Lek på Copadichromis trewavasae "Mloto Fireline", Nsisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Nu har hanen lekt av sin andra hona så nu går två honor och tuggar. Leken skedde på exakt samma ställe som för den första honan. Den honan går med tugg fortfarande..inne på sin 14 dag nu om jag inte räknat fel.

    Hanen blir bara snyggare för var dag som går, men han blir endast kolsvart på de nedre partierna när han ska locka till lek. Då blir han grymt snygg.

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #17
      Hur ligger Trewavsaen i sinnet? Om man tex jämför med C.Azureus?
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Jag skulle tippa på att de är snarlika i beteende och aggressivitet. Jag har dock inga andra fiskar i karet nu än dessa..förutom malar då..men de ser ut att vara liknande som C. azureus.

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #19
          C. Trewavasae vs C. azureus ...

          Palleh...jag har haft C. azureus tidiagare och har idag Trewavasae Nsisi Mloto Fireline och ingen av dom är särskilt aggressiv.

          Jag upplever C. Azureus som lite mer lättlekt och kanske lite "aggressivare", än sin släkting. Båda arterna valde samma lekpalts i mitt akvarium, i anslutning till en BTN modul där sand möter stenkant,
          dvs väldigt likt det som Malawe beskriver i denna tråd.

          F.ö. Förbaskat snyggt akvarium Malawe

          Björn
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • palleh
            Användare
            • december 2006
            • 704

            #20
            Okey låter ungefär som jag trodde då....Det är helt klart en ruggigt snygg firre..Lägg gärna in mer bilder på era=)
            http://picasaweb.google.com/palleph

            Nya bilder laddas upp hela tiden


            Mvh Patrik

            Kampfisk!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av diskus
              Palleh...jag har haft C. azureus tidiagare och har idag Trewavasae Nsisi Mloto Fireline och ingen av dom är särskilt aggressiv.

              Jag upplever C. Azureus som lite mer lättlekt och kanske lite "aggressivare", än sin släkting. Båda arterna valde samma lekpalts i mitt akvarium, i anslutning till en BTN modul där sand möter stenkant,
              dvs väldigt likt det som Malawe beskriver i denna tråd.

              F.ö. Förbaskat snyggt akvarium Malawe

              Björn
              Tack Björn! Jag är nöjd med karet..det tog sin tid, men det var det värt. Har ju lärt mig en hel del under projektets gång..t ex hur svårt det är att få till en fin miljö med moduler så att det ser bra ut. Jag fick det inte helt perfekt, men fullt dugligt och jag tycker det är snyggt..men även praktiskt för fiskarna. De har nu ytor att simma på, skrevor att gömma sig och undersöka..samt platåer att hålla till på och att leka. Det var lite det som var min idé med karet..att försöka ge fiskarna bra ytor samt bra ytor för tillhåll och lek.

              I det högra hörnet på bilden strax under filtermodulen så finns en platå under insuget. Där lever mina Synodontis petricola i grupp och trivs ypperligt vad det ser ut som iallafall.

              Jo jag kan nog hålla med dig om att C. azureus eventuellt ligger mer åt det aggressiva hållet, men då pratar vi..som du nämnde..om två milda arter i temperament så det är svårt att avgöra hur pass milda/aggressiva de är. Det är dock utan tvekan på den mildare graden på skalan så här föreligger inga aggressionsrisker enligt min mening.

              Min största hane..den som är på väg att färga ut..är ca 3-4cm större än den andra hanen (som ser ut som en hona) och han motar lite med sin mindre konkurrent och håller honom i schack..fast på ett relativt vänligt sätt.

              Jag kommer att fota fiskarna lite mer och mer, men det är ju roligare när de är fler i karet och fiskarna vågar sig ut på öppet vatten mer. Nu har jag på tok för lite fiskar i karet och det visar sig genom att de alla är ganska skygga...och trots detta har jag alltså bevittnat två lyckade lekar med två av tre honor som tuggar för tillfället. Den tredje honan är inte könsmogen än så där är hanen inte ens intresserad.
              Senast redigerad av StefanL; 19 april 2008, 15:49.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Foto på nyspottade Mloto Fireline yngel...efter 20 dagars ruvning. Det blev 33st yngel från den första honan som lekte och det var hennes första lek i mitt kar.

                Taskigt foto, men det visar iallafall det jag ville visa.

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #23
                  Hur mycket färgade hanen ut vid lek? Fick han full utfärgning med det svarta eller va han lite halvt som halvt?
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #24
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Foto på nyspottade Mloto Fireline yngel...efter 20 dagars ruvning. Det blev 33st yngel från den första honan som lekte och det var hennes första lek i mitt kar.
                    Kul!

                    Det var många yngel, hur stor är hon. Du skriver första lek i mitt kar, hon kanske har gjort det förr? Min hona brukar endast ha hälften så många yngel, hon är knappt 8 cm.

                    Kommentar

                    • diskus
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 276

                      #25
                      De är svarta hela tiden...om de trivs och uppnått en ...

                      ...viss storlek...

                      Under lek blir bara det vit/blåa lite mer intensivt och det svarta mer betonat, nästan åt det mattsvarta hållet.

                      Nu var iofs din fråga ställd till Stefan men jag tycker tråden är intressant så jag "hakar" på!
                      Lite diskus, mal & malawi bilder
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                      Kommentar

                      • diskus
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 276

                        #26
                        en kass bild av min hane som inte är fullvuxen....

                        ...och kommer sannolikt får mer bläs vart det lider,men du får iaf en känsla för hur de ser ut när de börjar färga ut och trivs
                        Lite diskus, mal & malawi bilder
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av diskus
                          ...och kommer sannolikt får mer bläs vart det lider,men du får iaf en känsla för hur de ser ut när de börjar färga ut och trivs
                          Precis sådär såg han ut när han lekte av honorna. Han har en fin ljusblå kam på ryggfenan som avslutas med en orange linje högst upp. Han blev absolut kolsvart på fenorna och buken men var inte helt kolsvart på sidan. Troligen beror det på att han precis brutit in i könsmogen ålder och inte riktigt fått klart med sin utfärgning. Nu har han mer eller mindre den svarta utfärgningen konstant, men å andra sidan har de acklimatiserat sig ordentligt nu så de verkar trivas gott.

                          Honan är ca 8cm...och hon kan ha lekt tidigare, men enligt Kent på Nol så skulle de båda honorna och hanen ligga väldigt nära lekmogen ålder och när de kom hem till mig dröjde det inte många dagar innan Kent hade rätt.

                          Jag har endast matat fiskarna med NLS Therma-A 1mm pellets samt Tropical Malawi flingfoder.

                          Hanen har dock blivit lite surare då båda lekmogna honorna gått och tuggat så han har gett sig mer och mer på den underlägsne hanen. Han verkar tuffare än Copadichromis azureus som jag hade tidigare då jag inte såg dessa tendenser till aggressivitet inom gruppen trots att jag hade 2+2 med dom...dvs snarlikt den konstellation jag har med Mloto Fireline (2+3).

                          Kommentar

                          • palleh
                            Användare
                            • december 2006
                            • 704

                            #28
                            Okey på bilderna ser det ut som en lovande fisk..hämtade nämligen hem 6 st i söndags 3+3 med VF honor och F1 hanar men dem har endast stått å tryckt i ena sidan av karet sen dess. Hoppas dem börjar komma till sin rätta snart. Dem går med 3 st protomelas sp. Spilonotus tanzania. Hanarna är ca 10 cm nu så färgen borde komma så småningom.
                            http://picasaweb.google.com/palleph

                            Nya bilder laddas upp hela tiden


                            Mvh Patrik

                            Kampfisk!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Ursprungligen postat av palleh
                              Okey på bilderna ser det ut som en lovande fisk..hämtade nämligen hem 6 st i söndags 3+3 med VF honor och F1 hanar men dem har endast stått å tryckt i ena sidan av karet sen dess. Hoppas dem börjar komma till sin rätta snart. Dem går med 3 st protomelas sp. Spilonotus tanzania. Hanarna är ca 10 cm nu så färgen borde komma så småningom.
                              Mina var också väldigt rädda i början och är det även nu, men det tror jag beror på att jag har så få fiskar i karet. De kommer mer och mer så du får säkert ett fint nöje med arten. De är kanonfina när hanarna får lekfärgen eller färgar ut ordentligt.

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • april 2007
                                • 1147

                                #30
                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Foto på nyspottade Mloto Fireline yngel...efter 20 dagars ruvning. Det blev 33st yngel från den första honan som lekte och det var hennes första lek i mitt kar.

                                Taskigt foto, men det visar iallafall det jag ville visa.
                                lycka till den fina din yngel där du har fått den.. se kul där..
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...