Äter men magrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Äter men magrar?

    Tänkte höra om nån har nån idé om vad detta kan vara:

    Jag köpte en väldigt mager borelli-hane. No problem, tänkte jag, efter några veckor med hård matning är han återställd.
    Men så blev det inte. Han är pigg, äter som en häst, är alltid hungrig, men han går inte upp i vikt. Han är tunn som ett papper och har nästan helt förbränt sina muskler. Enda andra symptomet på honom är att han har väldigt svaga färger.

    Han har inte stor mage, så jag tror inte han har mask.

    Har ni sett nåt sånt här, och har några tips på behandling?

    Jag kommer att testa en octozin + aqua-furan kur, vilket borde ta hand om de flesta bakterie och protozo-infektioner.
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    låter som binnikemask
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Tänkte höra om nån har nån idé om vad detta kan vara:

      Jag köpte en väldigt mager borelli-hane. No problem, tänkte jag, efter några veckor med hård matning är han återställd.
      Men så blev det inte. Han är pigg, äter som en häst, är alltid hungrig, men han går inte upp i vikt. Han är tunn som ett papper och har nästan helt förbränt sina muskler. Enda andra symptomet på honom är att han har väldigt svaga färger.

      Han har inte stor mage, så jag tror inte han har mask.

      Har ni sett nåt sånt här, och har några tips på behandling?

      Jag kommer att testa en octozin + aqua-furan kur, vilket borde ta hand om de flesta bakterie och protozo-infektioner.
      Du kanske ger sådan mat som det går åt mer energi till att förbränna än vad den ger tillbaka.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av Byttorp
        låter som binnikemask
        Nej, hans mage är inte uppsvälld. Kan vara amöbor/protozoer kanske, men bandmask tror jag inte på.

        Ursprungligen postat av Lundensis
        Du kanske ger sådan mat som det går åt mer energi till att förbränna än vad den ger tillbaka.
        I början körde jag med räkmix, men när han inte gick upp i vikt bytte jag till Aquatic Nature Fishfood Excel, det mest protein & fettrika foder jag har. Ingen förbättring. Det är som om han inte kan ta upp näringen.

        Nå, det blir ett par dagar på octozin & aquafuran för honom, får vi se om han blir bättre.

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          det kanske bara är ett väldigt dåligt framodlat exemplar?
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av KuRtaN
            det kanske bara är ett väldigt dåligt framodlat exemplar?
            Ja, det är helt tänkbart att det är genetiska problem. Fast det kan jag ju inte göra nånting åt.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Nej, hans mage är inte uppsvälld. Kan vara amöbor/protozoer kanske, men bandmask tror jag inte på.


              I början körde jag med räkmix, men när han inte gick upp i vikt bytte jag till Aquatic Nature Fishfood Excel, det mest protein & fettrika foder jag har. Ingen förbättring. Det är som om han inte kan ta upp näringen.

              Nå, det blir ett par dagar på octozin & aquafuran för honom, får vi se om han blir bättre.
              Hade en JD-hane som också åt räkmix i mängder, men det verkade som om den inte fick ner något i magen och den magrade av. Tillslut lät jag den svälta ända tills den åt pellets och laxfoder, men det tog tid. Tror att den hade något tjall med magen. Honan hade något liknande en kortare period.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Fick liknande symptom på guppy och en del barber för ett tag sedan. Misstänkte flagellater och medicinerade mot det, plus lite annat. Hjälpte inte ett jota, slutade med avlivning och fullständig rengöring av karet. Hittar du något som hjälper så tipsa gärna om det, jag är inte helt säker på att jag är av med skitet.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Har haft samma bekymmer med borelli men nu verkar det rättat till sig utan åtgärd.Det är alltid hannar(inköpta på olika ställen) som det varit fel på,förlorat 5 st. men inga av andra könet.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...