Rengöring av mitt 1200L kar nu ikväll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Rengöring av mitt 1200L kar nu ikväll

    Tömmer hela mitt 1200 nu ikväll. allt skall göras rent.
    Har tagit bort alla rötter och grotter nu.
    Tror jag har tagit upp cirka 20 stycken L260 yngel ifrån rötter och grotter, när jag tagit ur dom ifrån karet.
    Även en ung L046 zebra pleco och några som jag tror är L401 Hypancistrus (bel monte) yngel. svårt och skillja ynglen ifrån L260 och L401, är pass så unga.
    Allafall roligt och se sånt när man håller på.
    Här lite bilder ifrån rengöringen.
    Rötter som det lite som regna yngel ur.
    Halvtömt 1200 kar
    En ung Zebra pleco.
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #2
    Ursprungligen postat av discusred
    Tömmer hela mitt 1200 nu ikväll. allt skall göras rent.
    Har tagit bort alla rötter och grotter nu.
    Tror jag har tagit upp cirka 20 stycken L260 yngel ifrån rötter och grotter, när jag tagit ur dom ifrån karet.
    Även en ung L046 zebra pleco och några som jag tror är L401 Hypancistrus (bel monte) yngel. svårt och skillja ynglen ifrån L260 och L401, är pass så unga.
    Allafall roligt och se sånt när man håller på.
    Här lite bilder ifrån rengöringen.
    Rötter som det lite som regna yngel ur.
    Halvtömt 1200 kar
    En ung Zebra pleco.
    Sicket jobb! Skall det verkligen vara nödvändigt?

    Håkan

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • juni 2004
      • 851

      #3
      Ursprungligen postat av Håknil
      Sicket jobb! Skall det verkligen vara nödvändigt?

      Håkan
      Trött på inredningen!
      Och den värsta boven, är att jag har så in i norden med melysiasnäckan i råda sanden, har nästan övertagit karet. Så grövre grus nu som gäller.
      Se om det hjälper.
      Fördel har rengjort grus för några dagarsen, så det är bara och hela i.

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av discusred
        Trött på inredningen!
        Och den värsta boven, är att jag har så in i norden med melysiasnäckan i råda sanden, har nästan övertagit karet. Så grövre grus nu som gäller.
        Se om det hjälper.
        Vilket påskarbete du har framför dig..

        Ang dina snigelproblem så finns det en fälla som är bra. Säljs bla av Nols Ciklidhobby.
        Se följande länk: http://www.ciklidhobby.com/index.php...ask=view&id=51

        NYHET:
        Nu har den kommit, snigelfällan som lurar den Malaysiska snigeln, som tidigar har varit svårt att bli av med, man lägger en fodertablett i fällan och sätter i fällan över natten i akvariet, på morgonen dagen efter tömmer man så ur nattens fångst tills man blivit av med alla större sniglar, de små tar botier hand om.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Vilket påskarbete du har framför dig..

          Ang dina snigelproblem så finns det en fälla som är bra. Säljs bla av Nols Ciklidhobby.
          Se följande länk: http://www.ciklidhobby.com/index.php...ask=view&id=51

          NYHET:
          Nu har den kommit, snigelfällan som lurar den Malaysiska snigeln, som tidigar har varit svårt att bli av med, man lägger en fodertablett i fällan och sätter i fällan över natten i akvariet, på morgonen dagen efter tömmer man så ur nattens fångst tills man blivit av med alla större sniglar, de små tar botier hand om.

          Mvh Göran
          Tack Göran,
          Skall testa en sån om samma explotion inträffar.

          Klockan är åtta, allafall karet tömt på fisk och vatten.
          Och pigeon Discusen är inkoppade i det nya karet, och rersten är i reserv akvarium.
          Dags och tömma ut den gamla grusen och fylla med den nya.Tur att man har rengjort nya grusen i förr väg.

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            #6
            Vilket jobb! Grymt kul med alla malyngel! jag önskar att jag också kunde få mina maluslingar att yngla av sig, men det verkar hopplöst i stora burken nu, inte ens spinosorna leker längre av någon anledning. Något enstaka tetra-yngel i ytgrönskan är det enda man ser. :-/

            Men i alla fall, varför vill du bli av med malajsnäckorna? Jag tycker att dom är kanonbra. Dagtid ser man dom inte och på nätterna käkar dom foderrester.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Ursprungligen postat av MickeA
              Vilket jobb! Grymt kul med alla malyngel! jag önskar att jag också kunde få mina maluslingar att yngla av sig, men det verkar hopplöst i stora burken nu, inte ens spinosorna leker längre av någon anledning. Något enstaka tetra-yngel i ytgrönskan är det enda man ser. :-/

              Men i alla fall, varför vill du bli av med malajsnäckorna? Jag tycker att dom är kanonbra. Dagtid ser man dom inte och på nätterna käkar dom foderrester.
              Det är först dom senaste par åren dom har börjat leka i karet, har haft igång karet 4 år nu till idag.
              Så ge det tid. Sen är inte L260 så svåra till lek, när väl alfa hanen och någon hona har hittat varandra. Samma med L046, tror det gäller dom flesta Hypancistrus arterna.

              Malajsnäckorna har tagit över så mycket nu att dom tagit även över ytterfiltrerna, så dom tappar kraft.
              Ändå har jag sugit upp på kvällarna så många som möjligt, en gång i månaden. Och mina syntes även dagtid!!! Jag ger upp med dom!!

              Fyller karet med vatten nu.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                huhh vilket jobb.
                Kul dock att du är så entusiastisk o plåtar o lägger ut
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  huhh vilket jobb.
                  Kul dock att du är så entusiastisk o plåtar o lägger ut
                  Precis färdig nu 8 och halvtimme tog det.
                  Har bara fiskarna kvar och koppa i (men det görs imorgorn bitti.
                  Tyckte det inte var så farligt jobbigt. Nytt grus, som jag gjort vid innan i veckan, sparar mycket tid.
                  Ena pumpen har jag inte gjort vid, har stått igång i extra karet som jag har fisken i under rengöringen. Så dom bra bakterierna inte försvunnit. Rötterna har jag bara spolat av lätt, just för att spara bakterier, så jag kan stoppa i fisken snabbt i karet igen.
                  Har även haft 200 liter vatten kvar ifrån karet som jag har stoppat igen, när jag fyllde på med nytt vatten.

                  Under kaffepauserna har man kunnat ta lite foto. Tänkte att det var kanske lite skoj till forumet.
                  hur allt har blivit tar jag foto på imorgorn.
                  Nanne dags, natti

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #10
                    Så nu är även fisken in koppad i karet.
                    Blir troligtvis lite mer växter inköp, och även några nya Discus.
                    Med så lite inredning gemfört emot vad jag har haft innan, så känns karet lite tomt.

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Det blev bra tycker jag. Mycket mer djup i karet nu än tidigare. Bra jobbat!
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Det blev bra tycker jag. Mycket mer djup i karet nu än tidigare. Bra jobbat!
                        Tack Robin!
                        Håller med dig, djupet blev mycket bättre.
                        Och nu även kan jag se mitt stim corydoras Starbei dom blev gömda i tätt inrett kar.
                        efter fisken har varit i ett par timmar nu, så stimmar Rödmunnstetran, kardinaltetran och Vinkeltetran bra. Se om det håller med så stora ytor. Är lite orolig över det.

                        Nu är här även inte så mycket mal kvar iheller.
                        L199 flyttades till nya karet.
                        L260 till ett eget odlingkar, dom har lekt så bra i detta kar, så nu vill jag har fler överlevande yngel.
                        Kvar är 8 unga L046 och 6 stora L401.

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av discusred
                          Tack Robin!
                          Håller med dig, djupet blev mycket bättre.
                          Och nu även kan jag se mitt stim corydoras Starbei dom blev gömda i tätt inrett kar.
                          efter fisken har varit i ett par timmar nu, så stimmar Rödmunnstetran, kardinaltetran och Vinkeltetran bra. Se om det håller med så stora ytor. Är lite orolig över det.

                          Nu är här även inte så mycket mal kvar iheller.
                          L199 flyttades till nya karet.
                          L260 till ett eget odlingkar, dom har lekt så bra i detta kar, så nu vill jag har fler överlevande yngel.
                          Kvar är 8 unga L046 och 6 stora L401.
                          Tycker ditt kar ser fantastiskt ut. Lite spännade växter som du nämnde. Personligen tcker jag det e fint att blanda lite höga växter med låga. Ger mer djup o helhet på nåt sätt.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Kan bara hålla med ovanstående.

                            Snyggt akvarium, nästan som man vill tänka om och själv satsa på ett stort SA akvarium istället.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Vackert Patrik! vad har du för diskusar i karet nu ?
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...