Ancistrustillväxt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Ancistrustillväxt?

    Hej! Ett tag sedan jag var här nu, men måste fråga nån med erfarenhet från ancistrus "odling". Jag har sedan en tid en mängd ancistrusar (2-250 st.) som nu har flyttat till ett större kar (160 liter) och alla verkar må bra...men de växer ju inte direkt så det knakar...

    Nån som har en skiss på ungefärlig tillväxttakt - är det långsamt eller är det långsamt? De är nu ca. 2 - 2.5cm och togs till yngelkar i typ nov/dec.

    Min erfarenhet från tidigare, mindre kullar är att det lite går i skov. Inget händer, inget händer och så plötsligt så har de drivit iväg och är rejält mycket större...

    Nån som vet?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Hej! Ett tag sedan jag var här nu, men måste fråga nån med erfarenhet från ancistrus "odling". Jag har sedan en tid en mängd ancistrusar (2-250 st.) som nu har flyttat till ett större kar (160 liter) och alla verkar må bra...men de växer ju inte direkt så det knakar...

    Nån som har en skiss på ungefärlig tillväxttakt - är det långsamt eller är det långsamt? De är nu ca. 2 - 2.5cm och togs till yngelkar i typ nov/dec.

    Min erfarenhet från tidigare, mindre kullar är att det lite går i skov. Inget händer, inget händer och så plötsligt så har de drivit iväg och är rejält mycket större...

    Nån som vet?
    Senaste kullen här är väll 3veckor - 4veckor de är mellan 2cm - 2,5cm ger dem massa ärtor det kalasar de på mycket C - vitamin har en äldre kull som är ett par veckor äldre de är redan 4cm dessa går i ett litet 70L finns mycket skit för dem att äta och de verkar trivas.
    Men sedan har jag haft dem som stått still i nått år dessa små nu börjar växa om en del gammla? kanske beror lite på vad de får för start i livet?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • november 2007
      • 555

      #3
      Jag tycker att jag har sett några av mina fiskar, guppy iofs, men iaf. växa olika fort. Jag tänker mig att det är genetiskt olika, vissa fiskar är anpassade för att växa fort så att de inte blir uppätna, medan andra har en mer långsam tillväxt för att klara av en dålig tillgång på mat. Det viktigaste är nog att fiskarna verkar/är friska och att de har energi. Ett annan sak att tänka på är att i naturen fortplantar sig endast den starkaste och mest anpassningsbara fisken (1av100?). Ändrar man förhållandet så att 99 av 100 klarar sig och fortplantar sig så är risken större att fiskarna får sämre förutsättningar framöver. Jag tycker dock inte att du ska oroa dig än, utan försök istället att ge fiskarna mer näring/proteiner, och se hur de ser ut och blir när de är vuxna.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      Arbetssätt...