Ville ej ha alu-ställning till mitt 1200, alternativ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Ville ej ha alu-ställning till mitt 1200, alternativ?

    Nu är det dags och flytta till nytt hus.
    Mitt 1200 kar som står på alu-ställning vill jag byta till snyggt och stabil ställning/möbelbänk. Kan tänka mig en stål- ställning som jag kan klä själv snyggt sen.
    Men gärna en snygg möbelbänk.
    Var finns och köpa?
    Men kom gärna med förslag till snyggar bänkar som man kan bygga själv/eller köpa, matrial spelar inte så stor roll (utom alu-ställning).
    Kan man kontakta möbelsnickare och klarar en möbelsnickare att bygga en sån stor möbel-bänk som håller?
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    Möbelbänk, självklart...jag skulle snickra ramen och handla köksluckor på Ikea's fyndavdelning...klart!
    Do it yourself...

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Klart det går att göra en i trä, men jag tror det kommer kosta en bra slant. Med tanke på att det är ett så pass stort kar skulle åtminstone jag göra den i alträ och/eller björkplywood.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Med rätt konstruktion kan du bygga hela möbeln i spånskiva. Jag har ett 1200 som står på en möbel där stommen är gjord i spån och klädd med stående panel med en lucka framtill.
        Tony Englund

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Tack för förslagen.
          Är oxå inne på att bygga själv. Men vete tusan om jag vågar bygga till ett så stort kar. Lite händig är jag, men byggt bara saker som typ trädäck, grindar trädgårdsskyl till min trädgård.
          Möbelkar är det jag mest vill ha.
          tog kontakt med en möbelsnickare idag och undrade vad cirka ett sådan projekt hade kostat. Men lite väl mycket 15000 -20000 då i ek, som jag är lite sugen på.
          Men nu i det nya huset har jag blivit lovad en odlingsställning av sambon, så jag vågar inte fråga om detta oxå.
          Vad tror ni lite om denna nödlösning. Benställning av stål och klä den snyggt med något träslag.

          Tony har du någon bild på ditt 1200 med möblen?

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Du har inte funderat på lecablock och svart tåligt tyg. Gör ett regelverk och lägg på en köksskiva eller likanande. Billigt och stabilt för under 1000:-.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Ursprungligen postat av patriks155
              Du har inte funderat på lecablock och svart tåligt tyg. Gör ett regelverk och lägg på en köksskiva eller likanande. Billigt och stabilt för under 1000:-.
              Lite tankar har jag oxå haft åt det hållet.
              Men jag vill gärna ha ytterfiltren under karet och jag är mycket inne på ha det i träd matrial.
              Men det blir stabilt av lecablock har jag förstått och man kan klä in det med ram av trä?

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #8
                Har någon bilder på kar med lecablock som ställning, så bifoga gärna hur det ser ut!

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av discusred
                  Lite tankar har jag oxå haft åt det hållet.
                  Men jag vill gärna ha ytterfiltren under karet och jag är mycket inne på ha det i träd matrial.
                  Men det blir stabilt av lecablock har jag förstått och man kan klä in det med ram av trä?
                  Inga problem med ytterfilter under karen. Under mitt 1200 (260*75*60) hade jag 2 FX5.or och en trappstege mm och fortfarande ganska bra med plats. Dessutom är det smidigt att bara lyfta på tyget när man ska ha fram sakerna under eller ta ut pumparna. Att bygga ett ramverk runt leckan och klä in i trä är säkert inte några problem alls.

                  2 bilder på ställningen med tyget nedtaget samt en dålig bild med tyg (så du förstår vad jag menar)

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriks155
                    Inga problem med ytterfilter under karen. Under mitt 1200 (260*75*60) hade jag 2 FX5.or och en trappstege mm och fortfarande ganska bra med plats. Dessutom är det smidigt att bara lyfta på tyget när man ska ha fram sakerna under eller ta ut pumparna. Att bygga ett ramverk runt leckan och klä in i trä är säkert inte några problem alls.

                    2 bilder på ställningen med tyget nedtaget samt en dålig bild med tyg (så du förstår vad jag menar)
                    Kanon bilder Patrik! Precis så jag ville se bilderna.
                    Har aldrig sett något kar med lecablock, därför ingen erfarenhet.
                    Frågor
                    1 Vad jag förstår så har du två lecablock på varje ben så att säga. Är dom limmade ihop eller?
                    2 Dom ser smala ut lecablocken, inget risk för svajning? (bilden kanske kjuger?)
                    3 Sågar man själv till leckablocken så dom blir lika bredda som karet?

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Men varför kan du inte använda Aluminiumstativet du har och köpa lite snygga luckor
                      och om stativet är ett par cm för stort dra isär det o kapa
                      förstår inte varför grunden ska ändras
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 830

                        #12
                        Ursprungligen postat av discusred
                        Kanon bilder Patrik! Precis så jag ville se bilderna.
                        Har aldrig sett något kar med lecablock, därför ingen erfarenhet.
                        Frågor
                        1 Vad jag förstår så har du två lecablock på varje ben så att säga. Är dom limmade ihop eller?
                        2 Dom ser smala ut lecablocken, inget risk för svajning? (bilden kanske kjuger?)
                        3 Sågar man själv till leckablocken så dom blir lika bredda som karet?
                        1. Nä det är fyra på varje ben. De två understa ligger ner och de 2 översta står på varandra. Det är bara jag som putsade och målade blocken ( fuskade rejält som ni ser, sen gick en del puts sönder under flytten). Blocken lägger du bara på varandra. Tror varje leca kostar 20 kr och djupet är 60 cm. Blocken som jag använder är ca 60*20*15. Dessutom sprider du ut bottentrycket ordentligt till skillnad från om du har alu ställning.

                        2. Provade nyss för skojs skull att trycka till akvariumet ordentligt med hela kroppen och vad jag kan se rubbas inte karet en endaste millimeter trots att det är helt tomt. Finns ingen chans att du kan få svaj på de där karet fyllt hur du än bär dig åt.

                        3. Om du vill såga lecablock är det inga problem, ta bara en handsåg som du inte tycker om och såga.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 13 maj 2008, 20:27.

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Men varför kan du inte använda Aluminiumstativet du har och köpa lite snygga luckor
                          och om stativet är ett par cm för stort dra isär det o kapa
                          förstår inte varför grunden ska ändras
                          Nu står karet i L-format vardags rum och väggar intill varje sida av karet. I det nya huset kommer det stå helt öppet, förutom bakom karet.
                          Nu till rädslan om alu ställing. Min dotter på ett och halft år ställde sig på fötöljen framför karet och och luta sig i full kraft, det gunga kan jag säga rejällt! Nu är min dotter väldigt glad för fiskarna, så det kan hända igen. Och en väldigt stor hund är intåggande i familjen. Tänk när en stor hund ställer sig upp med framtassarna emot karet. Ush hemska mardrömmar!!!

                          Och jag tycker att när man kör med algmagnetskrapan i karet så börjar det svaja i karet.

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 830

                            #14
                            Ursprungligen postat av discusred
                            Och jag tycker att när man kör med algmagnetskrapan i karet så börjar det svaja i karet.
                            Har haft exakt samma erfarenheter av alu stativ varför jag slutade.

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 851

                              #15
                              Ursprungligen postat av patriks155
                              1. Nä det är fyra på varje ben. De två understa ligger ner och de 2 översta står på varandra. Det är bara jag som putsade och målade blocken ( fuskade rejält som ni ser, sen gick en del puts sönder under flytten). Blocken lägger du bara på varandra. Tror varje leca kostar 20 kr och djupet är 60 cm. Blocken som jag använder är ca 60*20*15. Dessutom sprider du ut bottentrycket ordentligt till skillnad från om du har alu ställning.

                              2. Provade nyss för skojs skull att trycka till akvariumet ordentligt med hela kroppen och vad jag kan se rubbas inte karet en endaste millimeter trots att det är helt tomt. Finns ingen chans att du kan få svaj på de där karet fyllt hur du än bär dig åt.

                              3. Om du vill såga lecablock är det inga problem, ta bara en handsåg som du inte tycker om och såga.
                              Mycket goda nyheter!!!!
                              Detta kan mycket väl bli så här jag bygger, men med en ram av trä, som jag bygger in luckor på
                              Detta låter som perfekt Patrik!
                              MvH Oxå Patrik

                              Men fortsätt gärna med förslag om möbelställning, om det är fler som har förslag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...