Oväsen från Eheim 2080

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Varför sa du 3000-4000kr då
    För att få mer sympatier kanske...?
    Hade missljudet varit modelltypiskt hade man väl hört mer om det, det kan inte vara så enkelt att det är luft i filtret?
    Det kanske suger tjuvluft och iomd aldrig blir luftfritt.
    Med all respekt för Rena, men jag har iofs bara fyra ytterfilter, alla Eheim och de är alla i det närmaste ljudlösa så inte är Eheim typiskt "ljudliga".

    Kommentar

    • Pfyrix
      Användare
      • februari 2006
      • 15

      #17
      Ursprungligen postat av Karon
      För att få mer sympatier kanske...?
      Hade missljudet varit modelltypiskt hade man väl hört mer om det, det kan inte vara så enkelt att det är luft i filtret?
      Det kanske suger tjuvluft och iomd aldrig blir luftfritt.
      Med all respekt för Rena, men jag har iofs bara fyra ytterfilter, alla Eheim och de är alla i det närmaste ljudlösa så inte är Eheim typiskt "ljudliga".
      Fast har du 4st 2080?
      För det svaret jag fått har varit att det faktiskt låter en hel del. Sen finns det ju en uppsjö filter från alla tillverkare att välja på...
      Med facit i hand så skulle vi ha köpt fluvalen först, men det beror också på att Eheim inte direkt var snabba med att fixa vårat huvud, så efter många månaders strul så tröttnade vi (eller rättare sagt våra fiskar) så vi köpte fluvalen och ställde det som var kvar av 2080 i garderoben (nu är den dock lagad och pumpar ett 450liters diskuskar)

      efter flertalet övergångar (gjorda i butik) olika huvud, kopplingar U name it.. så låter den fortfarande (inget missljud i burken) utan det är ett jämt högt brummande från motorn. Så luft är ganska uteslutet eftersom brummandet är konstant (det hörs väldigt väl när det är luftbubblor i både 2080:n och X5:an)

      Alla har ju också olika toleransnivåer för hur mycket en pump får låta och alla pumpar låter ju olika...
      Tokfan med minizoo:t

      Kommentar

      • Mats E

        #18
        Skulle vara intressant att höra hur det går för dig Rickard?
        Skriver detta ifall några av er kanske kan dra nytta av det!
        Jag mailade Eheim i Tyskland om mitt oljud och dom svarade. Eheim 2080 låter mer en andra Eheim P.G.A sin höga kapasitet. Med andra ord så får du här ett mycket bra filter. Men står du ut med ljudet???

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Jag hade 2080 hemma men det flög ut eftersom burken står i gästrummet... vi kunde inte ha några gäster =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Mats E

            #20
            Ja det säger väl en del! Synd att dom "Eheim!" ej nämner ljudvolymen i sina broschyrer! Hade kanske själv valt ett filter med lägre kapacitet men tystare om jag vetat detta tidigare. Nåväl, mina fiskar mår bra i alla fall!

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #21
              Ursprungligen postat av Mats E
              Skulle vara intressant att höra hur det går för dig Rickard?
              Skriver detta ifall några av er kanske kan dra nytta av det!
              Jag mailade Eheim i Tyskland om mitt oljud och dom svarade. Eheim 2080 låter mer en andra Eheim P.G.A sin höga kapasitet. Med andra ord så får du här ett mycket bra filter. Men står du ut med ljudet???
              Mitt kar har inte kommit igång än men i mitt fall har oljud mindre betydelse eftersom det står i källaren. Jag återkommer så småningom med uppdatering.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • liv
                NCS Medlem
                • februari 2005
                • 192

                #22
                ovasen från Eheim 2080

                Eheim 2080 er en meget bra pumpe.Har hatt en i drift i 1år og er meget fornøyd.En venn av meg har også samme pumpe og har ingen problemer.I min 35 årige akvaristkarriere har jeg bare hatt Eheimpumper.Og de har funket meget bra.Har aldri vurdert og prøve andre merker.
                jan

                Kommentar

                • algskraparn
                  Användare
                  • september 2006
                  • 159

                  #23
                  Har ni provat att vända upp och ner på filtret och skaka det lite lätt?
                  (jag vet att det inte är något miniflter vi pratar om men...)

                  De Eheimpumpar jag haft att göra med genom åren har varit mycket tysta med undantag för om det är luft i impellerhuset alternativt att gummiskorna i vardera änden av impelleraxeln är feldimensionerade eller saknas.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #24
                    nya pumpar har ofta en "inkörs-period" innan de blir tysta, vissa kan låta riktigt mycket och då får man ha lite tålamod (mkt ifall karet är i sovrummet)
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Leopoldi
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1082

                      #25
                      Mitt är knäpp tyst....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...