Svart silikon, vilken, var, hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Svart silikon, vilken, var, hur mycket?

    Hej
    Vilken svart silikon är bäst?

    Var köper man den i Malmöområdet eller från en butik som skickar?

    Hur många tuber behöver jag till ett akvarium med måtten 200x80x80 cm?

    Har bokat ett begagnat sådant akvarium, men har gett upp tanken på att lyckas släpa upp det för tre trappor utan hiss så jag kommer att skära ner det och limma ihop det på plats. Det är ett helglasakvarium. Har hört att dessa akvarium väger runt 200 kg. Stämmer det?

    Innan någon förnuftig påpekar det uppenbara så nej, jag ska inte fylla det helt utan det ska vara ett akvaterrarium så det kommer inte belasta golvet mycket mer än det 720 liters jag byter ut.

    Och ja, jag har limmat stora akvarium förr så jag vet vad jag ger mig in på. Mitt rekord hittils är på 1000 liter, även om det var för 15 år sedan...
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 18 mars 2008, 10:00.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Tja.

    perenator sägs ju vara ett av de bättre iaf, har använt det själv och det fungerar bra. kan köpas biligt här : http://www.aquaristic.net/aquaria-silcon.html?lang=1

    Men om du vill ha nåt som du köper på hemaplan så sncka med håkanstorp han har säkert svart silicon, han limmar ju massa med akvarium, annars tar säkert vilken affär som hellst hem det du vill ha

    mängden ja....

    det beror ju helt på vilken metod du använder och hur mycket lister och grejer du använder.

    men allt från 3-5tuber skulle jag säga
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Akvaterrarium!? Spännande, vad blir det då för djur??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Alltså jag tror att man bär det på 3 gubbar. Man bör ju ett 720L utan större problem jag och en polare bar mitt 3 trappor upp själva. Det kan ju inte vara mer än 40-50kg tyngre än ett 720?
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Alltså jag tror att man bär det på 3 gubbar. Man bör ju ett 720L utan större problem jag och en polare bar mitt 3 trappor upp själva. Det kan ju inte vara mer än 40-50kg tyngre än ett 720?
          Jo det tänkte ju jag också först, men sedan fick jag höra att de vägde runt 200 kg, vilket väl är nästan dubbelt mot ett 720. Vet inte om det stämmer dock. Beror så klart på hur tjockt glaset är, vilket jag inte kollat...

          Vi bar upp mitt 720 på fyra man, varav en stod och tittade på och en dirigerade så det var inget problem. Men 200 kg känns lite väl mastigt. Hade det varit rakt fram utan svängar hade jag inte varit orolig, men nu ska man svänga runt i trappan också och jag är rädd att de extra 20 cm på höjden och bredden gör det riktigt otympligt även om vikten faktiskt skulle gå att klara av.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Anordna ngn form av bärsele? Så att man kan gå 4 man och bära, kanske sätta spännaband runt som går att lyfta i eller sådana sugkoppar som glasmästare använder, jag har burigt riktigt stora glasskivor i sådana. Jag tycker bara det låter jobbigt att skära ner ett fungerande akvarium för att limma ihop det igen. : )

            Lycka till iaf!
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Hej
              Vilken svart silikon är bäst?

              Var köper man den i Malmöområdet eller från en butik som skickar?

              Hur många tuber behöver jag till ett akvarium med måtten 200x80x80 cm?

              Har bokat ett begagnat sådant akvarium, men har gett upp tanken på att lyckas släpa upp det för tre trappor utan hiss så jag kommer att skära ner det och limma ihop det på plats. Det är ett helglasakvarium. Har hört att dessa akvarium väger runt 200 kg. Stämmer det?

              Innan någon förnuftig påpekar det uppenbara så nej, jag ska inte fylla det helt utan det ska vara ett akvaterrarium så det kommer inte belasta golvet mycket mer än det 720 liters jag byter ut.

              Och ja, jag har limmat stora akvarium förr så jag vet vad jag ger mig in på. Mitt rekord hittils är på 1000 liter, även om det var för 15 år sedan...
              Mitt nya 1120 kar (200x70x80) med 15mm glas väger 225 kg
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                Så här gick det...

                När jag åkte och tittade på karet visade det sig att det inte alls var 200x80x80 utan 200x80x60, dvs 20 cm bredare men lika högt som mitt 720.

                Det var naturligtvis en besvikelse.

                Jag köpte karet ändå. Priset var OK, 2500 kr inkulsive benställning, och karet var i superbt skick, dessutom limmat med perfekta svarta fogar precis som jag ville ha det.

                Den lägre höjden gjorde att vi inte tvekade att försöka bära upp det. Det var otroligt mycket svårare än mitt 720 att få upp, de 20 cm och den högre vikten spelade stor roll, men det gick. Det var tur att det inte var 80 cm högt för väl uppe i min lägenhet var det bara några millimetrar till godo när vi skulle runt kröken i min hall in i vardagsrummet.

                Akvariets höjd gör att jag tyvärr inte kan få en högre landdel än vad jag har i mitt 720 (10 cm) men det är ok. Jag har inga djur där men gillar att se anubias växa upp och att kunna se fjärilsfiskarna från ovan. Jag hoppas få se lotusen blomma.

                De extra 20 cm på bredden tror jag kommer göra mycket när jag inreder det med de stora stubbar till rötter jag plockat i en torvmosse.

                Tack för alla tips och erbjudande om hjälp!
                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 21 mars 2008, 19:44.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Sensmoralen i det här akvarieköpet blir naturligtvis att om något låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte det, men kan vara ganska bra ändå.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...