Vad är det svåraste jag odlat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Vad är det svåraste jag odlat ?

    Tex har jag alldrig lyckats med diskus, bara fått hängande yngel

    Men bland det roligaste ciklid, jag har fått yngel av är Paratilapia Poleni
    Samt ett antal okända Viktoriaciklider.

    Det som gjort mig gladast är att se Fyrögonfiskar föda 6,5cm yngel på morgonen,
    då ställer man fram en stol framför 1-2 yngel per 5 minuter.

    Vad är ni gladast åt.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Något som glädjer mig är o se ögonblicket då hästnosar skiftar yngel. händer inte ofta men händer det att man glor jusst då är det till att fira.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Den roligaste Tetran Varg
      bara en putteliten 3kg var
      ca 50000yngel alla äter upp en broder (varj)e dag tillväxt 1cm vecka
      dvs 8 veckor (många bröder i magen)
      Var dom elaka (gav bort dom till Tropikhuset å Krokodilerna bor på andra sidan)
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Vad är ni gladast åt.
        Att jag har odlat något som inte christer har..=)
        Mvh Alex

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Första kullen på Channa gachua var skoj!! Första kullen på Galaxyn var också skoj... åsså Fjärilar som verkligen vaktar ynglen. Efter 47 försök så blev det också äntligen några Rosentetror... fast jag tror att Rhinogobius duospilus-ynglen klår alltihop, eftersom jag trodde jag misslyckats kapitalt och att hannen var död - men likt Jesus återuppstod en stolt far efter drygt tre veckors fastande i en grotta. Samma grej med Caridina japonica, suckade djupt och skulle börja om. Bytte vatten i yngelkaret, och då exploderade det fram minst 300 glasklara räkor. Caridina är nog det svåraste jag lyckats med hittills, ynglen är så otroligt små och lever pelagiskt i minst en månad.

          Gladast just nu är jag nog i allafall för Poropanchax stigmatopygus. Jag tar visserligen ut glädjen i förskott, eftersom rommen inte är kläckt än - men ett romkorn kläcks vilken dag som helst. De är relativt lättlekta, men är "skvättare", dvs det kommer ett romkorn max varannan dag. Gäller verkligen att ösa på med tålamodet där - och vara mycket noga med vattenbyte, de vuxna får munsvamp otroligt lätt. Men jag VILL verkligen ha fram ett stort stim av dem. Får se om jag lyckas.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Lyckades få en romklump av ancistrusart jag inte kommer ihåg namnet på. De var ca 10 cm och hanen hade skäggtömmar precis som den vanliga ancistrusen, men denna art var mörkare (nästan helt svart) med små kritvita prickar. De förvarade klumpen under en rot och övriga fiskar i karet var stora elaka CA-ciklider. Att de ens fick ro att leka med alla de cikliderna runt sig förvånade mig. Anledningen till att jag upptäckte rommen var när jag rotade runt i karet (av någon anledning) och lyfte på roten och därmed förstörde leken.

            Arten påminde om någon av dessa arter:
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


            Om någon känner till en sida med bättre bilder, länka gärna.
            Senast redigerad av Lundensis; 21 mars 2008, 17:54.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja kände mig riktigt stolt över att ha fått fram Pelvicachromis Humilis ungfisk.

              Ända tills ja satt jämte Gabbi på stämman förra året.
              Hon förklarade att hon hade en odlare som kunde producera lika mycke som hon kunde sälja
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ja, fast han odlar inte längre, så nu kan du bli glad igen!
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • HAKANIHORNET
                  Användare
                  • november 2002
                  • 71

                  #9
                  Vet inte vad jag skall säga riktigt.
                  L-malar L066,L260 och H zebra.
                  Har fått lek och yngel på dessa troligvis pga av bra vatten.
                  Vad det gäller diskus så har jag samma erfarenhet som Christer...

                  Men bästa minnet är nog när jag var sjuk och hemma från skolan som 12 åring och fick se när mina H Burtoni tog över akvariet och lekte när jag låg med feber och ont i öronen.

                  Gav bort yngel till kompisar som fick sina sällskaspakvarier förstörda av "den elake" .....
                  En annan favorit måste vara P Tropheops "crocodile rocks" som jag hade i några år.(snygg OB hanne från Örebro+ 3 honor) drog upp ett 100 tal yngel som lämnades som ungdjur till affär men de flesta kom tillbaka pga av att den var för elak........Kommer att skaffa den igen när jag får Malawi sug nästa gång.
                  Har en förkärlek för malawi med snygga hanar och "grå" honor ,typ Polit och "red top Numbi"

                  Skall vi snacka om annat än fisk så är det mina pilgiftsgrodor.
                  Började med dem för att se om det var så besvärligt som man läser (gillar utmaningar) men det verkar funka skapligt,får ägg regelbundet och har fått upp några "yngel" till grodor.
                  Sen kan man tycka att det är så där kul att odla bananflugor som ibland rymmer och invaderar lägenheten ( även om de är vinglösa)

                  Vi ses i Malmö.
                  Håkan
                  Västervik

                  Tur att folk har olika intressen annars skulle det bli så trångt i zoobutikerna..........

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    Ja, fast han odlar inte längre, så nu kan du bli glad igen!
                    tack Gabbi, då är ja stolt igen
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      Jag odlade vithaj en gång i tiden paret jag hade var 11 meter långa styck.Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #12
                        Guppy

                        Efter att ha haft fiskar i tre månader så odlade jag fram tre silverfärgade Guppy-honor som alla var på tjocken med nya stabila Guppy-hanar. Lämnade ifrån mig fiskarna lokalt..

                        Förtydligande: Honorna är fenotypiskt lika, medan hanarna har olika färg och form på stjärfenan.
                        Senast redigerad av Koi-fantast; 23 mars 2008, 17:27.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • daniel7864

                          #13
                          jag e ganska glad att jag har skalarer som vårdar ynglena. ska fixa ett 112l till mitt diskuslekpar

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            annulatus kanske,,,, njae jag vet inte riktigt. Olika fiskar erbjuder olika utmaninger att odla. Men årstidsfiskarna tycker jag är rolig. Kampfiskar är ju på ett sätt också roligt att odla och erbjuder en del svårigheter (även om de ju leker i en hink med vatten utan några egentliga krav på vattenkvalitet).

                            Altum (i efterhand så är ju frågan om det verkligen var "äkta" altum dock), känslan då var dock trevlig... Viktoriaciklider på den tiden det inte var så allmänt utbrett, men det var ju ingen utmaning på ngt sätt så, men det var roligt för det var så nytt och det var så oklart både med vetenskapliga namn och så vidare...
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              #15
                              Aulonocranus dewindti. Tror inte de är så speciellt svårodlade men de är inte vanliga i handeln det är väl det som gjort det samtidigt som hanarna hade dött då jag märkte att ena honan tuggade. Fick 18 yngel för ca 1 år sedan men 13 dog när jag bytte foder samt 1 hoppade ur ett akvarium. Nu har jag alltså 4 kvar tror det är 3+1 så den arten hänger på en skör tråd i mina akvarium tyvärr.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...