Lite småfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Lite småfrågor!

    Hej tjollahopp!

    Jag har varit så extremt sugen på att skaffa mig Altum scalarer (inte peru altum) och har efter ett besök hos en seriös akvarist (som för övrigt hade ett så sjukt läckert scalare akvarium) bestämt mig för att skaffa 10 st till mitt 720 liters akvarium (200x60x60). Det finns inte en vackrare fisk än denna!
    Jag har varit inne på att köra biotop akvarium, men ett så stort akvarium fyllt men nästan enbart rötter och löv verkar göra att akvariet känns mindre(?). Har jag fel?

    För tillfället har jag 2st Fluval 4 plus tråkiga innerfilter, och skulle vilja köra med något mer rejälare, men vad ska jag skaffa mig för pump? Har kollat runt på PWSS men hittar inget som passar riktigt, så jag behöver hjälp . Kommer ha 10 Altum, runt 100 kardinal tetror (jo, det fungerar) och någon form av små ancistrus (mer effektiva än en 50 cm gibbiceps).

    Kanske lite dumma frågor, men det känns säkrare att fråga här än i en akvariebutik där säljaren självklart vill pracka på en det dyraste.
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    #2
    jahopp

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      skickat P.M
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Grattis! Var fann du Altum Scalarerna?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av medgix
          Hej tjollahopp!

          Jag har varit så extremt sugen på att skaffa mig Altum scalarer (inte peru altum) och har efter ett besök hos en seriös akvarist (som för övrigt hade ett så sjukt läckert scalare akvarium) bestämt mig för att skaffa 10 st till mitt 720 liters akvarium (200x60x60). Det finns inte en vackrare fisk än denna!
          Jag har varit inne på att köra biotop akvarium, men ett så stort akvarium fyllt men nästan enbart rötter och löv verkar göra att akvariet känns mindre(?). Har jag fel?

          För tillfället har jag 2st Fluval 4 plus tråkiga innerfilter, och skulle vilja köra med något mer rejälare, men vad ska jag skaffa mig för pump? Har kollat runt på PWSS men hittar inget som passar riktigt, så jag behöver hjälp . Kommer ha 10 Altum, runt 100 kardinal tetror (jo, det fungerar) och någon form av små ancistrus (mer effektiva än en 50 cm gibbiceps).

          Kanske lite dumma frågor, men det känns säkrare att fråga här än i en akvariebutik där säljaren självklart vill pracka på en det dyraste.
          Vad är det du söker egentligen? Eftersom du tycker att dina innerfilter är tråkiga tolkar jag det som att du är sugen på ett ytterfilter, stämmer det?
          Annars fnns det ju t.ex. AquaClear som är en rejäl pump som finns i olika storlekar. Fast hur trivs altumen i strömt vatten? Kanske något du borde få svar på det här av någon med erfarenhet sådu kan anpassa "draget" efter behovet innan du gör några inköp...

          Vad gäller biotop eller inte finns det olika läger. Tycker själv att det viktigaste är att karet skall vara snyggt att se på och att firrarna mår bra.
          Varför inte använda handlarns kar som inspration eftersom du ju tyckte det var "sjukt snyggt". Har dock ingen uppfattning om hur det skulle påverka storleksintrycket att "biotopsinreda" karet, men varför skulle det se så litet ut?
          Om man läser på zoopet om altum så finns bl.a. följande information:
          "Akvariet skall vara tättplanterat med långbladiga växter, men även innehålla en del stenar och rötter och ha ett fritt simutrymme. Vattencirkulationen får inte vara för kraftig."
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            Jag tycker helt enkelt att mina innerfilter tar mycket plats i karet och ser allmänt fula ut, sen får jag känslan av att ett ytterfilter renar mer (har jag fel?). Ett ytterfilter är ju att föredra, men jo - det får absolut inte vara för starkt utblås hehe.
            Det var inte handlarens kar som var sjukt snyggt, det var en kille i Borås jag träffade förra helgen. Hans kar var snyggt men ändå inte riktigt vad jag vill ha .
            Jag vill bara försäkra mig om att jag har en pump som inte tar för mycket plats och dessutom uppfyller kraven för mina fiskar.
            Angående biotop kar så har jag sett ett 100-talet på internet (youtube mm) och intrycket jag får är helt enkelt att karen ser mindre ut med bara lite rötter och sten än vad ett akvarium tättplanterat med växter gör, men det är möjligt att jag har fel här med.

            Alex - En butik i Borås som kan beställa in Altum, han var lite osäker om pris men när det gäller Altum så kan jag helt enkelt inte göra annat än att inte bry mig (så länge dom inte kostar några 1000.-/st).
            Sen fick jag tips om att Nol kan ta in Altum på beställning ifall jag får för mig att börja bråka om priser, hehe.

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • maj 2004
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av medgix
              Angående biotop kar så har jag sett ett 100-talet på internet (youtube mm) och intrycket jag får är helt enkelt att karen ser mindre ut med bara lite rötter och sten än vad ett akvarium tättplanterat med växter gör, men det är möjligt att jag har fel här med.
              Vad är det som säger att det inte kan vara växter i ett biotopkar till Altum? Man måste väl inte inreda karet så som biotopen ser ut under torrperioden?

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #8
                Som sagt, jag vet inte - därför skrev jag denna topicen. Jag behöver tips och idéer, så släng gärna till mig ett par .
                Så som jag bor nu har jag inte plats för 20 akvarium som jag kanske hellre skulle vilja ha, så jag slänger helst ner all energi (och pengar ) på det enda jag har.

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av medgix
                  Som sagt, jag vet inte - därför skrev jag denna topicen. Jag behöver tips och idéer, så släng gärna till mig ett par .
                  Så som jag bor nu har jag inte plats för 20 akvarium som jag kanske hellre skulle vilja ha, så jag slänger helst ner all energi (och pengar ) på det enda jag har.
                  Mina erfarenheter till ytterfilter är ett TetraTec 1200 som jag har. Fungerar bra tycker jag. Fördelen med ett ytterfilter (eller kanske 2) i ditt fall är att i regel kan man på utblåset sätta ett "strilrör" vilket fördelar ut utblåset över t.ex. hela kortsidan och du får därmed minskad "ketstråle" utan att gå ner i effekt...
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...