Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Olorin
    svarade
    Varför skulle du mörka att det är problem i karet? Då kan ju ingen ge några vettiga råd. Finns väl ingen prestige i akvarievård? Man gör sitt bästa och som någon sa så finns det ju minst 1500 saker i vatten som elefantfisken reagerar på så det är orimligt att inte ens den bäste skulle ha oflyt att råka ut för något elände med alla de parametrarna att spela med.

    Du har faktiskt själv sagt så här "Ibland händer grejjer som man bara inte kan förstå, men det är också lite av poängen."

    Vi håller alla tummarna för att det vänder i ditt drömkar.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

    Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

    Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

    En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
    Känn inte så Larry. Vi har alla varit inne i perioder där saker gått oss emot utan att man förstår varför och det är ypperligt att det finns personer som du som kör med öppna kort och talar om. Alla kan ta lärdom av det här och kanske räddar det en del fisk i framtiden..både för dig, mig och andra här på forumet.

    Bra inställning att försöka se det som en nystart och att lämna dåligheterna bakom dig! Som sagt..lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

    Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

    Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

    En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Funkar min mobil? Fan vet... hade definitivt hjälpt till med håvningen om du fått tag på mig. Ok, nu är tärningen kastad. Hoppas att allt går bra trots alla farhågor.

    Annars kanske du får hoppas på nödplan B att några hinner yngla av sig innan hela beståndet gått i putten.

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

    Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

    nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
    Vill inte vara negativ, men varför riskera 50 sandlekare och hästnosar för 10 troffars skull? Troffarna kommer, även om de överlever sjukdomen (som kanske bara är stressrelaterad), inte att trivas bättre i det stora karet efter medicineringen.
    Bara en efterklok tanke såhär i efterhand!

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.
    det där känner jag igen, svårt att få allt att funka både estetiskt och funktionellt

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

    Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

    nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
    Ok. Tråkigt att det blir såhär Larry, men vi är många som håller tummarna för dig och dina fiskar nu. Vi får hoppas att det blir ett lyckosamt resultat. Medicinerar du med Flagyl?

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

    Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

    nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.
    Absolut det kommer att fixa sig med lite medicin, vad blev det för någon medicin?

    Och lycka till!

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jag har försökt nu i en timme att fånga in troffarna med plexiskivor tre håvar o rubbet. Inte en enda har ja ens varit i närhetan av att fånga. Ja byggde karet så att fisken ska kunna gömma sig hur lätt som helst.

    Därför har ja tvärt emot allas inrådan nu medicinerat hela konkarongen

    nu ska det fåvara nersläckt i några dar till sen sen sen sen kommer det att fixa sig.

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    tack för tipsen

    Nu kommer vi till en snabbomröstning.

    Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

    Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


    Ska ja börja medicinera????
    Ta bort troffarna och avvakta med medicinering i karet!

    Hälsningar

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Jag skulle inte medicinera i karet, synd att riskera alla sandlekare och hästnosar.

    Lämna en kommentar:


  • Matz Karlsén
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    tack för tipsen

    Nu kommer vi till en snabbomröstning.

    Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

    Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


    Ska ja börja medicinera????
    Hur mår de troffar som är kvar?

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Jag är ju helt novis på Tanganyika, men rent logiskt efter allt jag har läst och det lilla jag upplevt så har jag ända sedan börjat röstat för att försöka fiska upp firrarna till en annan balja eftersom de andra har det så gött i karet. Men du har ju sagt att det är omöjligt och är det omöjligt så är det.


    Fast ibland är det omöjligt bara lite svårt...
    Jag lyckades fiska upp en firre ur 600 liter fullt med rötter och växter så ibland kan man mer än man tror

    Jag tror nog vi skulle kunna fånga dem genom att mata upp dem till ett hörn som är ganska fritt från moduler och sten. Köra ner en plexiglas-skiva så nära dem som möjligt och dela in karet och sen försöka fånga dem. Slå en signal om du vill göra ett försök, jag håller ändå bara på och lägger gatsten

    Håller tummarna hur du än gör.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Mitt svar är nej.

    Jag tycker att du ska -om möjligt- skingra troffarna till eget kar och medicinera dom där separat.

    Personligen hade jag gjort så samt att gjort mer frekventa vattenbyten i det stora karet för att förvissa mig om att de övriga 50 har ultimata förhållanden. Troligen verkar problemet vara avskilt till troffarna men man kan aldrig vara säker. De andra arterna kan vara mer motståndsstarka men om det fortgår så kan det ta tag i dom också.

    Har du ingen större balja eller ett fritt akvarium att plocka ned troffarna för att medicinera dom och hålla dom borta från de övriga temporärt?

    P.s. Om du har liknande problem som Göran Å hade så råder jag dig att snarast möjligt införskaffa en filteranordning. Kan vara skillnad mellan att kunna njuta av sin hobby eller att få återkommande problem som man inte kan förklara...jag funderar starkt på att skaffa det till min lägenhet då det periodvis kommer sämre vatten.
    Senast redigerad av StefanL; 14 juli 2008, 13:43.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    tack för tipsen

    Nu kommer vi till en snabbomröstning.

    Det finns 10 troffar kvar men även 50 sandlekare och hästnosar i karet som mår prima.

    Är det värt att riskera obalansen och därmed de 50 oberörda fiskarna??


    Ska ja börja medicinera????

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...