.

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              håller med om att pH är i klenaste laget för malawi, tanganyika. ett pH på ca 8 vore fint, det fixar du lätt med lite bikarbonat genom att höja kH -men använder du snabbtest (sticka) så kan du glömma att den visar rätt.

              Med det kH du har borde pH vara något högre tycker jag dessutom... men det beror iofs på vattensammansättningen.

              30 mg bikarbonat per 1 l vatten höjer kH med 1 -sikta på 10 -15 om du vill höja kH och pH
              /Fredrik

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Kom ihåg att göra ett stort vattenbyte innan du börjar blanda i bikarbonat. Om du nu väljer att göra det. Du kan även använda kalksten.

                Vattenpest borde sänka nitraten så du är helt klart på rätt spår där. Problemet kommer med största sannolikhet från din matning.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                Arbetssätt...