Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus m
    Användare
    • december 2008
    • 303

    Hej LN

    Mitt kar är nästan lika stort som ditt 280*100*65 cm jag använder fjärilshåvar när jag fångar fisk går bra fånga en hona igår trots alla modulskarvar.
    Petrochromis biten!

    Kommentar

    • endymion

      Ursprungligen postat av LN

      Albins första kommentar var att det var inte mycke fisk du har i där.
      O det är lite det ja vill komma åt, för att det är runt 300 fisk i men det ser inte överlastat ut.
      Var inte min första kommentar:
      -Ja det är ju jäkligt långt

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Ursprungligen postat av Magnus m
        Hej LN

        Mitt kar är nästan lika stort som ditt 280*100*65 cm jag använder fjärilshåvar när jag fångar fisk går bra fånga en hona igår trots alla modulskarvar.
        Jo ja har testat me det mesta men bakom 5-6 moduler kan 100% av all fisk simma in o då står ja där som ett fån me min "nya" håv.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Ursprungligen postat av endymion
          Var inte min första kommentar:
          -Ja det är ju jäkligt långt
          Hahahaha ju det kanske det var
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Ja svarade dig på sidan 57 Mattias777, jag tycker förövrigt att sidorna är alldeles för korta här på forumet. På t.e.x Zoopet får många fler inlägg plats på varje trådsida.

            Är det krångligt att ändra Albin??
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • endymion

              För de som inte har sett karet kan jag säga att man fattar inte hur långt karet är förens man sett det live. 4 meter akvarium är långt... väldigt långt, djupet förstår man inte förens man ställer sig precis framför och inser att det är nästan lika djupt som ett 222 är långt.

              Kommentar

              • endymion

                Ursprungligen postat av LN

                Är det krångligt att ändra Albin??
                Tror inte det är särskilt krångligt, det är säkert bara att ändra en siffra.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  Ursprungligen postat av LN
                  Tack Mattias
                  Jo ja är helt insnöad på tanganyika i stora baljan. Det beror på flera saker.
                  En sak är att det är omöjligt att fånga fisk i akvariet. Men samtidigt är det charmen med karet. Att det gäller att vara noga vad ja stoppar i för att det går inte att ångra sig.
                  Sen råder det en viss utslagning, d.v.s är arten för vek så överlever den inte.
                  Jag har tre arter som dött ut, o ja kämpar för att få till en fungerande grupp troffar i karet. Det är himla knepigt och därför en riktig utmaning som ja gillar
                  Sen gillar jag Tanganyika av andra anledningar o det är att det finns så många nischer som fisken kan etablera sig i. Det gör att vid första anblicken ser det ut att vara lite fisk i akvariet, men ger man sig lite tid så hittar man mycke fisk inunderbakom liksom.

                  Albins första kommentar var att det var inte mycke fisk du har i där.
                  O det är lite det ja vill komma åt, för att det är runt 300 fisk i men det ser inte överlastat ut.

                  Ja, då önskar jag dig all lycka med dina troffar i detta kar, skulle ju vara kul om dom fick kullar som växte upp i burken. Vad är problemet? Slår dom ihjäl varandra? Har du haft Kilesa i någongång. Min favorit bland Tanyaika.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Jepp två slår ihjäl allt ja stoppar i. O ja fattar inte varför.
                    Det finns massor av gömställe men småtroffarna blir hängande precis i framrutan mitt i karet. Där smäller de två stora systematiskt på de små. Men ja ska testa att släppa i lite mindre yngel istället, så där 2cm stora. Då borde dom vara så små att de stora borde skita i dom.

                    Men det gäller att få fram 2cmare oxå o än så länge leker inte mina 13 honor/5 hannar Chaitika som går i ett annat kar.

                    Ja har tre sorters sandlekare i just nu o ja tror att Kilesan är för vek. Men det verkar som om Tedde kan få fram Kilesa så att ja kanske testar den en da
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • maj 2006
                      • 1816

                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja svarade dig på sidan 57 Mattias777, jag tycker förövrigt att sidorna är alldeles för korta här på forumet. På t.e.x Zoopet får många fler inlägg plats på varje trådsida.

                      Är det krångligt att ändra Albin??
                      Du kan välja själv hur många inlägg/sida du vill ha på redigera alternativ.

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • december 2005
                        • 418

                        Ursprungligen postat av LN
                        Jo det vore en drömfirre, men vad ja läst om dom så måste man ha täta täckglas. O me mina MH-lyse så funkar det inte.
                        Hm, jag har en MH-belysning över ett av mina akvarium som är tänd oregelbundet på kvällstid, med täckglas över hela burken. Är det olämpligt på något sätt? Har jag missat något här kanske?

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          täckglaset tar en del ljus som studsar ut, alltså det stänker ut ljus runtom glaset istället för neråt till vattnet, ja tycker redan att metallhalogen sprider för mycket ljus så då är det onödigt med ännu mer, du kan även få problem med hög värme
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            Ursprungligen postat av specmats
                            täckglaset tar en del ljus som studsar ut, alltså det stänker ut ljus runtom glaset istället för neråt till vattnet, ja tycker redan att metallhalogen sprider för mycket ljus så då är det onödigt med ännu mer, du kan även få problem med hög värme
                            Ja, ljusspridningen är ett stort problem som jag inte riktigt har löst än (ligger en ram av MDF i källaren som jag aldrig slutför...). Ang. värmen tror jag inte blir något problem hos mig eftersom lampan inte är tänd så länge i taget.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Man blir aldrig klok på det här.

                              Kom hem i eftermiddag o fann en stor julle "regani" stendö. Fattade inte vad som pågick, tills nu. Men det smäller då o då i karet o nu är det fullt krig mellan jullar det verka som om två-fyra fiskar på en given signal har bestämt sig för att jaga ihjäl dom andra 20.
                              Två stycken har haft lipplock på varandra i minst fem minuter nu.

                              Ja har haft mycke lek i karet på alla arter. Kan det vara så att hormoner/leksignaler driver fram ett kollektivt dominansbeteende hos Jullarna?????????????

                              Vad ska ja göra?? Har provat att mata regält men dom skiter i det o bara bankar på o jagar runt.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Ursprungligen postat av LN
                                Kan det vara så att hormoner/leksignaler driver fram ett kollektivt dominansbeteende hos Jullarna?????????????
                                Det tror jag absolut.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...