Smarta fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • maj 2024

    Smarta fiskar



    Vad tror ni är detta sant?

    Själv har jag en fisk som jag skulle vilja säga är betydligt smartare än mina andra fiskar och det är min Paratilapia polleni "large spot". Exempelvis brukar han ta en stor bit räkmix simma iväg med den. Sedan lägga den i ett hörn och vänta ett tag tills den tinat lite och sedan äta upp den hel. Under tiden försvarar han naturligtvis matbiten flitigt.
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    ha...varför dom inte visar video istället...

    Jag kan fota min golden-hane under en rot, säga att han kan lyfta den och att han är världens starkaste fisk för sin storlek...

    Brist på nyheter....har dom inget annat att skriva om, det händer så mycket i världen....

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Det är inget konstigt att fisken lär sig dessa "tricks". Det kallas för anpassning och hade fiskarna inte haft den förmågan hade de varit bortsorterade av de evolutionära krafterna för länge sedan.

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Det är inget konstigt att fisken lär sig dessa "tricks". Det kallas för anpassning och hade fiskarna inte haft den förmågan hade de varit bortsorterade av de evolutionära krafterna för länge sedan.
        Intressant inlägg.

        Det finns ciklider, bl.a. mina Dempsey som tar pellets och
        medvetet mal sönder dem och står ovanför yngelsvärmen
        och sen sprider maten till ynglen!

        ja,ja naturen är fantastisk.De är inte dumma de här firrarna.

        Håkan

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Överlag tycker jag att SA- och CA ciklider är mer av "personligheter" och "smartare" än ex Malawi o dyl. Vissa arter blir man riktigt "tjenis" med, de känner uppenbart igen sin skötare osv.
          /Fredrik

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            När det finns kopplingar till mat så funkar inlärning oftast rätt snabbt, enligt min mening. Ta t ex en bäcköring som man missat - den hugger inte på mask igen förräns om ca ett år (i allafall inte i den bäcken jag kände som min egen ficka när jag växte upp). Jag tror också de flesta kan skriva under på att ens firrar känner igen skötarens steg/rörelser och att fisken mycket väl vet när det är matdags samt var maten kommer att presenteras. De intelligentaste firrarna jag har är mina Channa. Första leken så släppte hannen ut ynglen i hörnan där breddavloppet är, och en stor del av kullen försvann. Andra leken släppte han ynglen i motsatta hörnet och såg till att inga yngel kom mot breddavloppet. Hittade inte ett enda i sumpen den gången.

            Sedan får vi väl också skilja på instinkt (t ex det med att mala sönder pellets ovanför ynglen, det gör många firrar "av sig själva") och intelligens, där det handlar om att anpassa instinkten till en situation djuret inte har varit i förut.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Mina Discus har ett lite socialt beteende.
              Dom kommer direkt fram till framrutan om man närmar sig, inte uppe vid ytan utan för att trängas om att kika och "snacka lite".

              Till saken hör att dom har aldrig blivit matade när någon stått framför akvariet.
              Detta eftersom akvariet är inbyggt i väggen o enda sättet att komma åt baljan är att öppna klädkammardörren bak. När jag gör det då rusar dom till mathålet bak på akvariet.

              Alltså deras beteende med att samlas vid framrutan när man är nära är inte direkt kopplat till mating.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Hagge
                Överlag tycker jag att SA- och CA ciklider är mer av "personligheter" och "smartare" än ex Malawi o dyl. Vissa arter blir man riktigt "tjenis" med, de känner uppenbart igen sin skötare osv.
                Har haft främst CA som varit mer som hundar än fiskar även om det låter konsigt. Just när det gäller mat har jag också den erfarenheten att det går fort att lära dom beteenden så som matplats. Har ex en Splendida nu som står längst till vänster nu i karet och väntar på sin tur medan resten av invånarna får äta först till höger.

                Min förra stora Synspilum hane var otrolig, så fort de var slagsmål i akvariumet simmade han dit på några sekunder och ställde sig mitt emellan parterna tills de lugnade ner sig. Likaså när jag var nere och skulle flytta sand med handen för att ex placera någon sten kunde han ställa sig bredvid och gräva i hålan. http://www.youtube.com/watch?v=CJ19Y8nDgLg En gammal film där detta hände framför kameran där han går emellan en Jaguar och Maculicauda.

                Hade en guldsöm för något år sedan som var riktigt kul, jädrar va sur han blev när någon kom in i rummet förrutom när pappa kom in då stack han och gömde sig och kom och inte fram förrän långt senare. När jag kom in brydde han sig inte alls. För att inte tala om när någon gick fram och muckade med honom, jädrar va de smällde i akvarieglasen.

                Kommentar

                Arbetssätt...