Sjukdoms problem!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palleh
    Användare
    • December 2006
    • 704

Sjukdoms problem!

Under den senaste månaden har två Phenochilus i mitt kar blivit såriga över hela kroppen så ja flyttade dem till ett litet kar och saltade men dem dog till sist. Har adrig sett några attacker mot just dem heller.

Nu har det börjat på ännu en till Phenochilus med små vita prickar och även en P.Taeniolatus har fått en sårig svullnad på överläppen.

Verkar troligtvis vara vitaprick kanske men tycker att det är skumt att P.Taeniolatusen endast fått ett litet köttigt sår

Någon som vet en bra och effektiv lösning på detta?

Och som sagt prickarna på Phenochilusen är inte dess naturliga

Bifogar två bilder
    Senast redigerad av palleh; 25 March 2008, 12:41.
    http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!
  • palleh
    Användare
    • December 2006
    • 704

Ingen svarar men någon som vet om det överhuvudtaget går att bota vitapricksjukan som inte kommit så långt med bara salt?

Just nu är det bara en P.Phenochilus som har prickar på kroppen å en annan med lite på fenorna bara men det verkar gå riktigt sakta framåt

Help??

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• endymion

Om det är vita prick är det Protozin som gäller som medicin om du frågar mig.

Kommentar

• palleh
        Användare
        • December 2006
        • 704

Okey har nått som heter Contralack hemma från Tetra som ska va bra mot vita prick och hudparasiter..ingen som har erfaenhet av det?

om man nu ska medicinera endå ska jag flytta all fiskar som bara har symptom eller ska ja flytta alla? öven dem som inte har en symptom alls?
        Senast redigerad av palleh; 29 March 2008, 15:41.

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

Ursprungligen postat av palleh
          Ingen svarar men någon som vet om det överhuvudtaget går att bota vitapricksjukan som inte kommit så långt med bara salt?

Just nu är det bara en P.Phenochilus som har prickar på kroppen å en annan med lite på fenorna bara men det verkar gå riktigt sakta framåt

Help??
          Jag har lyckats bota fisk med prick bara genom saltbad på 5-10 min, kommer inte ihåg doseringen men det är så de lagt sig på sidan. Haft några tillfällen när jag fått prick iom transport och upptäckt de på enskilda fiskar och enbart saltatbadat dessa utanför karet, sen har jag gjort vattenbyte i huvudkaret och saltat typ ½ dl/100 liter och detta har funkat för mig ialf. Dessutom har jag höjt temperaturen till runt 30 grader i förebyggande och sett till att ha haft rejäl cirkulation. Nu är ju olika prick olika svåra att bota. men det har funkat för mig. Bara medicinerat för prick 1-2 gånger genom åren och då med FMC forte som tagit de fort och då när flertalet fiskar varit drabbade.

Kommentar

• palleh
            Användare
            • December 2006
            • 704

Ursprungligen postat av patriks155
            Jag har lyckats bota fisk med prick bara genom saltbad på 5-10 min, kommer inte ihåg doseringen men det är så de lagt sig på sidan. Haft några tillfällen när jag fått prick iom transport och upptäckt de på enskilda fiskar och enbart saltatbadat dessa utanför karet, sen har jag gjort vattenbyte i huvudkaret och saltat typ ½ dl/100 liter och detta har funkat för mig ialf. Dessutom har jag höjt temperaturen till runt 30 grader i förebyggande och sett till att ha haft rejäl cirkulation. Nu är ju olika prick olika svåra att bota. men det har funkat för mig. Bara medicinerat för prick 1-2 gånger genom åren och då med FMC forte som tagit de fort.
            Okey saltbad menar du då bara en liten balja bredvid med ganska stark koncentration med salt? Jag gjorde 30%vattenbyte med 2dl salt/100liter igår och i förrgår enligt det står i Ad konings BTN 2a utgåvan

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Ursprungligen postat av palleh
              Okey saltbad menar du då bara en liten balja bredvid med ganska stark koncentration med salt? Jag gjorde 30%vattenbyte med 2dl salt/100liter igår och i förrgår enligt det står i Ad konings BTN 2a utgåvan
              La ut den här länken på en annan tråd innan. Du kan ju testa om du känner för det. Behandlingen stressa ju fiskarna ganska mycket men samtidigt kan du ju bli kvitt en längre behandling. Nu kanske jag bara har haft tur som lyckats och att min prick inte varit så svår. Jag vet dom som kört detta och medicinerat med flertalet preparat i olika omgångar och ändå haft ett helsike att bli av med det.

Däremot måste du avbryta direkt när fiskarna lägger sig och föra tillbaka dom fort i karet.

Men frågan är om inte jag hade väntat, nu har du ju saltat huvudkaret. Såg att du skrev om svullnad, detta lär inte ha med pricken att göra ialf. Är lite dumt att medicinera ett helt kar om man inte säkert vet vad det är.

Kolla vad andra tycker och tror på forumet.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 29 March 2008, 16:03.

Kommentar

• palleh
                Användare
                • December 2006
                • 704

Har tillgång till att sätta fiskarna i ett 500liters kar som är nystartat sen i förrgår och medicinera mot vitaprick...Ska nog ta upp den P.Phenochilus som är värst drabbad å lägga han i ett saltbad som du sa.

Någon mer som har en bra lösning på detta??

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• palleh
                  Användare
                  • December 2006
                  • 704

Gjorde nyss ett saltbad på 2% för den värst drabbade men han pallade knappt 10 sek innan han slutade andas å han la sig direkt på sidan på ytan ungefär.

Får väl låta karet vara ett tag..Hur ofta är bäst att göra vattenbyte med saltillsats vid sånt här läge ungefär?
                  Senast redigerad av palleh; 29 March 2008, 18:10.

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Det där är inte vitaprick. Just hos phenochilus tanzania har jag sett det där fenomenet förut.
                    Jag har hitills inte sett någon som som blivit bra med enbart hav/koksalt.

Jbl har ett medel som hjälper mot oförklarliga saker, JBL Ekto Cristal heter det... med det har jag lyckats få bort detta 2 gånger hos just phenochilus tanzania.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• JohanP
                      Användare
                      • September 2006
                      • 118

Bland mina akvarievänner har jag ett par som på senaste tiden råkat ut för konstiga sjukdomar, visserligen med olika syptom men båda fallen har varit omöjliga att bota.
                      Mina erfarenheter är att man i stort sett, oavsett vilka typer av fiskar man har, med fördel kan använda mediciner från Huey Hung. I de få fall jag haft sjukdomar har jag använt HH Super Killer med stor och snabb framgång. Jag har provat detta märke på diskus, tanganyika, malawi, malar, ungfödare, ja kort och gott det mesta.
                      Prova, jag tror inte du blir missnöjd.

Kommentar

• palleh
                        Användare
                        • December 2006
                        • 704

Ursprungligen postat av deelay
                        Det där är inte vitaprick. Just hos phenochilus tanzania har jag sett det där fenomenet förut.
                        Jag har hitills inte sett någon som som blivit bra med enbart hav/koksalt.

Jbl har ett medel som hjälper mot oförklarliga saker, JBL Ekto Cristal heter det... med det har jag lyckats få bort detta 2 gånger hos just phenochilus tanzania.
                        Okey jo men just nu har ja konstiga symptomer på många..den ena Taeniolatusen är små sårig å har små tendenser till vita prickar och den andra Taeniolatusen har bara små svullen läpp som verkar varken bli bättre eller sämre..han håller för övrigt på å leker av en hona nu.
                        En O.Lithobates hane har prickiga fenor.

verkar vara en blandning av allt möjligt skit...Vart får man tag på Ekto Cristal då? hittar de inte hos pwss

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• palleh
                          Användare
                          • December 2006
                          • 704

Ursprungligen postat av habrosus
                          Bland mina akvarievänner har jag ett par som på senaste tiden råkat ut för konstiga sjukdomar, visserligen med olika syptom men båda fallen har varit omöjliga att bota.
                          Mina erfarenheter är att man i stort sett, oavsett vilka typer av fiskar man har, med fördel kan använda mediciner från Huey Hung. I de få fall jag haft sjukdomar har jag använt HH Super Killer med stor och snabb framgång. Jag har provat detta märke på diskus, tanganyika, malawi, malar, ungfödare, ja kort och gott det mesta.
                          Prova, jag tror inte du blir missnöjd.
                          vart får man tag på detta mirakelmedel?

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• tjornpatrik
                            Användare
                            • August 2006
                            • 830

Är det detta? http://www.bldiscus.com/shop/index.php?productID=177

Kommentar

• palleh
                              Användare
                              • December 2006
                              • 704

Tack för länken..beställde de nu direkt..får hoppas de inte händer för mycket i akvariet innan ja får hem det

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...