Akvariet läcker!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Akvariet läcker!!!

    Hej,

    Mitt ena akvarie har börjat läcka. (Yngel kar)

    vart ska jag göra av ynglena?
    Är det någon som vet vad det kan kosta att laga ett akvarie som framrutan är ca 75*35 cm? vet inte tjockleken.

    Men vart ska jag lägga ynglen under tiden?
    Usch att detta skulle hända... men det får man väl räkna med att det händer tillsisst...

    HJÄLP!

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Tråkigt..
    Nej ra men Lägg dom i stora plast hinkar eller plast hinkar som e fyrkantiga vet inte vad dom heter...Det gjorde jag å hade pump å doppvärmare där i och det gick bra
    En tub silicon kostar typ 70-100 spänn...

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej igen=)

      Tycker du jag ska ge mig på det?
      Vad blir prisskillnaden tror du om jag lämnar in hela akvariet istället?
      Är det klyddigt, har läst om det ett antal gånger men då har jag ju inte vatt i den hära sittsen=(

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Vet inte vart du lämnar in det men får du det billigare if du lämnar in det så är nog kanske det bättre...Och om det bara läcker lite så kan du väll fråga nån granne eller nått om lite silikon för det går juh inte åt mkt..När jag silikona om hela 260 och 150 liters akvariena så gick det åt 1tub..

        Hur som hälst lycka till och hoppas att du lagar det snart =D

        /HeNke Óò

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Jag har en spricka i en sido ruta på mitt 122 liters akvarium. Som tur är så var det tomt när olyckan inträffade (eftersom jag har bytt sand och ska skaffa nya fiskar) och olyckan var att min pojkvän råkade slå en hantel på hörnet på avariet.
          Men hur som hellst så har jag pratat med olika glasmästare och den billigaste skulle ta ca 300:- för att byta en 6mm tjock ruta på 39*38 cm. Den dyraste skulle ta ca 500:-.
          Mvh Maria

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Stackars hantel...

            mvh
            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • Ps.Daniel

              #7
              Hej!

              Det enda problemet när man köper silicon är att jag har bara lagat yngelkar, och du går knappt 1/4 av allt silicon åt men det är svårt att bevara det färskt...

              MvH Daniel

              MvH Daniel

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                Det finns silikon hos glasmästare som kostar 50-60:- / tuben, det är inte riktigt lika bra som ex. perrenator, men duger gott att limma ett yngelkar med! Är det bara omlimning (fogen läcker) det är fråga om så är det mkt. enkelt, skär rent på insidan (där det läcker) med ex. ett rakblad och låt den gamla fogspalten sitta kvar, gör rent med aceton el. dyl. och "kleta dit en ny sträng silikon på insidan. Vill man vara riktigt seriös så bör man väl ta bort hela rutan och skära rent innan man limmar om, men det skulle jag inte ha gjort i ditt fall.

                Lycka till!

                (ps. det är antagligen 6mm glas (kan även vara 4) ds.)



                F.H.
                /Fredrik

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Ett tips om hur man snabbt fixar fram ett tillfälligt akvarium är att köpa en rektangulär förvaringsbox i transparent plast. Jag har använt de backar som Hammarplast tillverkar och de har mycket smarta lock med låsning. De ärdessutom tillverkade i livsmedelssäker plast, så de är ofarliga för fisken.
                  En 31-liters back med lock kostar 95:- på www.clasohlson.se. En 73-litersback kostar under tvåhundra (Jag såg dem för extrapris på Jysk för 138 kronor för någon vecka sedan.)

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hej,

                    Tack så mycket för alla snabba svaren!

                    Jag letade nere i källaren och hittade en stor förvaringslåda i plast som säkert rymmer 100L så det ska nog gå bra=)

                    Mvh Ola

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...