FRISKA FISKAR

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan77

    FRISKA FISKAR

    tja!
    vilka bra medel finns det att hälla i sitt kar för att
    hålla fiskarna i trim(typ vitaminmedel)

    tackar för hjälpen.

    johan

  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Johan!

    Det bästa sättet att hålla sina fiskar friska är att sköta om dem på ett bra sätt.
    Regelbundna vattenbyten, varierad kost i lagom mängd, rätt temperatur och lagom vattencirkulation.

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      God kosthållning, bra vattenkvalitet och en någorlunda anpassad omgivning. Det finns tyvärr inga mirakelmediciner och genvägar till fiskarnas trivsel (även om det hade varit väldigt behändigt)
      Vi människor har en tendens att krångla till t.o.m. de mest elementära sakerna. Sen kan det naturligtvis finnas vissa fiskar som kräver det lilla x-tra för att trivas (ex. speciella vattenförhållanden)
      Jag tycker att du skall spara dina pengar eller använda de till ngt. bättre än "vitaminmedel" åt dina fiskar.

      Med vänliga hälsningar


      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Hej!

        Det enda "vitaminmedlet" jag kan komma på är NaCl, salt.
        Tillsätt 3 matskedar för varje 100L till malawi.

        MvH Daniel

        MvH Daniel

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Det finns flytande vitaminer att tillsätta foder eller direkt i akvariet, men det är inget man bör använda på rutin. Kan vara motiverat efter en avslutad sjukdomsbehandling, men knappast annars.

          Sen tycker jag inte det går rekommendera salt som ett generellt "vitamin"-medel. Det kan förebygga sjukdomsangrepp hos en del fiskar, men kan vara direkt skadligt för andra.

          mvh
          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            "Sen tycker jag inte det går rekommendera salt som ett generellt "vitamin"-medel."

            - TACK FÖR DET
            Äntligen andra än jag själv som anser att salt inte är en gåva från ovan ....

            Men som "Ps.Daniel" skriver så kan man med fördel använda lite salt till sina Malawi. - HELT RÄTT! Men det är svårt att säga hur mkt. Alla har vi olika utgånspunkt när vi startar med vårt "kranvatten".
            Vissa handlare rekommenderade (iaf. tidigare) att man med fördel kunde ha 1 dl salt/100l vatten till Malawi!!! - Nu är ju jag långt ifrån någon "vattenkemist", men jag skulle tro att fiskarnas slemhinnor då är ett minne blott!!!

            Jag kan ex. berätta om ett problem som en människa kom till oss i den lokala akvarieklubben med. För att göra en lång historia kort så dog hennes fiskar efter ett tag... det visade sig att hon hade enskild brunn, hon hade ett pH på 9, både i brunnen och i akvariet !!! Så i hennes fall hade det kanske inte varit helt rätt att späda på med 3 matskedar salt/100l vatten ....




            F.H.
            /Fredrik

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              I vissa fall får man ju rådet att tillsätta salt för att få bort parasiter på fiskar...men hur funkar det om man nu skulle ha en redan "fylld salthalt" innan man tillsätter ny mängd salt?

              Självklart skulle fiskarna må dåligt av detta...men hur blir man av med parasiter på fiskarna förutom att göra vattenbyten ofta och tillsätta lite salt...och utan att behöva stänga av alla pumpar för medicinering??

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 100L
              Malawi

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Johan77: Ursäkta mitt utelämnande av svar på din fråga. De övriga svaren är givetvis väldigt goda och helt rätt, men jag skulle vilja göra ett tillägg och det är att du blandar räkmix (där du bör ha en hel del vitaminer) med vanlig pellets/granulat som är förstärkt med vitaminer.

                Jag alternerar mellan räkmix, Aquatic Nature granulate, Nutrafin Max spirulina sticks. Detta ger god variation och ger mina fiskar styrka som håller dom i trim.

                Vilken foder man än ger sina fiskar så är behovet av god vattenkvalitet lika stort...glöm inte detta. Vattenbyte med ca 30-40% en gång i veckan är efter mina erfarenheter ett måste...

                Stefan, Skövde

                375L Malawi
                2st 100L
                Malawi

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Salt verkar (inom vissa kretsar) ha "mirakelstatus", Ett generellt råd man ger till alla som har problem med sina Malawi (o.dyl. fiskar) när man inte vet vad som är galet. Jag har sett exempel på människor som utsätter sina sötvattensfiskar för bräckvatten... (ex. kunden kanske frågar varför hans fiskar kliar sig så ofta, och handlaren kan "slentrian-mässigt" (utan att förhöra sig om omständigheter/fakta) rekommendera SALT i mängder. Däremot råder det inget tvivel om att lagom mängd salt i en malawiburk är (lr. kan vara) av godo. Jag använder själv lite salt till mina Malawi!

                  F.H.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag har skrivit lite om salt på http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188
                    citat:Vissa handlare rekommenderade (iaf. tidigare) att man med fördel kunde ha 1 dl salt/100l vatten till Malawi!!! - Nu är ju jag långt ifrån någon "vattenkemist", men jag skulle tro att fiskarnas slemhinnor då är ett minne blott!!!
                    Det här leder snarare till en överproduktion av slem men det spelar ju ingen roll vilket. Fel vatten ökar fiskens kostnader vilket ger stress energiförlust och ohälsa. Jag höll princessan i liknande vatten för ett antal år sedan men trappade ner och slutade helt efter ett tag. Jag märkte ingen som helst skilnad. Regelbundna vattenbyten ger helt enkelt friska fiskar oavsett om man har salt eller inte.
                    citat vissa fall får man ju rådet att tillsätta salt för att få bort parasiter på fiskar...men hur funkar det om man nu skulle ha en redan "fylld salthalt" innan man tillsätter ny mängd salt?
                    Vissa parasiter får du inte eftersom de inte överlever alt. inte kan överleva eller tillväxa med fiskens försvar under de rådande förhållandena. Sedan finns det en viss risk att man inte kan framkalla massproduktionen av slem som det handlar om ibland.

                    Mvh.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      "Det här leder snarare till en överproduktion av slem" - Då har jag lärt mig nått nytt idag - Tackar Ola!

                      Men en överproduktion av slem kan inte vara nyttig och måste då ha sin bakgrund/anledning!

                      Är det då inte så att överproduktionen av slem är ett resultat av den förhöjda salthalten (som rimligtvis borde "slita" mer på fiskarnas slemhinnor), och är ett sätt för fiskarna att "försvara" sig gentemot den "aggressivare" omgivningen?

                      Med vänliga hälsningar


                      F.H.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:Är det då inte så att överproduktionen av slem är ett resultat av den förhöjda salthalten (som rimligtvis borde "slita" mer på fiskarnas slemhinnor), och är ett sätt för fiskarna att "försvara" sig gentemot den "aggressivare" omgivningen?
                        Jo, det är så jag skulle förklara det just nu, men jag vågar inte skriva under på att det är det som är mekanismen. Sedan är akvarievattnet extremt vad vi än hittar på i form av filter och vattenbyten. Massor av patogener, feromoner, kväveföreningar och andra avfallsprodukter. Det är möjligt att saltet skyddar mot en del av detta och ciklid pallar salt i väldigt stor utsträckning.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • kaj
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 77

                          #13
                          Jag tror absolut inte att i dl salt på 100 liter påverkar fiskarnas hälsa är som en droppe i havet.Har dock märkat att salt kan få fiskarna att pilskna tillom uttrycket tillåts.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Jag håller med Ola här, salt och andra mirakelkurer är onödiga om man bara sköter vattenbytena ordentligt. Som exempel så kan jag berätta att farsan har haft malawiciklider i över 10 år nu och han har varken tillsatt salt, vitaminer eller andra vattenberedningspreparat. Fiskarna mår "trots detta" hur bra som helst och förökar sig som kaniner...

                            Själv var jag tidigare en flitig användare av Sera Aqutan och Nitrivec men märkte efter en amatörmässig test att varken klorhalten eller nitrithalten blev högre om jag inte tillsatte dessa "mirakelmedel".
                            Nu kör jag bara med ordentligt luftat kranvatten och inget mer och det fungerar precis lika bra.
                            Har man riktigt dåligt vatten så kan säkert dessa preparat vara lämpliga men här i Sverige är kranvattnet i regel väldigt bra och då behövs inget sånt. Undantag finns givetvis...

                            Mvh Fredrik Isaksson

                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...