Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Medicinerar du de som du håvar upp eller är de redan passerade till "andra sidan"?
    Dom har färdats till andra sidan

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Så då har ja håvat upp två döendetroffar till.
    Ingen somhelst uppsvullna bukar. Nu är det inga kvar som står o vaggar.
    Har runt 20 kvar kanske o någon till som står o trycker.

    Kanske vänder eländet snart.
    Medicinerar du de som du håvar upp eller är de redan passerade till "andra sidan"?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Så då har ja håvat upp två döendetroffar till.
    Ingen somhelst uppsvullna bukar. Nu är det inga kvar som står o vaggar.
    Har runt 20 kvar kanske o någon till som står o trycker.

    Kanske vänder eländet snart.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Tack för ert stöd.


    Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.


    Hittade en rätt bra beskrivning på Växjös kommande vattenförsörjning.
    Intressant, det blir ju säkert en förbättring, men vi får lite extra tillsatser trots allt. Alvesta får det bästa igen

    Lämna en kommentar:


  • ozric
    svarade
    Tjena Larry!

    Hade jag varit du hade jag nog medicinerat men hade undvikit Fifurpirinol (till en början). Jag hade testat om det hjälpt med enbart salt + Metronidazole. Då kan du ha filtrena kvar i baljan och "systemet" sätts inte ur spel som med Nifur-preparat.

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    Självklart ska man vara restriktiv med medicinering men varför skulle problemen efter medicinering bli större än efter uppstart????? Självklart får man starta om allt från början och göra rent filter om man använder nifurpirinol men kan man rädda fisk för 10-20 000 kr så skulle inte jag tveka.

    Som det framgår av tråden så finns det bra förpackningar för dammbruk. Min burk är ju på 2100 liter och som tur är har jag inte fått sånna här problem sedan upptarten 2004. Men jag har ju inte afrikaner heller. Dom gångerna jag haft sjukdom så har jag fångat upp fisken och medicinerat i separat kar amt saltat hårt i stora burken .

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack för ert stöd.


    Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.


    Hittade en rätt bra beskrivning på Växjös kommande vattenförsörjning.

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    att medicinera i detta kar skulle nog göra att du är efterförljd med problem resten av året...så försök att undvik detta och anv endast som en sissta utväg. avlägsna filter om du skall medicinera så att du har fungerande filter att köra på med efter medicinering men som sagt försök att undvik detta.
    skulle du medicinera karet så skulle jag köra på Flagyl(Metronidazol) ihop med fura pond som har det aktiva ämnet (nifurpirinol ) dessa 2 ihop är näst intill idiot säkra för att få bort buken.
    Men buken kommer ofta av en anledning och detta har jag beskrivet alla redan i ett tidigare inlägg.
    Lycka till än en gång Larry.
    mvh Andreas

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Ja bytte runt 25% släckt, akvariet o saltat 1kg Axalsalt

    I Växjö är det sämst vatten just på sommaren för att Växjöborna använder mycket mera just då o vattenverket är från femtitalet o har tjänat ut.

    Ett 2-300 miljoners projekt är klart i augusti som kommer att leverera ett helt annat kranvatten.
    Håller tummarna för att detta gör susen.
    Nytt vattenverk till hösten låter som ljuv musik när ni har det så djävligt idag.
    Utan ett vettigt vatten står vi oss slätt oavsett inriktning på biotop.

    Mvh Anders

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Fångst tips i stort kar

    När man har ett stort kar kan det var lämpligt att dela av karet tillfälligt med en plexiglasskiva på djupet så att fiskarna inte får för stort simutrymme.

    Jag brukar göra så isamband med vattenbyte ibland när jag ska fånga tuggande troffehonor i mitt 600L. Det underlättar faktist en heldel att jaga fisk i ca 200L mot 600L.

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • Matz Karlsén
    svarade
    Tråkigt att höra om troffarna! Annars måste jag säga att ditt kar är det häftigaste jag har sett på det här forumet. Har du prövat med aquamor mot bukvattensot. Jag har en laddning hemma liggande för 3500liter vatten om du är intresserad?

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Troffetips

    Tråkigt bakslag du har råkat ut för Larry

    Jag skulle rek dig att kika på denna tråd www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57460 innan du lägger dig.

    Du hittar säkert en hel del matnyttigt från mina egna erfarenheter med magproblem på troffar.

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Jag skulle försöka få ur de som du ser är sjuka till varje pris. När du sen fått bort dessa så skulle jag helt enkelt släcka karet och täcka för hela karet med en mörk filt så det blir totalt mörker för fiskarna.
    Då kommer de bara stå still och sova och de som är stressade kommer då få vila och kan klara av att bekämpa de eventuella problem som finns med sitt egna imunförsvar. Ha det så i minst 2 dar och sen är det bara och hoppas att detta räcker.
    Lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja bytte runt 25% släckt, akvariet o saltat 1kg Axalsalt

    I Växjö är det sämst vatten just på sommaren för att Växjöborna använder mycket mera just då o vattenverket är från femtitalet o har tjänat ut.

    Ett 2-300 miljoners projekt är klart i augusti som kommer att leverera ett helt annat kranvatten.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Låter riskabelt att byta vatten nu med tanke på årstiden och vårt ökända Växjövatten. Du vet ju bättre än jag om detta, men av det jag lärt mig av dig så skulle jag inte våga mig på det utan att köra osmos eller i alla fall kolfiter. Men det tog mig en vecka i 600 liter så jag förstår om du inte orkar det.
    Hej!
    I Gbg har vi det bästa vattnet på sommaren förutsatt att det inte regnar för mycket. Alla gröna växter tar upp enormt med näringsämnen som finns runt och i de sjöar (Delsjöarna) som är grunden till Gbg vattnet i södra och västra stan. Hur funkar det i Växjö? / Anders

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...