Tropheus normalt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Tropheus normalt beteende?

    Hej!

    Har precis börjat med tropheus, ni kanske sett jag har en tråd där jag misstänker att de är sjuka.

    Nu till frågan, i och med att jag aldrig haft toffar innan så vet jag inte så mycket om deras normala beteende än.

    HUr ofta har de normalt fenorna utspända? Tycker mina har sina fenor väldigt ihopfällda ofta. Vissa av dem fäller ut dem ibland. Kan detta har med sjukdom att göra eller de beter sig så normalt?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    En tjurig troffe fäller lixom in fenorna och kan tom ligga å vagga på/elller nära botten. Det kan bero på flera orsaker, bl.a. sjukdom men även övermatning el stryk, och ibland kan de tjura utan till synes nån orsak alls för att nån dag senare komma igen som om inget hänt. Svårt att bedömma utan att se fisken live. Du hade petat ner medicin va, och saltat? Och ytan skvalar utav bara hel-ete så att syrenivån e optimal? Flåsar de apatiska fiskarna är det ett illavarslande tecken dock! Om de hade börjat svullna upp hade jag tagit bort dem. Äter de behöver du inte oroa dig alls!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Ursprungligen postat av TastY84
      Hej!

      Har precis börjat med tropheus, ni kanske sett jag har en tråd där jag misstänker att de är sjuka.

      Nu till frågan, i och med att jag aldrig haft toffar innan så vet jag inte så mycket om deras normala beteende än.

      HUr ofta har de normalt fenorna utspända? Tycker mina har sina fenor väldigt ihopfällda ofta. Vissa av dem fäller ut dem ibland. Kan detta har med sjukdom att göra eller de beter sig så normalt?
      Tycker du skall åka ut till kenth en kväll. Gå runt och kolla på dom olika grupperna försök att studera en grupp lite längr så du ser deras betende sedan en annan grupp osv.
      Snacka lite med Kenth och förhör dig, han har ju säkert lite tipps till dig ang troffar.
      Men sedan e det ju så att alla froffar e olika så det som e rätt hos honom e kanske fel hos dig.. har du några böker om troffar. Annars så finns det en av Shupke och en av Ad Koning som e bra. Annars gå in på art registret här, brukar stå lite där ang, betende.
      På din fråga ang fenorna e det svårt att veta utan att se dom. Men tycker det e olika. I vissa kar har jag fiskar som inte fäller ut fenorna(ryggfenan) så offta medan att i ett annat e dom utfälda mera...
      Inte mycket till svar men det e en klurig fråga du har
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Oden; vilken Ad Konings-bok tänker du på?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Oden; vilken Ad Konings-bok tänker du på?
          det e igentligen bara en art bok men om man inget vet så e den väl ok att läsa lite i. Står lite om betende och sjukdomar. E det Guiden om Tanganyika ciklider den heter?
          Inte som Shupkes men ok ändå.
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Kul fråga TastY84.

            Intressant det där hur fiskar uppför sig i olika situationer.

            Vaggar fisken och samtidigt är gråaktig i färgen o står o trycker så mår fisken inte prima.
            Simmar fisken med infälda fenor och är undergiven så är det troligen mera att fisken inte trivs fullt ut så att säga. T.e.x nyanländ till karet, ommöbelring i karet, den nya rangordningen är inte klar.

            Sen tror jag att ibland så blir man lite lurad av alla fantastiska bilder på troffar som finns här på forumet. För att oftast är det "KINGEN fullt utfärgad som spänner musklerna" man får se inte det andra 70-90% av innevånarna som har lägre rang och inte är på humör att utmana tronen.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #7
              Där är några nu som inte var så intresserade av maten. Står mest still i en växt. sett 2 st. En rätt stor som har rätt bra färg tycker jag. och en liten som är mörk i färgen. Nästan alla andra äter. Prova precis! Några har även en vit trådliknande
              avföring, hänger kvar när de simmar.

              Har medicinerat med Flagyl och salt 1 dl/ 100 L vatten. Frågan är om jag ska köra i aquamor eller inte. Den förstör ju så mycket, filterbakterier osv.

              Överlag är alla pigga och äter men några som är lite utanför. De har bott i akvariet i lite mer än en vecka nu. Jag har även riktat utloppet på pumpen upp mot ytan så det är väldigt mycket rörelse, vita bubblor överallt på ytan, pumpen pumpar 3700L/h så i mitt 530 kar borde det ju räcka för att få riktigt mycket syre i vattnet?
              Senast redigerad av faltaren; 18 mars 2008, 13:23.

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                #8
                Ursprungligen postat av TastY84
                Där är några nu som inte var så intresserade av maten. Står mest still i en växt. sett 2 st. En rätt stor som har rätt bra färg tycker jag. och en liten som är mörk i färgen. Nästan alla andra äter. Prova precis! Några har även en vit trådliknande
                avföring, hänger kvar när de simmar.

                Har medicinerat med Flagyl och salt 1 dl/ 100 L vatten. Frågan är om jag ska köra i aquamor eller inte. Den förstör ju så mycket, filterbakterier osv.

                Överlag är alla pigga och äter men några som är lite utanför. De har bott i akvariet i lite mer än en vecka nu.
                Eftersom det är en nyetablerad burk så kan du nog vara helt säker på att de har någon sjukdom. Ganska vanligt att man får lite problem med nya burkar.
                Själv brukar jag antingen låta några andra arter än tropheus få utföra sina behov under någon vecka innan eller så rensar man ett skitigt filter i vattnet och låter de puttra någon vecka.

                Personligen så hade jag struntat i Aquamor då det enligt min uppfattning inte har någon som helst påverkan vid trådliknande slemmig avföring. Men ska du medicinera mot en massa sjukdomar så kan väl en dos Aquamor inte skada.
                Du kan väl vänta ett dygn för att se om Flagylen har gjort verkan dvs med piggare sjuka fiskar innan du kör ned en massa extra "skit" i burken.

                Lätt att ge råd men sitter man med en sjuk burk själv så är man lite desperat.
                Beslutet är ditt och känner du att Aquamor är en billig försäkring så skicka i det också. Går det ändå åt h-e så har du gjort vad du har kunnat.

                Lycka till med medicineringen av sjuklingarna
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • faltaren
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 341

                  #9
                  Ja jag är i valet och kvalet, att slänga i det och mata försiktigare är väl en rätt billig försäkring. Har en som är väldigt rund om magen, men den är pigg så vet inte om det är soten eller den bara fick i sig en massa mat. Ska jag hålla upp med matningen ett par dagar? Matar med räkmix, tror kent mata med det med. Kanske är lika bra att köra i aquamor så bort det som eventuellt finns i burken.

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    #10
                    Ursprungligen postat av TastY84
                    Ja jag är i valet och kvalet, att slänga i det och mata försiktigare är väl en rätt billig försäkring. Har en som är väldigt rund om magen, men den är pigg så vet inte om det är soten eller den bara fick i sig en massa mat. Ska jag hålla upp med matningen ett par dagar? Matar med räkmix, tror kent mata med det med. Kanske är lika bra att köra i aquamor så bort det som eventuellt finns i burken.
                    Skulle råda dig att plocka upp den firren samt de som du anser vara sjuka ur burken och låt samtliga troffar vara utan mat i alla fall första dygnet under medicineringen. När du sedan matar så märker du direkt vilka som är friska och sjuka (matvägran). En ide är ju att du kan ge dem räkmix med flagyl som ingrediens.

                    Jag matar mina vuxna tropheus mellan 2-4 ggr/dag och ungdjur på uppväxt ca 6-10 ggr/dag men i mycket små portioner.
                    Senast redigerad av Stephan E; 18 mars 2008, 15:32.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #11
                      Ok, jag brukar mata mina en gång om dagen, men de får så pass mycket att det varar typ 1 min. Kent gav mig det tipset att de ska vara hungriga, vanligare att man matar ihjäl dem än att man svälter dem.

                      Sen brukar maten åka in i bland stenrösen. Någon som har något tips? Stänga pumpen?

                      Kommentar

                      • faltaren
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 341

                        #12
                        Har även sett att de ibland simmar snabbt med sidan mot botten. Normalt? Typ som om de klia sig, även sett mina gökmalar göra detta ibland.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Byt 50% vatten igen o kör på så det blir 2dl/100 liter är min rekomendation. samt kör på en till dos med flagyl (metronidazol) samt ett preparat som innehåller Nifurpirinol (aquamore) (aquafuran) (oztozin) är exempel som innehåller detta medel. Aquamore är billigast dock. Mata INGET om du vill absolut maat så lägg endast i lite cyclops som är bara massa skal men är bra tarm rensare. Inge räkmix.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • faltaren
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 341

                            #14
                            Ok, ja det var redan planen för morgondagen, då kommer min aquamor till affären, tänkte mata dem för jag ska åka bort på torsdag till måndag. Men då kanske de får klara sig en dag extra då.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...