Bygga ställning/möbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • your_azz

    Bygga ställning/möbel?

    Var in på den lokala Zoobutiken häromdagen när det slog mig att jag verkligen behöver effektivisera platsytnyttjandet hemma om jag verkligen vill kunna syssla med hobbyn seriöst. Planlösningen idag är inte praktisk alls utan mest klumpig och icke ögonfallande i upplägget.

    Hade någon gång tänkt byta ut en rätt ful möbel jag fick av mina föräldrar som en temporär lösning till akvarieplats i köket. Men nu så har jag insett att med tiden så kommer ju glaset att gå sönder av spänningarna i värsta fall, eller så ger hela bänken vika för vikten.

    Iochmed det så undrar jag vad det finns för alternativ? Skulle gärna vilja kunna kombinera flera avlastningsytor i en och samma möbel. Låt säga att jag vill ha ett ~180 liter högst upp som huvuddel av möbeln och sedan ett på ~54 liter under den avlastande bänkskivan, kan man på något sätt få det att funka? Om det nu gör det, ska man då överväga i att bygga i stål/aluprofil/fyrkantsrör eller massivt trä? Har ingen erfarenhet av varken snickeri eller metallarbete. Men jag gissar på att metall är lättare att arbeta med i längden, men ger ett mer otacksamt resultat i slutändan om man vill ha ett snabbjobb. Men på jobbet finns det verktyg till metallbearbetning iallafall.

    Hursomhelst, har begränsad plats i lägenheten och vill gärna kunna samla alla akvarier åtminstone mot en och samma vägg, och inte som i nuläget. Just nu har jag ett 180 liters på Ikea's köksö "Groland", antikbetsad, ett 54 liters på den fula möbeln och ett 30 liters på matbordet. Inte sådär jättekul för de sistnämnda som måste stå ut med solljus (mycket algblomning? Rätta mig om jag har fel).

    Glömde skriva att jag bor i en etta, men passionen och ivern kväver mig, samt att mina älskade ciklider som bor i en 54-litraren måste få större, omgående!


    Hoppas ni förstår vad jag menar...
Arbetssätt...