blå slavini?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    blå slavini?

    Va på Trop Akvarieimport och fråga om en fisk som jag inte kände igen och han sa att det va en C. Salvini fast en blå sådan, har han fel eller finns det salvinis som blir blåa istället för gula?
    hur googlar man efter ett liv?
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Hur stora va dom?? Är dålig på just Salvini men de finns ju de som är mer blåskimrande på främst ryggfenan än andra. Var den helt blå eller?

    Hoppas någon annan kan hjälpa dig, skulle dock vara kul med bilder på dom!

    Kommentar

    • fishweed
      Användare
      • februari 2008
      • 434

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Hur stora va dom?? Är dålig på just Salvini men de finns ju de som är mer blåskimrande på främst ryggfenan än andra. Var den helt blå eller?

      Hoppas någon annan kan hjälpa dig, skulle dock vara kul med bilder på dom!
      nja jag köpte dom inte utan blidde lite förvånad över att det fanns en annan färg av dom, hanen han hade va nästan 18cm skulle jag gissa medans honan va bara runt 10cm max... måste göra mig av med mina grammodes yngel innan jag kan göra nått om jag inte ska skaffa ett till stort akvarium, problemet e att jag inte har plats! *s*
      hur googlar man efter ett liv?

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Salvini finns i flera färgvarianter, men jag tror att alla har den gula grundfärgen, vissa mer vissa mindre. Jag hade en som hade många blå iriserande fläckar på både kropp och fenor men den gula färgen framträdde endast svagt. Detta var "vardagsdräkten", fick aldrig se lekdräkten på den, men den gula grundfärgen framträdde mer om den kom i bråk med någon annan ciklid. Gissar på att den gula färgen hade framträtt betydligt mer vid lek. Som sagt de finns i många färgvarianter, men kan även reglera sin färg ganska mycket beroende på humör.

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Salvini finns i flera färgvarianter, men jag tror att alla har den gula grundfärgen, vissa mer vissa mindre. Jag hade en som hade många blå iriserande fläckar på både kropp och fenor men den gula färgen framträdde endast svagt. Detta var "vardagsdräkten", fick aldrig se lekdräkten på den, men den gula grundfärgen framträdde mer om den kom i bråk med någon annan ciklid. Gissar på att den gula färgen hade framträtt betydligt mer vid lek. Som sagt de finns i många färgvarianter, men kan även reglera sin färg ganska mycket beroende på humör.
          hej på er

          Detta fenomen med färgerna förekommer naturligtvis hos alla ciklider.
          Det intressanta är dock i detta fall att skillnaderna under årens lopp
          har förändrats en hel del.(kommentar artreg.)
          Jag har hållit denna art t.o.f. i snart 40 år.
          Är det inavel eller miljöförstöring,eller nya stammar vi fått in?

          I dag skimrar mina Salvinis,speciellt honan helt i blått.Det såg jag aldrig
          tidigare.Den "vackrare"fisken färgmässigt i dag är ofta honan?
          Det såg jag heller aldrig tidigare.

          Tidigare är skrivet att vid upprört tillstånd återgår fisken till det mer
          traditionella utseendet,dvs.med den klargula färgen och de kraftiga
          svarta markeringarna.Stämmer även det hos mig.
          Arten har även fått mycket orangerött i sig,speciellt på buken.
          Ovanligt förr,och det fanns heller inte hos de otaliga ungfiskar jag drog
          på 70-talet.

          För några år sedan köpte jag en hane som var helt blekgul,utan svarta
          tecken och turkost inslag! Han dog senare vid 12 cm längd.

          Mycket intressant spörsmål detta med denna mycket intressanta firre.
          Beteendet är det dock ingen skillnad på.Dvs.för det mesta mycket tuff
          i sitt uppträdande.

          Mvh

          Håkan

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Tycker texten i artregistret är lite missvisande när det står att hanarna har intensivare färger. Vad jag har sett så har hanarna mer av de blå iriserande färgerna, men att honorna har intensivare gul grundfärg. Åtminstone de exemplar jag sett och haft.

            Vet inte om färgerna förändrats på arten och om de har förändrats så beror det nog på att man korsar olika färgmorfer med varandra. Men jag tror att det är så att den största orsaken till att man tror att färgerna förändrats beror på att det kommit in och fortsätter att komma in nya färgmorfer från olika fångstplatser.

            Vissa färgmorfer har röd färg på buksidan, andra inte. Hos de med röd färg får båda könen röd färg på buken. Att det var ovanligt förr beror nog på att det helt enkelt inte kom in några rödbukade färgmorfer till Sverige. Såg nog heller aldrig några rödbukade på 80-talet. Översta bilden i artregistret är min gamla hane och varken den eller syskonen hade någon röd färg på buken.

            Själv fick jag tag på några riktigt fula exemplar på 80-talet som troligtvis hade någon form av missbildning. Färgerna var bleka och det såg ut som om de var putsade med sandpapper.

            Kommentar

            • Håknil
              Användare
              • december 2005
              • 484

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Tycker texten i artregistret är lite missvisande när det står att hanarna har intensivare färger. Vad jag har sett så har hanarna mer av de blå iriserande färgerna, men att honorna har intensivare gul grundfärg. Åtminstone de exemplar jag sett och haft.

              Vet inte om färgerna förändrats på arten och om de har förändrats så beror det nog på att man korsar olika färgmorfer med varandra. Men jag tror att det är så att den största orsaken till att man tror att färgerna förändrats beror på att det kommit in och fortsätter att komma in nya färgmorfer från olika fångstplatser.

              Vissa färgmorfer har röd färg på buksidan, andra inte. Hos de med röd färg får båda könen röd färg på buken. Att det var ovanligt förr beror nog på att det helt enkelt inte kom in några rödbukade färgmorfer till Sverige. Såg nog heller aldrig några rödbukade på 80-talet. Översta bilden i artregistret är min gamla hane och varken den eller syskonen hade någon röd färg på buken.

              Själv fick jag tag på några riktigt fula exemplar på 80-talet som troligtvis hade någon form av missbildning. Färgerna var bleka och det såg ut som om de var putsade med sandpapper.
              Tack för det

              Intressant inlägg

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Lundensis
                Själv fick jag tag på några riktigt fula exemplar på 80-talet som troligtvis hade någon form av missbildning. Färgerna var bleka och det såg ut som om de var putsade med sandpapper.
                Jag beskrev firrar för Ad som jag såg när jag snorklade i Laguna Bacalar och Ad sa att det nog var salvini och eftersom de saknar färg i Laguna Bacalar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag beskrev firrar för Ad som jag såg när jag snorklade i Laguna Bacalar och Ad sa att det nog var salvini och eftersom de saknar färg i Laguna Bacalar.
                  Då kanske det var sådana jag hade. Var ligger Laguna Bacalar?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Quintana Roo i Mexiko. Jag hittade en bild på ett Hotell som jag var på. Vi beställde lite dricka och gick ner och snorklade och det fanns både eldbuk och firrarna som kan ha varit salvini i strandkanten. Båda vaktade yngel och var i stort sett färglösa. http://www.panoramio.com/photo/732122

                    Om du går in på http://maps.google.com/ och skriver Bacalar Quintana Roo så kommer du fram. Satellitbilder är kul så klicka på satellite. Man ser verkligen att botten är vit och vattnet kristallklart. Jag dök inte men det finns organiserade dykturer. Jag tror att folk är särskilt intresserade av cenoterna (brådjupa "hål") som finns på sjöbotten.

                    Däremot tog vi en snorkeltur på lite olika biotoper i sjön. Personerna på hotellet visste om någon som arrangerade det.

                    Det kan vara rätt avancerat att på egen hand komma åt vattnet annars.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Quintana Roo i Mexiko. Jag hittade en bild på ett Hotell som jag var på. Vi beställde lite dricka och gick ner och snorklade och det fanns både eldbuk och firrarna som kan ha varit salvini i strandkanten. Båda vaktade yngel och var i stort sett färglösa. http://www.panoramio.com/photo/732122

                      Om du går in på http://maps.google.com/ och skriver Bacalar Quintana Roo så kommer du fram. Satellitbilder är kul så klicka på satellite. Man ser verkligen att botten är vit och vattnet kristallklart. Jag dök inte men det finns organiserade dykturer. Jag tror att folk är särskilt intresserade av cenoterna (brådjupa "hål") som finns på sjöbotten.

                      Däremot tog vi en snorkeltur på lite olika biotoper i sjön. Personerna på hotellet visste om någon som arrangerade det.

                      Det kan vara rätt avancerat att på egen hand komma åt vattnet annars.
                      Mysigt ställe. Dit borde man bege sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...