växter runt akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    växter runt akvariet

    Hade tänkt plantera växter runt mitt sydamerika 720 kar i balkonglådor, finns det några biotopriktiga växter att få tag på?
    Mvh Fredrik
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Echinodorus
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Mycket tjusigt!

      Chiquita lådan är också biotopriktig?

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        funkar det att direkt plantera om dem i kruka för övervattensodling eller skall jag gradvis sänka vattennivån?
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av wofflan
          funkar det att direkt plantera om dem i kruka för övervattensodling eller skall jag gradvis sänka vattennivån?
          De måste stå i vatten. När de blir större så kommer bladen gå upp långt ovanför vattnet. Blad som utvecklats under vatten klarar sig inte ovan vatten.

          Jag vet tyvärr inte namnet men du ser ju hur de ser ut. Krukorna på bilden har torv nerknökat mer än halva krukan. Den sticker upp över vattenytan. Jag har planterat spikblad i den ena och klängfikus i den andra. Och förstås Echinodorus i båda.

          Sedan rekomenderar jag dig att köpa en bra krukväxtbok. De flesta som väger över kilot skriver ju varifrån växtera kommer.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag tror att det är E. grandifloris, ser ut som den som jag kört i fönstren tidigare. Det är en av de Echinodorus man brukar rekommendera att kunna köra i fönsterkarmen, en del andra funkar sämre pga låg luftfuktighet. Ett annat alternativ är Fredskalla. Går att få fatt i i olika storlekar och ser lagom tropisk ut.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...