Biologiskt filter ej effektivt i surt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Artikeln om bra nitrifiering vid lågt pH var verkligt intressant. Nu köper jag att det kan gå, men det verkar betydligt lurigare än i vatten med högre pH. Spekulerar lite, men i det första försöket sänkte de pH långsamt, vilket kanske gav bakterierna tid att ställa om sig. Månne är det ett problem, att många svartvattensburkar dras igång med lågt pH från start vilket då slår ut bakterierna. Vi pratar ju ändå om relativt känsliga varelser med långsam tillväxt, för att vara bakterier. Det är ju också klarlagt att nitrifieringen handlar om flera olika arter bakterier, så kanske är det även artspecifikt vilka bakterier som klarar en sådan omställning.

    Det andra försöket var ju verkligt spejsat, med den minst sagt märkliga fördelningen mellan ammoniumoxiderarna och nitritoxiderarna. Antyder extremt god ammoniumoxidation från en liten bakteriekoloni. Värt att notera är att de startade försöket med bakterier som redan var vana vid lågt pH (pH 5). I båda försöken använde de även syrgas för att hålla syrehalten på maximal nivå, vilket då inte gav effekten att CO2 luftades ut. De verkar ha gjort sitt bästa för att hålla resterande faktorer så bra som möjligt. Bra upplägg.

    Mats, filterupplägget borde vara rätt men kruxet är ändå om du har nitrifierande bakterier i filtret - det verkar vara ett problem att få igång dem i sura burkar (spekulation). Det mesta jag läst stöder ändå att det är enklast att få igång bakterierna i högre pH, precis som Kaj sammanfattar ovan. Tror Mike har det bästa tipset för svartvattensburkar hittills - "så" akvariet med obehandlad sur torv eller jord för att få in bakterier (eller svampar) som redan är vana vid sur miljö. Mycket, mycket slugt. Tackar!!

    Edit: såg att även Mats har gjort detta, månne har du då redan "rätt" bakterier i karet. Fast jag köper ändå Mikes notering om att nedbrytningen går långsammare i sura kar - har samma erfarenhet fast med bok- och eklöv.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 mars 2008, 11:00.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Räknas f.sandfilter till filterbäddar,mvh Mats
      Ingen skillnad, utom på två tekniska detaljer, man kör med glaskulor samt man tillsätter rent syre direkt i f. filterbädden. Om det är överkurs eller ej i kar över 7 i ph vet ja ej men. men efter att ha pillat ett litet tag med f. sandfilter så har ja inga probs. att få god bakterietillväxt utan att tillsätta co2 på tub.
      Däremot är det döfött att få tillväxt med lägre ph.

      Men den här tråden är superkul för att om man kan plantera in ph förberedda bakterier o det funkar så är det ju ett stort steg frammåt.

      En fråga som dyker upp är vad händer vid vattenbyte, håller sig bakterierna vid liv vid ph svängningar??
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        En fråga som dyker upp är vad händer vid vattenbyte, håller sig bakterierna vid liv vid ph svängningar??
        Svårt att svara på, men vad jag sett/läst mig till så trivs bakterierna bäst vid stabila förhållanden, dvs undvik stora ändringar i alla faktorer inklusive pH. Att undvika kraftiga pH svängningar är för övrigt ett bra råd för allt annat i karet också.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          #19
          Hej alla!
          Jag har varit bortrest några dagar och inte sett vilken respons "mitt" ämne fick, kul
          Mycket intressant läsning från många håll!
          Det låter och vettigt att man kan "ympa" in bakterier från en annan sur miljö, t.ex. en mosse. Frågan är om de trivs i det mycket varmare vattnet i akvariet?

          Tänkte köra ett gammalt Fluval 404 som biologiskt filter, med en filtervolym på 8,5 liter. Skall ha makaroner och biobollar i, är det tänkt.
          Hoppas fíltervolymen räcker?! Karet är på 90 liter.

          J-E
          Senast redigerad av agalychnis; 27 mars 2008, 19:45.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Ursprungligen postat av agalychnis
            Frågan är om de trivs i det mycket varmare vattnet i akvariet?
            Det funkade ju uppenbarligen hos Mike och troligen hos Mats. Verkar vara en säkrare metod än att flytta över "normal-pH-bakterier" i allafall. Om det är nitrifierarna du menar med att trivas i varmare vatten så borde det verkligen gå, de måste mer eller mindre gå i ide under vintern. Under 10 grader så stannar de upp, vad jag förstått. Klart bästa tipset hittills.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Det funkade ju uppenbarligen hos Mike och troligen hos Mats. Verkar vara en säkrare metod än att flytta över "normal-pH-bakterier" i allafall. Om det är nitrifierarna du menar med att trivas i varmare vatten så borde det verkligen gå, de måste mer eller mindre gå i ide under vintern. Under 10 grader så stannar de upp, vad jag förstått. Klart bästa tipset hittills.

              Hilsen,

              P
              Jag skall helt klart prova att "ympa" in bakterier från sur miljö i mitt snart färdiga 90L kar. Vad tror ni, skall man enbart använda material från sura miljöer, eller skall man rentav ta med lite vatten också, för att få igång processen? T.ex. från en myr eller mosse.

              J-E

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Jag hade enbart tagit material från sura miljöer. Mike tipsade om granskog, men blöta boklöv/eklöv torde vara rätt sura de med. Får du fatt i fuktig/blöt torv från någon mosse är det nog också finfint. Jag är tveksam till att ta vatten från naturen, finns det fisk i vattnet så finns det garanterat bakterier/parasiter också. Fast det är klart, hittar du någon bäck med egen källa och tar därifrån så kanske det går bra. Det finns i vart fall gott om nitrifierande bakterier i jord också, så det bör räcka med det. Personligen hade jag väntat på varmare väder också, så bakterierna kommer igång ordentligt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jag hade enbart tagit material från sura miljöer. Mike tipsade om granskog, men blöta boklöv/eklöv torde vara rätt sura de med. Får du fatt i fuktig/blöt torv från någon mosse är det nog också finfint. Jag är tveksam till att ta vatten från naturen, finns det fisk i vattnet så finns det garanterat bakterier/parasiter också. Fast det är klart, hittar du någon bäck med egen källa och tar därifrån så kanske det går bra. Det finns i vart fall gott om nitrifierande bakterier i jord också, så det bör räcka med det. Personligen hade jag väntat på varmare väder också, så bakterierna kommer igång ordentligt.

                  Hilsen,

                  P
                  Jag tror jag gör som du föreslår Patrik, och använder enbart material från sur miljö, så får vi hur det funkar. Jag brukar aldrig ta någonting till akvarium, där det finns fisk, som t.ex. rötter och levande foder, p.g.a. parasitrisken.
                  Rötter kan man ju förstås koka eller värma upp på annat sätt, men varför chansa?
                  Ja, det vore nog klokt att vänta tills det blir varmt, men jag vill ha igång karet snart!, och nu snöar det ute

                  Återkommer med bilder så småningom.
                  J-E

                  Kommentar

                  Arbetssätt...