Räkmix recept...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #16
    gör om samma prov med en nästan övermogen rumstemererad banan så får du nog ett annat resultat... min räkmix grumlar inte ett dugg...

    Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      "Kilova": Det var precis det jag gjorde! Min tanke är att kanske banan uppträder olika vid rumstemp än vid fryst. Jag tog en bit av en banan som var näst intill övermogen och mosade den tills en kletig smet bildades...efter det så hällde jag upp ett glas vatten...och släppte i en bit av banansmeten...efter kort stund vittrade banansmeten och vattnet blev rejält grumligt.

      "HeNkEdeh": Jag vill inte ge för mycket andel av fisk i min räkmix då det inte tillhör mina fiskars naturliga föda (stora mängder proteinkött). Jag har testat fisk som bindemedel och det funkar, men jag oroas av att mina fiskar inte får rätt balans i fodret.

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #18
        Man behöver juh inte ge för stor andel heller??
        1 eller 2 paket till en stor sats brukar jag ta..400 ggr styck är paketena på..Och jag har heller aldrig vart rädd för att få fel balans...Dom har alltid mått bra..
        Men jag använder inte gelatin längre i nån mix..
        Inte bara för att jag är rädd för att det ska bli nån glump nån stans utan tycker det är bättre Med ägg,fisk banan eller nått...
        Har även provat med 2 ägg det gick oxå bra...

        /HeNke Óò

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #19
          "Har även provat med 2 ägg det gick oxå bra..." trött =D
          2 bananer skull det vara...

          /HeNke Óò

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #20
            Halloj!

            Jag har precis gjort en ny sats med havregrynsgröt som bindemedel, och denna gång funkade det inget vidare. Min förra mix var med ägg som bindemedel och det funkade sisådär. Äggmixen gav en del stora partiklar som flög omkring rätt länge, medan havegrynsmixen ledde till moln som dimmade igen akvariet helt. Men jag vet att det inte blev så sist jag använde havregrynsgröt, så något måste jag ha gjort fel : )

            Anledningen till att jag skippade ägg var att de flesta av mina malawisar ju är växtätare, och jag läste någonstans att äggen inte var riktigt bra för dem.

            /Mikael
            /Mikael

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • februari 2004
              • 213

              #21
              Det föreslås ofta att man skall använda agar agar som bindmedel. Problemet med agar agar är att det slutar fungera när det fryses.
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                När det gäller havregrynsgröt så får man nog ta i ganska små propotioner mot övriga ingredienser. Man kan minska risken med "dimma" genom att tvätta av havregrynen innan kokning.

                Varken ägg, havregryn eller banan duger enskilt som bindemedel. Bäst erfarenhet av bindemedel har jag haft genom en kombination av banan, ägg och gelatin. Havregrynens inverkan på näringsvärden i mixen är inte direkt höjande så egentligen är det inget alternativ.

                Jag håller på att utvärdera en mixkonstellation som höjer proteinhalt, fetthalt och fiberhalt genom vegetabiliskt tillskott. Jag kommer även att använda ett vegetabiliskt tillskott som bindemedel tillsammans med gelatin. Teoretiskt så fungerar denna som vattenbindande vilket torde generera i att man behöver mindre gelatin för att få bra konsistens. Trots dessa vegetabiliska tillsatser så kommer räkmixen att ha 60% vegetabiliskt och 40% animaliskt (endast räkor och sejfilé).

                Jag kommer att göra ett experiment med detta och så får jag se hur utslaget blir.

                En slutsats som jag dragit av räkmixkonstellationer är att "mindre är mer". En grundmix gjord på enbart 50% räkor och 50% ärtor har högre näringsvärden på protein än en mix med flera olika ingredienser, t ex musslor, som tillskott.



                Kommentar

                • jan hansen
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 6

                  #23
                  Hej,
                  Jeg har 2 typer jeg bruger.
                  1. Ærter, rejer og spirulina.
                  2. Ren ærter.

                  1.
                  Jeg bruger 1 kg ærter, 400g rejer med skal og 1 spise ske spirulina pulver.
                  Jeg blænder ærter og rejer for sig selv til en fuldstændig masse, derefter blander jeg det sammen og blænder igen, pakker det i poser i ca 5mm tykkelse og fryser det.

                  2.
                  Ærter blændes og fryses ned i poser i ca. 5mm tykkelse.

                  Begge dele bruger jeg som hovedfoder til mine Tropheus, petrochromis og maller.
                  Jan O Hansen

                  Kommentar

                  • Harry

                    #24
                    Läste i en artikel på bigskycichlids.com om färger hos ciklider.
                    Då räkor är bra för dom röda färgerna och spirulina är bra för förstärkning av de blåa och gröna, så skulle tydligen majs eller majsmjöl och till viss mån även äggula vara bra för dom gula färgerna. Är det nån som vet om det ligger nåt i detta påstående angående det gula? Kanske skulle man i såfall blanda i lite majs i räkmixen också?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      jan hansen: Har du bra tillväxt på dina fiskar?

                      Harry: Jag har ingen aning om det gula kan förstärkas via ägggula, majs eller majsmjöl. Däremot sägs det att cyclops är bra för detta ändamål. Jag alternerar räkmix med just cyclops..samt flingfoder.

                      Kommentar

                      • petter_c
                        Användare
                        • april 2003
                        • 22

                        #26
                        När det kommer till bindemedel undrar jag om någon har djupare erfarenhet av arrowrot, maizenaredning eller specialvetemjöl?
                        Alla dessa används i matlagning för att ge redningar av olika konsistens.
                        Passar kanske i räkmix, eller?

                        mvh
                        /Petter

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Bindeförmågan skall fungera när det kommer i kontakt med vatten. Det är där som många bindemedel fungerar varierande och dåligt. Önskvärd konsistens är geléaktig...även i vattnet.
                          En räkmix som smular sönder i småpartiklar belastar vattnet hårt med eventuella vattenvärdesproblem som följd.

                          Hittills har jag endast god erfarenhet av gelatin. Jag har provat agar agar, banan, havregrynsgröt och ägg.

                          Att jämföra bindning med redning går inte...av redningsprodukter får man endast en tjockare konsistens.

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #28
                            Testar Agar just nu - körde med fem gram agar (labbkvalitet) till 1 kilo räkmix. Funkar bra, fast blev kanske lite i hårdaste laget - mina minsta fiskar har lite problem att få lös bitar.

                            Kommentar

                            • lisabeth
                              Användare
                              • december 2012
                              • 124

                              #29
                              Jag kör med lika mycket räkor,spenat och gräna ärtor och jag tycker inte det grumlar alls... fick annars ett tips från en man som var på besök hos vår förening att jag kunde använda mitt torrfoder (foder till regnbågar ) som bindemedel det gjorde han,,, granulatet innehåller 52% råprotein så man får mata med måtta,men fiskarna växer och ser välmående ut,,,,,,,,inte haft någon dödlighet hos några yngel.
                              lisa
                              lisa

                              Kommentar

                              • ciklidMartin
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 213

                                #30
                                Harry: Det finns ett majsmjöl som heter polenta. Det innehåller 7.8% protein, 72% kolhydrater och 1.2% fett. Använder det i räkmix till mina troffar och det fungerar fint.

                                Mike Noren: Hur går det med agar agar? Vad jag har hört så försvinner bind-förmågan efter att man fryst ned det. Verkar det vara så för dig?

                                //Martin
                                www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                                Kommentar

                                Arbetssätt...