Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    #16
    Spathodus Kabezi

    Nu har min Kabezihane haft "ynglena" i ca 2 veckor. Ska man låta honom gå ett tag till eller är det dags för en privat burk så att man får kvar några yngel. Går i samma burk som mina Callochromis och de är inte att leka med när det gäller att ta andras yngel.

    Tyvärr så misslyckades mina Erethmodus från Ikola att hålla tiden ut. Har 3 konstaterade par av dessa så det bör bli yngel så småning om.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Ursprungligen postat av Stephan E
      Nu har min Kabezihane haft "ynglena" i ca 2 veckor. Ska man låta honom gå ett tag till eller är det dags för en privat burk så att man får kvar några yngel. Går i samma burk som mina Callochromis och de är inte att leka med när det gäller att ta andras yngel.

      Tyvärr så misslyckades mina Erethmodus från Ikola att hålla tiden ut. Har 3 konstaterade par av dessa så det bör bli yngel så småning om.
      Om du vill ha yngel så e det nog bäst å tömma honom. Du har typ EN chans med håven! De ruvande hanar jag har tagit upp har typ spottat i håven el så håller man honom lodrätt så simmar de små ut direkt iom att hanen gapar hela tiden man håller honom. Så funkade mina Kapampa-Cyanostictusar iaf.
      Jag misslyckades också med mitt Ikola-par nyligen (psykopat-hane, som vanligt) men de har redan parat ut "på nytt".
      Stephan; har dina Ikola mkt orange i sig??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        Om du vill ha yngel så e det nog bäst å tömma honom. Du har typ EN chans med håven! De ruvande hanar jag har tagit upp har typ spottat i håven el så håller man honom lodrätt så simmar de små ut direkt iom att hanen gapar hela tiden man håller honom. Så funkade mina Kapampa-Cyanostictusar iaf.
        Jag misslyckades också med mitt Ikola-par nyligen (psykopat-hane, som vanligt) men de har redan parat ut "på nytt".
        Stephan; har dina Ikola mkt orange i sig??
        Beror lite på humöret men hittills så har de inte fått de kraftiga röda inslagen i ränderna. Köpte dessa pga bilden på http://www.cichlidnewsmagazine.com april 2003 men hittills är de inte i närheten av dessa.

        Har dina mycket orange i sig?

        Denna har jag hittills aldrig sett till försäljning Eretmodus cyanostictus Apembwe 2005-04
        Senast redigerad av Stephan E; 28 mars 2008, 11:14.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • klimpan69
          Användare
          • mars 2007
          • 42

          #19
          Hur går hästnosarna ihop med C. leptosoma, E. "kilesa", jullar och P. nigripinnis?
          Nettan

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Ursprungligen postat av klimpan69
            Hur går hästnosarna ihop med C. leptosoma, E. "kilesa", jullar och P. nigripinnis?
            Bra skulle jag tippa. Problemet skulle väl bli maten isf. Hästnosar kräver grönt käk medans de andra skulle trivas med frysmat (kräftdjur tex).

            Stephan; nä mina har inta alls mkt orange isig. Man får titta noga för att se det. :/
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #21
              Jag har haft E. Cyanostictus med C. Leptosoma. Inga problem. Borde nog inte vara några problem med dom andra heller, förutom kanske fodret då som nämnts ovan.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #22
                Kör man bara på lugnt med artemian så är det inga problem men en invänjnings period är ju att föredra. Sedan kanske VF kan va lite känsligare. cyclops samt räkmix och någon typ av granulat typ NLS funkar ok. Men som sagt artemia till jusst Kilesa är bra o ge. Jag anv inte NLS då jag hade kilesa men jag tippar på att de gladeligen äter det med.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #23
                  Lägger in ett kort på en av mina Tanganicodus irsacae Kiku.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #24
                    Här kommer en bild på en T. Irsacae Kigoma
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #25
                      Vad trevligt med en hästnostråd!

                      För någon månad sedan fick min E. Cyanostictus Bangwe orange-hane något konstigt och blått ovanför överläppen. Det har spridit sig lite men han verkar må bra. Vad kan det vara tro? Svamp? Jag vet inte om bilden räcker till för diagnos men det är min förhoppning...
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • Bumling
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 218

                        #26
                        Min VF S Erythrodonhona.

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #27
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Vad trevligt med en hästnostråd!

                          För någon månad sedan fick min E. Cyanostictus Bangwe orange-hane något konstigt och blått ovanför överläppen. Det har spridit sig lite men han verkar må bra. Vad kan det vara tro? Svamp? Jag vet inte om bilden räcker till för diagnos men det är min förhoppning...
                          Ser onekligen skumt ut!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #28
                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            Vad trevligt med en hästnostråd!

                            För någon månad sedan fick min E. Cyanostictus Bangwe orange-hane något konstigt och blått ovanför överläppen. Det har spridit sig lite men han verkar må bra. Vad kan det vara tro? Svamp? Jag vet inte om bilden räcker till för diagnos men det är min förhoppning...
                            Ser helt klart skummt ut måste jag hålla med om .
                            När man ser denna bild så förstår man varför de kallas för hästnos.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              #29
                              drog en film i mitt Yngel kar av Tanganicodus irsacae (kigoma)
                              De största är väl runt 4cm size.
                              Juviniles in different sizes from my gobys. There are around 30 in bigger tank and 15 in the small one.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Snygga Andreas. Dom ser på pricken ut som mina "Moba"
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...